Janni Mäkisalo 7.5.2018 8:22

TCS Suomen ykkönen asiakastyytyväisyydessä

 

 

  • Tutkimusyhtiö Whitelanen mukaan TCS:llä on Suomessa IT-palveluyritysten tyytyväisimmät asiakkaat. Ensimmäinen sija lohkesi 80 % tyytyväisyysasteella.
  • Pohjoismaissa TCS:n asiakastyytyväisyys oli 82 %, mikä oli niin ikään toimialan paras tulos ja 14 prosenttiyksikköä keskiarvon yläpuolella. Ykköspaikka oli Pohjolassa jo yhdeksäs peräkkäinen.

 

IT-palvelutalo Tata Consultancy Services on Suomen ykkönen asiakastyytyväisyydessä. Tulos selviää tutkimusyhtiö Whitelane Researchin tekemästä Euroopan laajimmasta IT-palveluntarjoajia käsittelevästä riippumattomasta tutkimuksesta. Kärkisijan tuonut asiakastyytyväisyysaste Suomessa oli 80 %. Yrityksiä arvioitiin kaikkiaan kahdeksan eri osa-alueen perusteella.

Tutkimukseen vastanneista suomalaisyrityksistä 29 % piti innovatiivisuutta merkittävimpänä ulkoistukseen vaikuttavana tekijänä. Ydinliiketoimintaan keskittyminen on edelleen kuitenkin tärkein vaikutin ulkoistukselle Suomessa (71 %). Kilpailuedun saavuttaminen kustannuksia alentamalla tuli esille 66 % vastauksissa.

Whitelanen tutkimuksen mukaan TCS saavutti Pohjoismaissa kärkipaikan sovelluskehityksen, ylläpidon, testauksen ja SaaS-palvelujen (14 prosenttiyksikköä toimialan keskiarvon yläpuolella) sekä datakeskusten ja hallinnoitujen infrastruktuuripalvelujen osa-alueilla (15 prosenttiyksikköä keskiarvon yläpuolella). TCS:n asiakastyytyväisyys oli vähintään 10 prosenttiyksikköä keskiarvoa parempi kaikissa arviointikohteissa.

”Digitaaliset teknologiat, kuten pilvi, tekoäly ja automatisointi, mullistavat kokonaisvaltaisesti liiketoimintaa Euroopassa. Whitelanen tämänvuotinen tutkimus osoittaa näiden seikkojen olevan entistäkin ratkaisevammassa roolissa, kun IT:tä ja liiketoimintaa tehostetaan. Olemme tehneet erittäin läheistä yhteistyötä suomalaisten asiakkaidemme kanssa auttaaksemme heitä toimimaan ketterämmin muuttuvassa ympäristössä”, sanoo TCS:n Suomen maajohtaja Anil Joshi.

Tutkimukseen haastateltiin Pohjoismaissa yli 330 eniten rahaa IT-toimintoihin käyttävää organisaatiota. Arvioinnin kohteena oli yli 1000 IT-ulkoistussopimusta. Pohjoismaiden tasolla TCS:n asiakastyytyväisyys oli vertailun paras 82 %:n tuloksella. Tämä oli 4 prosenttiyksikköä seuraavaksi sijoittunutta enemmän ja 14 prosenttiyksikköä keskiarvon yläpuolella. TCS saavutti kärkipaikan Pohjolassa jo yhdeksättä kertaa peräkkäin.

Yleisenä trendinä Whitelanen tutkimuksesta voi havaita, että luottamus on tärkein tekijä menestyksellisen ulkoistuskumppanuuden saavuttamiseksi. Vaikka uusia teknologioita, kuten tekoälyä, robotiikkaa sekä pilvi- ja SaaS-palveluja pidetään tärkeinä, niitä otetaan käyttöön ennakoitua hitaammin.

Whitelane Researchin ulkoistuksesta vastaava johtaja Jef Loos kommentoi tuloksia: ”Jälleen kerran TCS pystyi pitämään ykköspaikkansa asiakastyytyväisyydessä Pohjoismaissa, mikä on erinomainen osoitus heidän asiakaskeskeisyydestään. Digitaalinen transformaatio ja Business 4.0 ovat vahvasti yritysjohtajien agendalla. TCS on todistanut kyvykkyytensä liiketoiminnan mahdollistamisen ja kustannussäästöjen saavuttamisen lisäksi myös innovoinnissa”.

Lisätietoja tutkimuksesta: www.whitelane.com

Lisätietoja:

Mattias af Geijerstam, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat

Mattias.afgeijerstam@tcs.com

+46(0)72 39 89 188

TCS Nordic

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991 ja investoinut markkina-alueeseen asiakkaidensa eduksi. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen yhdeksänä viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2017 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo viidennen kerran peräkkäin.

Tata Consultancy Services Ltd (TCS)

Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö on toiminut maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo 50 vuoden ajan. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia, integroituja ja kognitiivisia liiketoiminta-, teknologia- ja suunnittelupalveluja. Palvelut toteutetaan TCS:n ainutlaatuisen, paikkariippumattoman ja ketterän toimitusmallin avulla, joka on laadultaan ohjelmistokehityksen kärkeä.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 390 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella 17,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange of India -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.