Antti Möller 15.2.2016 16:01

Muutoksen myrskynsilmässä yrityksiltä vaaditaan responsiivisuutta

• Yritykset ovat yhä kiihtyvän muutoksen ja ennen kokemattoman teknologisen murroksen armoilla

• Voittajat kääntävät haasteet edukseen muuntautumalla responsiivisiksi yrityksiksi, jotka kykenevät sopeutumaan hyperverkottuneen maailman käänteisiin ketterästi

• TCS:n uudessa raportissa kerrotaan kuusi askelta, jotka menestykseen vaaditaan – eivätkä kaikki niistä liity teknologiaan

IT-palveluyhtiö Tata Consultancy Services (TCS) on julkaissut uuden, disruptiivisten yritysten toimintaympäristöä kuvaavan Perspectives 7 -raportin. Raportin tekijät ovat TCS:n parhaita teknologian ja liiketoiminnan kehittämisen asiantuntijoita, kuten kansainvälisistä konsultointi- ja suuryritysratkaisuista vastaava Krishnan Ramanujam ja teknologiajohtaja K. Ananth Krishnan.

"Ennen suuryritykset saattoivat rauhassa toimia vuosikymmenestä toiseen ilman ulkopuolisten tekijöiden suurempaa vaikutusta. Näin ei enää ole. Olemme nähneet, kuinka markkinajohtajatkin kaatuvat teknologiseen murrokseen. Muutoksen myrskynsilmässä monet konsernit pystyttävät suojamuureja. Voittajat eivät kuitenkaan hakeudu turvasatamiin, vaan valjastavat muutosenergian liiketoimintansa kehittämiseen", sanoo TCS Nordicin digitaalisesta transformaatiosta vastaava johtaja Tommi Mäkinen.

Kuusi askelta menestykseen

Perspectives 7 -raportti esittää kuusi askelta, joiden avulla yritys saavuttaa toiminnassaan sellaisen responsiivisuuden, että se kykenee toimimaan verkottuneessa maailmassa menestyksekkäästi.

1) Rakenna digitaalista DNA:ta johtoportaassa

Responsiivisessa yrityksessä ydinjohto on ymmärtänyt, että digiteknologia on järisyttänyt heidän toimialaansa — ja uusia järistyksiä on luvassa. Asiantuntijat puhuvat digitaalisesta DNA:sta. Silloin yrityksen johto hylkää perinteiset opit ja etsii herkeämättä uusia tapoja hyödyntää digitaalista teknologiaa.

2) Sulauta liiketoimintastrategia ja IT-suunnittelu yhteen

Digiteknologia pakottaa yrityksiä laittamaan liiketoimintamallit uusiksi. Liiketoimintastrategia, operatiivisen toiminnan suunnittelu ja IT-strategia eivät enää voi toimia siiloina ja erillään toisistaan, vaan niiden johtajien täytyy työskennellä samassa tiimissä. Liiketoimintaprosessien uudistaminen ei riitä: myös yritystä ohjaavat suunnitteluperiaatteet on nostettava pöydälle ja tarkastettava, ovatko ne päässeet vanhentumaan.

3) Ota käyttöön standardoidut järjestelmät ja prosessit

Räätälöityjen järjestelmien aika on ohi – tämä koskee erityisesti asiakkaisiin suuntautuneita järjestelmiä, kuten myyntiä, markkinointia ja palveluja. Näihin toimintoihin tarvitaan standardoidut järjestelmät ja liiketoimintaprosessit. Räätälöityjen ohjelmistojen rakentaminen kestää liian kauan ja ne vanhentuvat sitäkin nopeammin. Erityisen selvästi tämä näkyy mobiilisovellusten, teollisen internetin ja muiden uusien teknologioiden kohdalla. Vesiputousmallin mukaisesti vaihe vaiheelta etenevän ohjelmistokehityksen sijaan on syytä ottaa käyttöön ketterämmät menetelmät.

4) Houkuttele ja kouluta osaajia uusiin tehtäviin

Yritysten on kyettävä houkuttelemaan ja kouluttamaan osaajia sellaisiin avaintehtäviin kuin data-analyytikko, IoT-asiantuntija ja digimarkkinoija. Seuraavien viiden vuoden aikana parhaista kyvyistä tullaan kilpailemaan. Uudelleenkoulutukseen kannattaa valita ihmisiä asenteen perusteella, sillä halu ja kyky ottaa haltuun uusia taitoja on tärkeintä.

5) Haista uudet bisnesmahdollisuudet

Uusia liiketoimintamalleja vaativien tilaisuuksien oivaltaminen ensimmäisten joukossa edellyttää heikkojen signaalien jatkuvaa havainnointia. Raportissa kerrotaan, miten rakennetaan toimiva järjestelmä tähän tarkoitukseen. Kun tuntosarvet ovat ylhäällä, johtajien tehtäväksi jää tulkita uusien teknologioiden vaikutuksia ja valita ne, jotka ovat omalle liiketoiminnalle keskeisiä.

6) Hyppää liikkuvaan junaan

Liiketoimintamallit, prosessit, teknologiat ja taidot — monta palloa on ilmassa yhtä aikaa ja johtajat ovat valtavan haasteen edessä. Oman organisaation johdattaminen nopeasti etenevään junaan vaatii digitaalisten asiakasdatamassojen hyödyntämistä. Sosiaalinen media, mobiilisovellukset ja tuotteisiin upotetut anturit tarjoavat johtajille palautetta, jonka avulla voi uudistaa yrityksen tulevaisuuden.

Lisätietoja:

Jirimiko Oranen, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat
jirimiko.oranen@tcs.com
+358 40 756 6655

TCS Nordic

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991 ja investoinut markkina-alueeseen asiakkaidensa eduksi. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa Pohjoismaissa vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kuutena viime vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2015 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo kolmannen kerran peräkkäin. Yhtiö sijoittui listan kärkeen kahdeksassa maassa, joihin kuuluivat Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja.

Tata Consultancy Services Ltd (TCS)

Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 344 000 konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella 15,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange- ja Bombay Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.