Orgaanisen, eli ei-maksetun sosiaalisen median tekeminen on yrityksille jatkuvaa nuoralla tasapainottelua. Yksi väärä sanavalinta tai kuva voivat sohaista digitaalista ampiaispesää, jolloin seuraajat katoavat ja pistävät kommentit ilmestyvät. Mutta yhtä hyvin somettamatta jättäminen saattaa provosoida muita. Kultaisen keskitien löytämiseen ei valitettavasti ole oikeaa vastausta, vaan jokainen voi löytää sen pohtimalla yrityksensä arvoja. Loppupeleissä se on sen arvoista.
Olipa kerran jääkiekon MM-kisojen kultaottelu, jossa Suomi oli pelaamassa. Ehdotin silloiselle esihenkilölleni somehumuun osallistumista, jos voitamme kultaa. Hän totesi idean olevan hyvä, mutta pyysi ensin miettimään yrityksemme näkökulmaa asiaan. Mitä me voisimme sanoa Leijonien voitosta, jotta emme somettaisi vain sometuksen ilosta, vaan samalla jakaisimme yrityksemme arvoja?
Kysymys voi kokeneen korvaan kuulostaa alkuun helpolta ja siksi haastankin sinut miettimään, millaisen postauksen itse tekisit Leijonille oman yrityksesi someen?
Jos et ole puolellamme, oletko meitä vastaan?
Kaikkeen ei tarvitse mennä mukaan ja kaikkia ei voi miellyttää. Somessa vallitsee usein sanonta, että jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan. Mutta voiko se tosiaan olla näin mustavalkoista?
Ukrainan värit valtasivat alkuvuodesta usean yrityksen feedin. Se oli ja on edelleen kaunis ele tuen osoittamiseksi. Kun kesäkuu alkoi, oli moni yritys kysymyksen äärellä: vaihtaako värit sateenkaarilippuun?
Maalaisjärki toivon mukaan huhuilee lähes kaikkien takaraivossa, että toisen lipun esille nostaminen ei sulje toista pois. Eikä myöskään yritys, joka ei liputa kummallekaan, ole välttämättä paha aikeiltaan. Ennen kuin ketään aletaan leimata, tulee kysyä yksi pieni kysymys:
- Miten yrityksesi perustelee päätöksensä somettaa/olla somettamatta asiasta?
Oli vastauksesi mikä tahansa, sen tulee heijastaa ja tukea organisaatiosi arvoja. Perustele, perustele ja perustele. Mitä varmemmin sen teet, sitä vahvemman teet omasta yrityksestäsi ja somestasi. Ei kukaan Matti Meikäläinen jaksa kauaa riehua kommenttikentillä, jos perustelut ovat vankat.
Mielestäni ei ole myöskään väärin myöntää oma epätietoisuus. Myöntää, että hei asia on todella tärkeä, mutta me emme yrityksenä ole ehtineet vielä sopia miten haluamme asian näkyvän sosiaalisessa mediassamme.
Lopussa kiitos seisoo
Onko arvot asetettu ja yrityksen merkitys kirkas? Hyvä, olet valmis postaamaan. Orgaaninen some on äärettömän vahva ja lähes maksuton tapa viestiä tai markkinoida. Parhaimmillaan se sitouttaa henkilöstöä ja toimii tehokkaana rekrytointikanavana.
Sosiaalisen median algoritmit pitävät orgaanisista postauksista hyvän huolen. Yksi tykkää, toinen jakaa ja kolmas kommentoi. Näin laadukasta näkyvyyttä on vaikea maksetulla versiolla saavuttaa.
Kumpi sinusta toimisi paremmin rekrytoinnin tukena: maksettu mainos, joka pyörii siellä täällä vai yrityksen Instagramiin julkaistu rento kuva yhteiseltä lounaalta? Orgaaniset postaukset antavat samaistuttavaa pintaa, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää.
Postaamista kannattaa ajatella maratonina pikajuoksun sijaan. Se alkaa suunnittelusta, jatkuu itse postaamisella ja sen jälkeen alkaa tilanteen hallinnointi. Sillä tarkoitan keskustelun ohjausta, kommentteihin reagointia ja vastailua. Pitäkäämme nimittäin mielessä, että sosiaalisen median odotetaan olevan sosiaalinen.
Somessa jokainen päivä on uusi alku
Somessa aika kulkee vauhdilla ja orgaanista somea tekevien onkin syytä olla jatkuvasti valppaana. Koskaan ei voi tietää mikä postaus on seuraava viraalihitti. Se selviää vain kokeilemalla.
Älä siis pelkää hypätä villitseviin sometrendeihin yrityksesi tililtä, se on sen arvoista. Ja jos tarvitset tukea tai muuta apua somen suhteen, me olemme täällä auttamassa. Hiotaan yhdessä orgaaninen somenne toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla liiketoiminnan tukena.