Ari Saarelainen 3.9.2021 10:00

10 vinkkiä: Näin syntyy yrityslukijaa palveleva ladattava opas

Ladattavat oppaat nauttivat suurta suosiota yritysten markkinoinnin työkaluna. Mutta miten oikein syntyy hyvä b2b-opas? Sellainen, jota kohdeyleisö paitsi haluaa ladata myös todella arvostaa – ja joka poikii suotuisia liidejä jatkotoimenpiteille.

Maailma on tulvillaan oppaita, englanniksi white papereitä, lukemattomista aiheista joka toimialalle. Itselleni on oppaista karttunut jo monta vuotta kokemusta, ja tälläkin hetkellä tulilla on useita projekteja monelle eri asiakkaalle eri aihepiireistä.

Yrityksissä oppaiden julkaisemista motivoi pääosin ajatus, että oppaiden lataus poikii kasapäin markkinointi- tai myyntiliidejä. Samoin oletusarvona on, että sisällöt vaikuttavat suotuisasti päätöksentekoon. Erityisen hyvin ladattavat oppaat soveltuvat ajatusjohtajuuden rakentamisen välineeksi.

Todennäköisesti kovin monet oppaat ovat kuitenkin lukijoilleen pettymys. Tällaisen välttämiseksi mietinkin tämän tästä, millä eväillä syntyy tasokas opas, joka täyttää ja mielellään ylittää odotukset. Toisinaan pysähdyn pohtimaan, miten iso merkitys on oppaiden tuotantoprosessilla ja miten sitä voisi kehittää. Mitä täytyy huomioida, jos haluat julkaista oman oppaan ja erottua eduksesi?

10 vinkkiä ladattavan oppaan tuotantoon:
1. Rajaa kohdeyleisöä houkutteleva aihe
2. Tee selkeä ja looginen rakenne
3. Houkuttele selkeällä otsikolla
4. Innosta nasevalla johdannolla
5. Sanoita selkeästi, konkreettisesti, ammattimaisesti
6. Karta löysää ja salakielistä jargonia
7. Käytä infolaatikoita, nostoja, yhteenvetoja, listauksia ja taulukoita
8. Suunnittele ja teetä tekstiä tukeva informatiivinen kuvitus
9. Täydennä tarvittaessa asiakastarinalla
10. Kerro lopuksi, miksi lukijan kannattaa kääntyä firmasi puoleen

Yleiset lähtökohdat antaa sisältömarkkinoinnin strategia. Siihen jokaisen oppaankin tuotannon tulee kytkeytyä.

Jokaisen oppaan täytyy palvella yrityksen omien tuotteiden ja palveluiden markkinointia. Hyvinkin jäsennelty strategia on silti vasta ensimmäinen tienviitta kohti onnistumista. A ja O on suunnittelu.

Hyvä opas lähtee lukijasta ja tätä koskevasta ilmiöstä tai ongelmasta. Siksi suunnitteluvaiheessa täytyy kiteytyä rajattu aihe, joka todella koskettaa kohdeyleisöä.

Olennainen kysymys on tämä: Miten tämä opas palvelee lukijaansa?

Opas voi antaa syventävää tietoa jo tutusta aiheesta, se voi nivoa yhteen monia ilmiöitä esimerkiksi pitkänä listana trendejä, avata aivan uudenlaisen näkökulman tai kertoa ratkaisun johonkin kohdeyleisölle merkittävään ongelmaan. Se saattaa herätellä lukijaa oivaltamaan, että jokin aiempi toteutustapa oman yrityksen arkipäivässä on nyt aikansa elänyt. Se antaa rahanarvoista tietoa, ja valaa sitä kautta arvostusta julkaisijaa kohtaan.

Pidä myyntipuhe aisoissa

Silloin opas menee metsään, jos pointtina on jekuttaa yleisö antamaan yhteystietonsa markkinoinnin tarpeisiin. Huomio ei saa lipsahtaa oman erinomaisuuden alleviivaamiseen. Yrityksen tuotteet tai palvelut on tyylikkäintä häivyttää kuvasta ja viitata niihin epäsuorasti rivien välissä.

Vaikka lukija tietenkin tiedostaa alusta asti, että ketunhäntä on julkaisijan kainalossa, oma myyntipuhe on paikallaan nostaa pintaan vasta lopussa.

Aihevalinnan jälkeen sisällön laatu on ratkaisevaa. Ponteva markkinointikaan ei voi korjata sisällön valuvikoja. Jos tuotos on puolivillainen sutaisu, saman lukijan kynnys ladata firmasi opasta toiste nousee varmasti.

Normaalit hyvän sisällöntuotannon laatukriteerit vievät pitkälle. Niiden päälle täytyy huomioida  formaatti ja hallita aineiston laajuus verrattuna esimerkiksi asiantuntija-artikkeliin.

Käytä paljon paukkuja sisällön rakenteeseen

Ensimmäinen sisäänheittäjä on oppaan otsikko. Se antaa selvän kuvan siitä, missä mennään, eikä johda sanavalinnoilla harhaan. Se myös houkuttelee lukemaan.

Seuraava sisäänheittäjä ja itse asiassa se kaikkein tärkein on sisällysluettelo. Se on yhtä kuin rakenne, joka ohjaa itse kirjoitustyötä.

Siksi kannattaa nähdä vaivaa loogisen jäsentelyn ja alalukujen otsikoinnin kanssa. Sitten seuraa naseva johdantosivu, joka kuvaa lukijakuntaa puhuttelevan ongelman ja herättää lupauksen, että lukemalla varsinaisen sisällön säästää lopulta aikaa ja saa aikainvestoinnin vastineeksi hyödyllistä tietoa.

Havainnollista kieltä ilman jargonia

Ollakseen vakuuttava ja vaikuttava oppaan kielenkäytön täytyy olla aihepiirissään ammattimaista ja kohdeyleisölle luontevaa. Kieli ei kuitenkaan saa olla tylsää ja vaikeatajuista jargonia, vaan selkeää ja havainnollista. Lukija arvostaa, kun hänen ajankäyttöään arvostetaan minimoimalla luetun ymmärtämisen vaivaa.

Kun edellä käsitellyt kohdat ovat kunnossa, vuorossa on tekstimassan keventäminen esimerkiksi listauksilla ja infolaatikoilla sekä kuvituksen suunnittelu ja teko, lopuksi taitto. Tarkistuskierroksen jälkeen pitäisi olla syntynyt julkaisuvalmis opas, jota kohdeyleisö arvostaa ja joka poikii hyviä liidejä!

7 askelta: Näin onnistut sisältömarkkinoinnissa – Lataa opas!

Laadukkaan oppaan tuottaminen on yksi menestyksekkään sisältömarkkinoinnin kulmakivistä. Mutta mitä muuta tulisi ottaa huomioon? Lataa Netprofilen B2B-teknologiayrityksille suunnattu opas, jossa paljastamme seitsemän askelta sisältömarkkinoinnissa menestymiseen!

LATAA OPAS