- Yrityssovellusten kuluttajistuminen etenee inhimillistymiseksi
Suomen Business Intelligence (BI) -markkinoilla on käynyt puhuri sen jälkeen kun käyttäjälähtöisen liiketoiminta-analytiikan edelläkävijä QlikView aloitti vuonna 2007. Tutkimusyhtiö IDC:n vastikään julkaiseman, vuotta 2012 koskevan ohjelmistoalan markkinatiedon mukaan QlikView on kirinyt kysely-, raportointi- ja analyysityökaluissa Suomen ykköseksi 19 % markkinaosuudella. Taakse jäävät muun muassa IBM, SAP, Microsoft ja SAS Institute.
Tämän päivän analytiikalta on lupa odottaa paljon totuttua enemmän. QlikView haastaa perinteiset toimijat ketteryydellä ja käyttäjälähtöisyydellä. Keskeinen erottava tekijä on käyttäjien päästäminen käsittelemään suoraan ajantasaista liiketoimintatietoa staattisten raporttien sijaan. Suomessa QlikView’n BI-ratkaisuja käyttää jo monta sataa organisaatiota muun muassa teollisuudessa ja kaupan alalla.
”Yrityssovellusten kuluttajistumisen seuraava askel on niiden inhimillistyminen. Staattisten raporttien aikakausi on mennyttä maailmaa. Analytiikkasovellusten ja niiden taustalla toimivan teknologian on toimittava ihmisaivojen ehdoilla ja tuotettava ravintoa päätöksentekoon, jotta itse tekemiseen päästään nopeammin”, sanoo QlikView:n tuotemarkkinoinnista globaalisti vastaava johtaja James Richardson, joka toimi aiemmin tutkimusyhtiö Gartnerin BI-analyysien johtajana. Richardson toimitti Gartnerilla Business Intelligencen Magic Quadrant -raporttia.
James Richardson puhui QlikView:n Business Discovery World Tour -tapahtumassa Finlandia-talolla eilen. Yli 300 suomalaista liiketoiminta- ja IT-ammattilaista yhteen koonneessa tapahtumassa käsiteltiin käytännön esimerkkien ohella liiketoiminta-analytiikan seuraavan sukupolven Natural Analytics-ajattelua. Sen kolme lähtökohtaa ovat yhdistelyyn ja vertailuun perustuva oivallus, tiedon jakamiseen ja ryhmätyöhön pohjautuva päätöksenteko sekä läpinäkyvästi perusteltuihin päätöksiin nojaava tekeminen.
Organisaatiot kokoavat jatkuvasti valtavia määriä liiketoimintatietoa perinteisistä talouden tunnusluvuista aina älykkäiden tuotantolaitteiden automaattisesti tuottamaan dataan. Perinteinen ratkaisu, jossa tietoa kootaan kankeisiin tietovarastoihin ja noudetaan sieltä erikseen pyydettävin raportein, ei vastaa kiihtyvällä tahdilla muuttuvan liiketoiminnan haasteisiin.
”Uudenlainen data-arkkitehtuuri tekee ihmeitä. Kun on kerran päässyt pyörittelemään yrityksensä liiketoimintatietoa omin käsin vaikka kosketusnäytöllä, ymmärtää miten todelliset oivallukset syntyvät tietojen yhdistelemisestä. Kun Y- ja Z-sukupolvien edustajat tulevat työelämään, he eivät todellakaan odottele jonkun muun määrityksiin perustuvia raportteja sähköpostiinsa”, ennustaa QlikTechin Suomen maajohtaja Jarmo Rajala.
QlikTech kuroo uuden sukupolven QlikView-alustallaan umpeen railoa, jonka toisella laidalla ovat raskaat ja monimutkaiset BI-alustat raportointikeskeisine toimintatapoineen ja toisella kevyet, tiedon visualisointiin tarkoitetut sovellukset.
Lisätietoa:
Jarmo Rajala, maajohtaja, Suomi ja Baltia, QlikTech
jarmo.rajala (at) qlikview.com
040 530 0384
Essi Isomäki, viestintätoimisto Netprofile
essi (at) netprofile.fi
040 572 4648
QlikTech nostaa olennaisen esiin ja tekemisen perustaksi. Business Intelligence (BI) -toimialaa uudistava QlikView Business Discovery -alusta tekee tiedosta strategisen ja optimoitavan resurssin. Luontaista assosiointia noudattelevan teknologian ansiosta QlikView tarjoaa haetun tiedon ohella aiheeseen liittyviä tietoja ja tukee tietoon perustuvien päätösten tekemistä. QlikView’n käytettävyys ja tiedon hallintamallit vastaavat sekä pienten yritysten että globaalien organisaatioiden vaatimuksiin. QlikTechin pääkonttori sijaitsee USA:ssa ja se palvelee noin 29 000 asiakasta yli 100 maassa. Lisätietoja: www.qlikview.com.