DNB on ensimmäinen norjalainen finanssilaitos, joka tuo markkinoille kuluttajien välisiin maksuihin sopivan mobiiliratkaisun. ”Vipps by DNB” -sovellusta voi käyttää, vaikka ei olisikaan DNB:n asiakas. TCS on DNB:n digitalisaatiokumppani, ja Vipps-sovellus on tämän yhteistyön ensimmäinen tulos.
Tata Consultancy Services (TCS) on julkistanut yhteistyössä norjalaisen finanssilaitoksen DNB:n kanssa tehdyn mobiiliratkaisun kuluttajien välisiin maksuihin. Tämä ensimmäinen norjalaisen pankin julkaisema vertaismaksusovellus tuli saataville kesäkuun alussa. Projekti valmistui vain viidessä kuukaudessa TCS:n joustavan maailmanlaajuisen asiantuntijaverkoston ja mobiilimaksuasiantuntemuksen ansiosta.
“Heitimme TCS:lle haasteen, ja he vastasivat siihen nopeasti tuomalla projektiin huippuluokan teknisen asiantuntemuksen ja määrätietoisen toteutuksen”, sanoo DNB:n IT-johtaja Liv Fiksdahl.
Asiantuntija-arvioiden mukaan 2015 voi hyvinkin olla länsimaissa mobiilimaksamisen läpimurtovuosi. Applen, Googlen ja PayPalin kaltaisten toimijoiden investoinnit ovat tehneet alasta tulikuuman. Norjan lisäksi myös muissa Pohjoismaissa on suuri kysyntä paikallisille mobiilimaksuratkaisuille.
Vippsin ansiosta DNB on nyt mukana erittäin kilpailluilla kuluttajapankkimarkkinoilla. Mobiilimaksaminen Vippsillä on yhtä helppoa kuin tekstiviestin lähettäminen. Sovellus on saatavilla sekä iOS-, Android- että Windows-mobiililaitteille. Käyttäjät voivat myös chattailla keskenään sovelluksessa. Vippsin ydintoiminto on toki silti turvallinen maksaminen.
“Digitaalitekniikka on nopeasti muuttanut kuluttajien suhteen pankkeihinsa”, sanoo Norjan TCS:n maajohtaja Vikramjit Grewal. “Maksut muodostavat yli 80 prosenttia kuluttajien asioinnista pankkiensa kanssa. Entistä helpompien vuorovaikutustapojen tarjoaminen asiakkaille on tärkeä osa pankkien digitalisoitumista, ja juuri tähän tarpeeseen Vipps vastaa.”
“Vippsistä tekee erityisen merkittävän se, että sovellus on DNB:n ja TCS:n digitalisaatiokumppanuuden ensimmäinen näkyvä tulos. Projekti on ollut meille mahdollisuus osoittaa, että olemme oikealla tiellä toimialamme edelläkävijänä. Tärkeintä kuitenkin on, että olemme voineet auttaa asiakkaamme markkinoiden terävimpään innovaatiokärkeen”, Grewal sanoo.
TCS:llä oli merkittävä rooli DNB:n mobiilimaksusovelluksen kehityksessä. Työ kattoi ohjelmiston suunnittelun, laatimisen, testaamisen ja käyttöönoton. Tiukassa aikataulussa pysyäkseen TCS hyödynsi täysimittaisesti maailmanlaajuisen Global Delivery Network Model -toimitusmallinsa ketteryyttä.
“IT-projektit ovat nykyisin luontaisesti globaaleja”, Grewal sanoo. “Projektiin pitää tuoda paras asiantuntemus riippumatta siitä, missä se sijaitsee. DNB:lle tehty projekti on erinomainen näyttö siitä, mihin TCS:ään kerääntynyt taito- ja osaamispääoma pystyy.”
TCS oli viime vuonna Forbesin julkaisemalla maailman sadan innovatiivisimman yrityksen listalla sijalla 57, mikä tekee siitä parhaiten sijoittuneen IT-palveluyrityksen. Tänä vuonna TCS on myös noteerattu IT-palvelualan nopeimmin kasvavana yrityksenä. Lisäksi se on saavuttanut Isossa-Britanniassa superbrändin aseman useille eri toimialoille toimitettujen menestyksekkäiden IT-palvelu- ja digitalisaatioprojektien ansiosta.
Mediayhteydet:
Jirimiko Oranen, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat
jirimiko.oranen@tcs.com
+358 40 756 6655
TCS Nordic
TCS on toiminut ja jatkuvasti vahvistanut läsnäoloaan Pohjoismaissa vuodesta 1991 auttaakseen alueella toimivia yrityksiä. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä kahdeksantuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä yhtiön globaalin toimitusmallin TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™) kautta palvelevan ammattilaisen voimin. TCS on kaksinkertaistanut liikevaihtonsa alueella vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiön asiakastyytyväisyys on viiden viimeksi kuluneen vuoden aikana arvioitu parhaaksi useissa pohjoismaisissa tutkimuksissa (KPMG:n pohjoismaisten palveluntarjoajien tehokkuus- ja asiakastyytyväisyystutkimus 2010-2013 sekä Whiteline Research 2014). Monet tunnetut pohjoismaiset yritykset, kuten Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS sekä DNB, ovat hyötyneet TCS:n uniikista palvelutarjonnasta. Vuonna 2015, kolmannen peräkkäisen kerran, Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan sertifikaatin kahdeksassa maassa, Pohjoismaissa yhtiö sijoittui listan kärkeen Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.
Tata Consultancy Services Ltd (TCS)
Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia sekä yritysratkaisuja tuottaen globaaleille yrityksille tuloksia johtavalla toimintavarmuudella. TCS toimittaa asiakkailleen konsultointilähteisiä IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitus perustuu yhtiön ainutlaatuiseen, tunnustettuun Global Network Delivery Model™ -malliin. Yhtiö on osa Tata-ryhmää, Intian suurinta teollisuuden monialayritystä. TCS työllistää yli 319 000 huippukoulutettua konsulttia 46 maassa. Yrityksen konserniliikevaihto oli 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella 15,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange - sekä Bombay Stock Exchange -pörsseissä. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.
Seuraa Twitterissä
Tilaa TCS:n tiedotteet RSS-syötteenä