LUE JA OPI!

Netprofilen blogi kertoo, mitä viestinnän maailmassa tapahtuu juuri nyt.

Fani on paras markkinoija: Anna liekaa ja voita!

18.09.2015

Sosiaalinen media on arvaamaton, puolianarkistinen paikka. Perinteiseen yksisuuntaiseen mainontaan tottuneille tilanne on nihkeä: kovasti houkuttelisi, mutta entä kontrolli?

Otetaan esimerkiksi jalkapallo: millä tahansa mittarilla maailman suurin urheilulaji, ellei peräti suurin viihdeteollisuuden laji. Ennen internetiä jalkapallon harrastaminen kotisohvalta käsin oli enimmäkseen odottelua ja peukaloiden pyörittelyä. Viikonloppuna oli matsi, euro-cupeihin päässeillä joukkueilla ehkä vielä arkena toinen. Muina aikoina ei tapahtunut mitään.

Sosiaalinen media on avannut seuroille, pelaajille ja faneille uudet kanavat, ja niitä todella käytetään. Varsinkin b2b-verkkoviestintään tottuneelle volyymit ovat pökerryttäviä. Seurojen verkkoon nostamat fiilistelyt tuottavat hetkessä kymmeniä tuhansia uudelleentwiittauksia tai vaikkapa toista miljoonaa Facebook-tykkäystä.

Perinteiset portinvartijat yrittävät iskeä takaisin. Hämmentävin näytelmä nähdään joka viikonloppu Englannin valioliigassa, maailman rahakkaimmassa ja seuratuimmassa liigassa:

Innokkaat fanit lataavat Youtubeen koosteita matsien parhaista paloista niille, jotka eivät päässeet television ääreen. Seuraa lyhyt hetki jolloin niitä voi katsoa, kunnes tekijänoikeushaukat metsästävät klipit pois.

Tästä on kehkeytynyt omituinen tekninen juoksukilpailu. Ovelimmat fanit käsittelevät videokuvaa tavoilla, joka ilmeisesti hämää automatisoituja algoritmeja ja antaa videoiden olla nähtävillä hieman pidempään. Viimeistään maanantaiaamuun mennessä ne ovat kadonneet.

On vaikea käsittää, mitä järkeä tässä on. Ajatellaanko, että jos videot metsästetään pois Youtubesta, fanit menevät kauden päätteeksi ostamaan DVD-levyllä koosteen parhaista hetkistä? Tuskin. Tai että noista videopätkistä voisi jotenkin muuten rahastaa? Tuskin.

Fanit tekisivät markkinointia ja nostattaisivat pöhinää, jossa staroja ovat niin seurat, sponsorit kuin koko futis - ilmaiseksi, omasta innostuksestaan. Tämä ei ehkä käänny kassavirraksi vielä tänään, mutta jo ylihuomenna tilanne voi olla aivan toinen.

Parahin byrokraatti, älä estä faneja. Löysää kontrollia ja katso - rahakin seuraa perässä. Ja aivan niin, tämä ei koske vain futista.

Tagit: Sosiaalinen media, Markkinointi

    Kirjoittanut

    Uusimmat

    Kategoriat

    see all

    Twitter