2023 jää somekansan mieliin ennen kaikkea Twitterin (nykyisen X:n) syöksylaskuna Elon Muskin siirryttyä mikroblogipalvelun omistajaksi. Tuuliset ajat ovat koetelleet niin yrityksen työntekijöitä kuin palvelun käytettävyyttä ja sisältöä. Kaikonneet mainostajat ja käyttäjät kohdistavat katseensa nyt vaihtoehtoihin, kuten Threads, Bluesky ja Mastodon.
Tekstipohjaiselle sosiaalisen median palvelulle on ollut runsaasti kysyntää ja vielä alkuvuodesta 2023 Twitterissäkin on arvioitu majailevan noin 1,5 miljoonaa suomalaista. Matalan kynnyksen tekstipohjainen alusta on toiminut erinomaisesti nopeassa tiedottamisessa, viranomaisviestinnässä ja yhteiskunnallisen keskustelun foorumina. Tämä tarve on takuulla olemassa jatkossakin.
Twitterin haastajiksi povatut, Suomessakin käyttäjäkuntaa keränneet Threads, Bluesky ja Mastodon saattavat tarjota potentiaalisen vaihtoehdon. Vaikka sovellusten käyttökokemus perustoiminnallisuuksineen muistuttaa hyvin paljon Twitteriä, löytyy pellin alta ja sen päältäkin merkittäviä kanavakohtaisia eroja.
Hajautus kiinnostaa – miten somen uusi aalto eroaa edeltäjistään
Jos valta on aiemmin keskittynyt yksittäisille somejäteille, kuten Twitterille ja Metalle, pohjaavat uuden aallon toimijat hajautettuun sosiaaliseen mediaan. Käyttäjille tämä tarkoittaa esimerkiksi parempaa oman datan hallintaa sekä sisällön alustariippumatonta jakamista ja seuraamista.
Näistä pisimmällä on vuodesta 2016 saatavilla ollut fediversumissa, eli hajautetuista verkkopalveluista koostuvassa fediversessä, operoiva Mastodon. Mikroblogialusta koostuu lukuisista käyttäjien ylläpitämistä palvelimista, joille palvelun käyttäjät rekisteröityvät sisältöä jakaakseen, kommentoidakseen ja tykätäkseen. Jos instanssi ei ajan saatossa miellytä, voi oman tilin siirtää aina toisen palvelimen huomaan.
Merkittävin hyöty tulee kuitenkin fediversumista, tai pikemminkin sen hyödyntämästä ActivityPub-protokollasta. Sitä käyttävät palvelut juttelevat keskenään, jolloin Mastodon-käyttäjä voi nähdä virrassaan sisältöä seuraamaltaan käyttäjältä, joka operoi toisen fediversumipalvelun alla – tulevaisuudessa esimerkiksi Threadsissa.
Suomessa joulukuussa 2023 julkaistun Threadsin omistava Meta on nimittäin kovin kiinnostunut liittymään osaksi fediversumia. Pientä osaa sisällöstä voi jo nyt seurata muun muassa Mastodonissa. Palvelu toimii niin ikään pitkälti Twitterin tavoin: sisältöä voi luoda, jakaa, tykätä ja kommentoida. Käyttöliittymä tuntuu uudelle käyttäjälle takuulla tutulta ja turvalliselta.
Twitterin perustajan ja entisen toimitusjohtaja Jack Dorseyn luoma Bluesky on kolmikon musta lammas yhdistävästä kantavasta ajatuksesta huolimatta. Fediversumin sijaan se nojaa omaan hajautetun sosiaalisen median verkostoon ja protokollaansa. Avoimen lähdekoodin ansiosta on kuitenkin aina mahdollista, että Bluesky saattaa vuorovaikuttaa myös fediversessä sijaitsevien palveluiden kanssa jatkossa. Tammikuussa 2024 suomalaistenkin käyttäjien kansoittama Bluesky on suljetussa, kutsupohjaisessa beta-vaiheessa.
Tavallisen keskivertokäyttäjän näkökulmasta suosituimmaksi alustaksi muodostunee se, joka on saatavilla, helppo ottaa käyttöön, tarjoaa (tutut) matalan kynnyksen toiminnallisuudet sekä riittävästi samanhenkistä (tuttua) käyttäjäkuntaa. Yhden dominoivan tekstisome-entiteetin aikakausi tullee kuitenkin ennen pitkää päätökseensä.
Somen ongelmat ja haasteet ovat läsnä myös 2024
Sosiaalinen media ei suinkaan ole ollut ongelmaton. Algoritmien valta ohjata ihmisen käytöstä ja ajattelua, datan kerääminen ja hyödyntäminen, vihapuheen ja kiusaamisen lietsominen sekä mis- ja disinformaation kasvu ovat vain muutamia somen myötä arkeemme kuin huomaamatta hiipineitä suuria haasteita. Lisäksi aitoa, hyvää ja rakentavaa yhteisöllisyyttä on vaikea mahdollistaa samalla, kun liiketoiminnan prioriteetit jyräävät päätöksenteossa.
Näiden haasteiden ratkominen on edessä sekä jo vakiintuneilla että jalansijaa hakevilla alustoilla, mutta katseet kohdistuvat eittämättä ensisijaisesti uusiin tulokkaisiin. Mitä ne tekevät edeltäjiään paremmin – vai tekevätkö? Jos nykyiset somejätit syntyivät hyvistä aikomuksista ja kauniista ajatuksista, haastavat ne tänä päivänä jopa demokratian ja ihmisoikeuksien toteutumista.
On myös selvää, että Metan ja Blueskyn kaltaiset voittoa tavoittelevat yritykset tulevat ennen pitkää rakentamaan alustoilleen jonkinlaisen käyttäjädataan perustuvan monetisaatiomallin. Mainostajille tämä lienee kiinnostava mahdollisuus, mikäli kanavat ottavat riittävästi tuulta alleen. Yksityisyyttään arvostavalle voittoa tavoittelematon Mastodon on edelleen ykkösvalinta etenkin, jos sen kautta voi jatkossa seurata myös Threads-käyttäjäkuntaa.
Ja vaikka vuoden 2023 loppupuolella Twitterin kuukausittain aktiivisista käyttäjistä oli kaikonnut 15 prosenttia ja mainostulot Yhdysvalloissa kokivat yli 50 % laskun, monet jatkavat edelleen palvelun käyttöä. Suomessa yhä useampi yritys- ja viranomaistili on hiljentynyt, kaikonnut kokonaan tai vähintään lopettanut mainostamisen. On vaikea nähdä miten suunta tästä enää kääntyisi.
Elämme eittämättä kiinnostavia aikoja ja on hyvin mahdollista, että tämäkin blogipostauksen yritys happanee jo muutamissa kuukausissa – ellei jopa viikoissa. Globaalissa, digitaalisessa ympäristössä muutoksen tahti on kova ja kärryillä pysyminen käy kokopäivätyöstä. On kuitenkin yrityksiä, kuten Netprofile, jossa tämäkin sisältyy sen kuuluisan jonkun muun tontille! Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijamme operoivat niin orgaanisen kuin maksetunkin somen kehityksen eturintamassa.