Markkinointiautomaatiosta meuhkaa joka toinen markkinointitoimisto, me mukaan lukien. On ihan tosi kivaa, kun vihdoin on olemassa näppärä tapa julkaista kohdennettuja sisältöjä ja todentaa markkinointitoimien vaikutus uuden bisneksen syntymiseen.
Meidän itsemme lisäksi myös monet asiakkaat ovat viihtyneet markkinointiautomaation maailmassa erinomaisesti. On kuitenkin myös niitä, joille se ei sovi laisinkaan.
Listasin alle merkit, joista tunnistat, onko teidän firmanne yksi niistä, joiden kannattaa jättää tämä trendi testaamatta ja jatkaa markkinointia entiseen malliin:
- Ette halua liidejä
Ehkä asiakkaanne kävelevät ostoskoreineen suoraan kassalle tai ehkä myyntiporukkanne liidilaatikko pursuaa jo yli äyräiden. Jos ette syystä tai toisesta kaipaa uusia liidejä liiketoimintanne kasvattamiseksi, ei ole mitään syytä ottaa käyttöön markkinointiautomaation kaltaista työkalua. - Ette halua tarjota tietoa ostopäätösten tueksi
Markkinointiautomaation avulla pyritään saamaan kiinni googlaava ostajaehdokas, joten reipas sisällöntuotanto on edellytys markkinointiautomaatiosta hyötymiselle. Kone ei pyöri tyhjillään. Jos asiakkaanne ei googlaa tai markkinointiporukkanne ei tahdo panostaa sisällöntuotantoon, jää markkinointiautomaatio turhaksi koko firmallenne. - Ette halua nähdä vaivaa markkinoinnin eteen
Automaatio-termistä huolimatta työkalun käyttö ja laadukkaiden sisältöjen tuotanto vaativat paljon aikaa ja asiantuntemusta. Siispä jos tuotteenne menestyy ilman markkinointiakin tai kymmenen vuotta paikallislehdessä pyörineet printtimainokset vetävät edelleen mukavasti väkeä, ei markkinointiautomaatio todennäköisesti tuo teille lisäarvoa. - Ette halua tietää markkinointitoimienne tuloksia
Eikö graafien ja numeroiden tuijottelu ole teidän juttunne? Onko luovuus mielestänne ehdottomasti tuloksellisuutta tärkeämpää? Markkinointiautomaatiojärjestelmät tarjoavat armottoman yksityiskohtaista analytiikkaa siitä, mitkä toimet synnyttävät liidejä ja kauppaa. Mikäli mieluummin arvailette, älkää harkitko markkinointiautomaatiota! - Ette halua myynnin ja markkinoinnin sotkeutuvan toisiinsa
Markkinointiautomaation hyödyntäminen edellyttää myynnin ja markkinoinnin saumatonta yhteispeliä. Jos myynti- ja markkinointiporukkanne puuhastelee mieluummin omiaan tai ei muuten vaan tule toimeen keskenään, kannattaa ehdottomasti jättää markkinointiautomaatio kilpailijoiden harmiksi.
Jos nämä väittämät eivät tunnu pätevän sinuun, haluaisit ehkä tutustua markkinointiautomaation iloihin hieman tarkemmin. Lataa alta maksuton oppaamme ”B2B-teknologiayrityksen 7 askelta markkinointiautomaation maailmaan”!
Jos puolestaan totesit, että markkinointiautomaatio ei tosiaan vaikuta olevan teille hyödyllinen työkalu, mutta kaipaisit apua muissa markkinointiviestinnän asioissa, olet edelleen oikeassa paikassa! Ota meihin yhteyttä, koska meiltä saa muutakin – kullekin oman tarpeensa mukaan.
Kuva: Marius Marasal, Unsplash