•Vertaiskaupan päästövaikutukset laskettiin ensimmäistä kertaa.
•Vaikutus vastaa 1,5 miljoonan eurooppalaisen vuosittaisia ympäristöpäästöjä
•Laskelma tehtiin Tori.fi:n suurimpien eurooppalaisten sisarsivustojen datasta.
Tori.fi:n omistaja Schibsted Media Group on laskenut ensimmäistä kertaa käytetyn tavaran kaupan ympäristövaikutuksia viidellä suurimmalla markkina-alueellaan Euroopassa. Second hand effect -raportin mukaan vuonna 2015 Schibstedin markkinapaikkojen käyttäjät Euroopassa säästivät 12,5 miljoonaa tonnia hiilidioksidia.
Tämä määrä hiilidioksidia vastaa:
- 1 100 maailmanympärilentoa Airbus 380:lla
- 1,5 miljoonan eurooppalaisen vuosittaisia päästöjä
- liikenteen täyspysäytystä Pariisissa kolmen vuoden ja neljän kuukauden ajaksi.
“Vertaiskauppa on tärkeä osa kiertotaloutta. Tavarat kannattaa laittaa kiertoon monestakin syystä, eikä vähiten ympäristön vuoksi. Raportista käy esimerkiksi ilmi, että käytetyn Volkswagen Golfin hankinta voi olla ekologisempi valinta kuin uuden ostaminen", Tori.fi:n varatoimitusjohtaja Juha Meronen arvioi.
Laskentamenetelmä on kehitetty yhdessä Ruotsin ympäristökeskuksen (IVL Svenska Miljö Institut) kanssa. Instituutti analysoi Schibstedin viiden suurimman kauppapaikan, ranskalaisen Leboncoinin, espanjalaisen Vibbon, italialaisen Subiton, ruotsalaisen Blocketin ja norjalaisen Finnin tilastodataa. Yhteensä näillä Schibstedin alustoilla käy 46 miljoonaa ihmistä kuukaudessa.
Käytettynä ostamisen vaikutus Schibstedin isoimmissa vertaiskauppapaikoissa (miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia):
- Leboncoin, Ranska: 7.1 = Ei liikennettä Pariisissa 2 vuoteen
- Subito, Italia: 3.4 = Ei liikennettä Roomassa 10 kuukauteen
- Blocket, Ruotsi: 0.8 = Ei liikennettä Tukholmassa vuoteen
- Vibbo, Espanja: 0.7 = Ei liikennettä Madridissa 2.5 kuukauteen
- Finn, Norja: 0.5 = Ei liikennettä Oslossa 10 kuukauteen
Raportin laskentamenetelmä perustuu oletukseen, että jokainen käytettynä ostettu hyödyke korvaa uuden vastaavan tuottamisen. Lisäksi kaupanteon aiheuttama liikenne sekä jätteenkäsittely on mukana laskelmassa. Selvityksessä on otettu huomioon myös se, että autot vaativat erillisiä laskelmia, sillä auto voidaan myydä uudelleen moneen kertaan.
”Ilmastonmuutos on yksi aikamme isoimpia kysymyksiä. Tavaroiden, autojen ja muiden elinkaaret pitenevät, kun niiden uudelleenmyynti ja ostaminen on tehty helpoksi. Numerot ovat todella vaikuttavia. Schibstedillä on markkinapaikkoja käytetyn tavaran kauppaan 30 maassa. Kun ostamme käytettynä ja kierrätämme hyödykkeitä, säästämme ympäristöä”, Schibsted Media Groupin toimitusjohtaja Rolv Erik Ryssdal sanoo.
Suomen Tori.fi ei ollut mukana laskelmissa.
”Tavoitteenamme on tehdä tämän tyyppinen laskelma ympäristövaikutuksista kuluvana vuonna myös Suomen Tori.fi:stä” , Meronen kertoo.
Raportti kokonaisuudessaan ja lisätietoa: schibsted.com/secondhandeffect
Lisätietoa:
Juha Meronen, varatoimitusjohtaja
050 375 2160
juha@tori.fi
Sami Törmä, viestintä ja -markkinointijohtaja
050 357 8442
storm@tori.fi
Tori.fi
Tori.fi on vuonna 2009 toimintansa aloittanut, Suomen suosituin verkon kauppapaikka. Torissa myyminen ja ostaminen on ilmaista eikä vaadi ennakkorekisteröitymistä. Vuonna 2015 sivustolla vierailtiin yhteensä 215 miljoonaa kertaa ja ilmoituksia jätettiin 7,2 miljoonaa. Tori.fi työllistää noin 40 henkilöä. Torin omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, joka pyörittää vastaavia kauppapaikkoja 27 maassa. http://media.tori.fi/