Ari Saarelainen 30.12.2024 10:32

Tekoäly dominoi mediassa – jääkö muille teknologiateemoille vain rippeitä?

Kun tekee asiakkaan PR-pitchiä medialle, kotiläksynä kannattaa aina tunnustella, mikä mediaa tällä hetkellä kiinnostaa. Silloin voi muovailla pitchin toimituksia puhuttelevampaan asuun kuin läväyttämällä aiheen sokkona. Miltä siis näyttää muutaman teknologia-aiheen tilanne uutisrintamalla? 

Teemme Netprofilella aika ajoin eritasoisia media-analyysejä ajatellen teknologia-alan asiakkaiden tarpeita. Näin ymmärrämme paremmin, millaisia aihepiirejä koskevia sisältöjä ylipäätään on viime aikoina julkaistu ja mitä vastaavasti ei ole käsitelty. Samalla voimme tunnistaa mediaa kiinnostavia näkökulmia tai tapoja lähestyä tiettyjä aiheita. 

Äskettäin teimme esimerkinomaisesti kevyen mediakartoituksen kahdeksasta aiheesta, jotka voivat olla tärkeitä vaikkapa ohjelmistotoimittajalle. Mediaosumien karkean lukumäärän haimme mediaseurannan palvelusta koko Suomen kaikissa tiedotusvälineissä. 

Hieman syvemmän teematason ja näkökulmien analyysin kohteeksi rajasimme yhdeksän päämediaa. Tarkastelimme myös, mitkä organisaatiot ovat olleet esillä.

Ennakko-odotusten mukaisesti suomalaisen median uutisointia hallitsee tarkasteltujen aiheiden osalta tekoäly. Sen ylivalta on tänä vuonna ollut suorastaan musertava: Viimeisten kuuden kuukauden aikana tekoälystä kertyi yli 12 000 mediaosumaa! Muut kartoituksen aiheet jäävät yhteenlaskettuinakin tekoälyä koskevien uutisten varjoon 9 500 uutisella.

Media-analyysi-2024

Kärkikolmikossa juttuteemojen kärjessä uhkakuvat 

Tekoälyssä johtopäätös on päivänselvä: kaikki sitä koskeva kiinnostaa edelleen valtavan paljon. Lisäksi se on aiheena varsinainen runsaudensarvi, josta riittää yllin kyllin ammennettavaa. Yleisiä teemoja ovat esimerkiksi tekoälyn herättämät uhkat, sen vahvuudet ja puutteet, väärinkäyttö ja sääntely sekä vaikutukset ihmisiin, yrityksiin ja Suomeen. Uutisointia dominoivat ennen muuta ulkomaiset firmat ja ilmiöt. 

Hopealle mediaosumien määrällä mitattuna ylsi tietoturva. Uutisointi keskittyi tietomurtoihin ja huijauksiin, jotka koskevat suomalaisia laajasti. Toisin kuin tekoälyssä, kotimaiset aiheet ja organisaatiot olivat esillä ulkomaisia tahoja enemmän. Tapetilla olivat Suomessa pankkeihin ja julkishallintoon kohdistuneet hyökkäykset, joiden taustapiruina häärivät Venäjä ja muut autoritaaristen maat. 

Kolmoseksi nousi hieman kikkaillen digitalisaatio. Uutisissa käsite itsessään on selvästi liian geneerinen, eikä se esiinny sellaisenaan enää kovinkaan usein. Media ruotii mieluummin digitalisaation konkreettisia ilmentymiä. Puhe vaikutuksista lähtee usein kielteisestä näkökulmasta, esimerkkeinä opetus ja ikäihmisten asiointi. Uutisia paljon enemmän sana esiintyy mielipidekirjoituksissa ja tiedotteissa jo otsikkotasolla. 

Yritysvastuu vaisu aihe raakkutuhoa lukuun ottamatta 

Yllätys oli median suhteellisen vähäinen kiinnostus yritysvastuuta kohtaan, vaikka mediaosumia kertyikin noin tuhat. Hukkajoen raakkutuhon yhteydessä vastuullisuuden epäonnistuminen tuli esiin pääosin epäsuorasti ja selkeästi median omissa kommenteissa. Muuten aihe oli esillä likimain ainoastaan EU:n yritysvastuulain vääntöä koskevissa uutisissa. Pienemmät juttumäärät käsittelivät taantuman kielteisiä vaikutuksia vastuullisuuden toimenpiteille sekä vihreän energian hankkeita ja it-alan vihreyttä. 

