Nörttitapahtumana vuonna 2011 alkanut Turing Fest on vuosien varrella laajentunut käsittämään myös pehmeämpiä aloja, kuten strategiaa ja markkinointia. Kaksipäiväisen tapahtuman neljästä teemasta vain yksi käsitteli enää varsinaisia insinööritaitoja.
Tämä on luonnollista kehitystä – tietotekniikka on niin itsestään selvä osa kaikkea liiketoimintaa, että sitä ei tarvitse erikseen mitenkään korostaa. Nyt mietitään enemmän, miten liiketoiminta saa eniten hyötyä irti IT:stä.
Yksi teema nousi Turing Festissä ylitse muiden. Jotta markkinoija voi markkinoida ja tuotekehittäjä kehittää kilpailijoita paremmin, lähtökohtana on oltava se, miten pystyy parhaiten ratkaisemaan käyttäjän ongelman.
Ja se paras lähestymistapa on empatia - kyky asettua toisen asemaan ja kehittää asioita tämän pohjalta. Tärkeää ei ole se, että pystytään tunkemaan mahdollisimman monta ominaisuutta tuotteeseen tai palveluun. Oleellista on karsia ominaisuuksia niin pitkään, että jäljellä ovat vain käyttäjälle aidosti tärkeät ja hyödylliset asiat.
Markkinointi puhuu nyt dataa
Mitä sitten on tapahtunut viime vuosien supertrendille, datan hyödyntämiselle ja analytiikalle? Liukuuko markkinointikin empatiassaan aina vain syvemmälle kuppikakkublogien vaaleanpunaiseen unelmamaailmaan?
Aivan kuten tietotekniikkakin, analytiikka on menestyvien yritysten arkipäivää. Se on oletusarvo, ja ilman tehokasta datan hyödyntämistä firma ei enää pärjää mukana kilpailussa.
Kuten Seer Interactiven Wil Reynolds omassa puheenvuorossaan sanoi: “Markkinoijat: opetelkaa jokin analytiikkaohjelma ja alkakaa ladata tietueita”.
Turing Festin annin perusteella supermarkkinoijan profiili on selvä: dataa rakastava taitaja, joka osaa tietojensa perusteella tehdä tunteita herättävää markkinointia, on vahvoilla vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Verve Searchin toimitusjohtaja Lisa Myers kiteytti tämän mainiosti lauseeseen, josta voisi tehdä vaikka huoneentaulun toimiston seinälle: “Think like 50s ad executives and execute like geeks”.
(Kuvakrediitti: arvin febry, Unsplash)