Robotiikka ylsi viidenneksi yleisimmäksi mediaosumia tuottavaksi hakutermiksi analysoimiemme aiheiden joukossa. Siitä kirjoittavat esimerkiksi maakuntalehdet paikallisten yritysten investointien ja kilpailukyvyn vuoksi. Lisäksi esillä oli erityisesti ohjelmistorobotiikka. Yleisesti robotiikka näyttäytyy merkittävänä uutena teknologiana, joka voi piristää Suomen kansantaloutta. Teemana esiintyi myös robotiikan maanpuolustuskäyttö eli yhä enemmän uutisissa esiintyvä kaksikäyttöteknologia. 

Nousussa yrityskulttuuri ja johtaminen 

Nousevana aiheena korostui yrityskulttuuri ja johtaminen. Siitä kertovat jutut ovat lisääntyneet selvästi viime kesälomakauden jälkeen. Keskustelua ovat herättäneet erityisesti mielenterveyteen liittyvät poissaolot ja niiden tilastointi. Muita teemoja ovat olleet esimerkiksi yritysten linjaukset etätyöstä ja lähityöstä, hyvän yrityskulttuurin esimerkit ja tekoälyn vaikutus johtamiseen. 

Mediaosumien määrällä mitattuina katsauksen hännille jäivät julkisen sektorin it-hankinnat ja ICT-alan työmarkkinat. Etukäteen olisi voinut kuvitella, että ainakin julkisen sektorin rahankäyttö kiinnostaa varsinkin ajatellen sote-alan kireää tilannetta. Uutisia oli kuitenkin niukasti, etupäässä uusien ja vanhojen hankintojen ja it-kilpailutusten erilaisista ongelmista. ICT-työmarkkinoista tarttui haaviin yllättävän vähän mediaosumia, joissa esillä olivat etupäässä suhdannevaihtelun vaikutukset. 

Media tarttuu likimain ainoastaan akuuttiin uutisaiheeseen 

Yhteenvetona voimme todeta, että lähes kaikki mediaosumat ovat puhtaasti reaktiivisen toiminnan tulosta. Juuri koskaan media ei ollut tarttunut valittuihin aiheisiin puhtaasti oma-aloitteisesti. Tämä kertoo osaksi siitä, että suomalaisella medialla on hyvin vähän resursseja toimia muuten kuin tietyn selvärajaisen uutistapahtuman perusteella. Akuutti tarve reagoida haukkaa toimitusten voimavarat. 

Mitä tämä sitten voisi tarkoittaa yrityksen PR:lle? Ennen muuta sitä, mitä on järkevä odottaa, jos lähtee kehittämään mediapitchiä. Saadakseen ansaitun median näkyvyyttä, täytyy mieluiten aikaansaada uutinen, johon media ei kerta kaikkiaan voi olla tarttumatta. Mitä räväkämmin asian rohkenee esittää, sitä paremmat ovat onnistumisen mahdollisuudet. 

Parhaimmillaan pitchissä tarjottava aihe kytkeytyy jo mediaa vahvasti kiinnostavaan teemaan. Silloin pitää kuitenkin ehdottomasti pystyä tarjoamaan jotakin aivan uudenlaista kerrottavaa, eikä aihe saa olla läpikotaisin kalutun toistoa. Yrityksen viestintästrategian kirjatut ajatusjohtajuuden uljaat PR-tavoitteet pitää ensin konkretisoida ja kirkastaa toiminnaksi, joka erottuu harmaasta massasta. 

Millä tavalla oma organisaatiosi toimii median kanssa ja miten realistisesti ansaitun median tavoitteet on asetettu? Tuskailetteko tiedotteiden ja mediapitchien kanssa? Netprofilen viestintäkonsultit tuntevat median toimintatavat ja tietävät, millaisia aiheita eri mediat haluavat yleisöilleen kertoa. Tiedämme myös, milloin kannattaa valita jokin toinen kanava asiakkaidesi tavoittamiseen.  

OTA YHTEYTTÄ