Maailmanlaajuinen tutkimus paljastaa, mitkä asiat ratkaisevat yritysten pysymisen mukana informaatiosukupolven vauhdissa
LYHYESTI
- Uusi maailmanlaajuinen Institute For The Futuren tekemä tutkimus luotaa informaatiosukupolven ajatuksia ja vaikutusta.
- Lähes kaikki johtajat (96 %) uskovat, että uudet teknologiat ovat mullistaneet pysyvästi liiketoiminnan, tehneet tiedosta tasa-arvoista ja muuttaneet asiakkaiden odotuksia.
- Yritysjohtajat ovat yhtä mieltä viidestä tärkeimmästä kriteeristä, jotka yritysten on täytettävä pysyäkseen mukana informaatiosukupolven vauhdissa.
- Tutkimuksen mukaan vain harva yritys täyttää kriteerit erittäin hyvin läpi koko organisaation. Ainoastaan 12 % osaa ennakoida uudet mahdollisuudet, 9 % innovoi ketterästi, 14 % antaa läpinäkyvän ja luotettavan vaikutelman, 12 % toimii reaaliajassa ja 11 % toteuttaa yksilöllisiä kokemuksia.
- Yritysjohtajat tunnustavat rajoituksensa datan hyödyntämisessä: vain 30 % pystyy toimimaan hallussaan olevan tiedon perusteella reaaliajassa ja lähes puolet myöntää, etteivät he tiedä miten käyttäisivät hyödyksi dataansa. Vain 24 % sanoo olevansa ”erittäin hyvä” muuttamaan datan käyttökelpoisiksi näkemyksiksi ja tiedoksi.
- Tutkimus ennustaa merkittäviä muutoksia taloudessa, teknologiassa, tiedon käyttämisessä ja yksityisyydessä vuoteen 2024 mennessä kulkiessamme kohti täysin datan määrittämää tulevaisuutta.
Aina kun teemme työtä, kuntoilemme, opiskelemme, pelaamme, teemme ostoksia tai katsomme televisiota, esitämme samalla uusia digitaalisia vaatimuksia yrityksille, joiden kanssa olemme tekemisissä. Uusi tutkimus (Information Generation: Transforming the Future, Today) luotaa sitä, miten jatkuvasti kasvava digikansalaisten yhteisö vaikuttaa tulevaisuuteen.
Nämä ihmiset ovat jatkuvasti yhteydessä toisiinsa verkon kautta, ja kaikki tieto on heidän ulottuvillaan. He myös katsovat maailmaa eri tavalla. Tutkimus, johon vastasi 3600 yritysjohtajaa 18 eri maasta, paljastaa informaatiosukupolven uudet odotukset ja löytää samalla yritysten kilpailukyvylle ja menestykselle kriittiset tekijät.
Ei liene yllätys, että lähes kaikki (96 %) tutkimukseen vastanneet johtajat uskoivat uuden teknologian muuttaneen liiketoiminnan sääntöjä pysyvästi. Lisäksi 93 % kertoi, että viimeaikainen teknologian kehitys on muuttanut asiakkaiden odotuksia, ja tämä muutos vain kiihtyy seuraavien kymmenen vuoden aikana. Kuluttajat odottavat nopeammin käytettäviä palveluja, ajasta ja paikasta riippumattomia yhteyksiä, eri päätelaitteiden käyttömahdollisuutta ja yhä yksilöllisempiä käyttökokemuksia.
Tehtävänä uudelleenmäärittely: tulevaisuuden liiketoiminnan peruspilarit
Yritykset myöntävät, että informaatiosukupolven vaatimusten takia murros on välttämätön. Jotta yritykset voisivat mullistaa itse markkinoita sen sijaan, että ne joutuisivat hallitsemattomasti mullistuksen kouriin, niiden on yritysjohtajien mielestä hallittava seuraavat viisi asiaa, jotka kaikki perustuvat informaatioon:
- Ennakoi uudet mahdollisuudet markkinoilla.
- Ole läpinäkyvä ja luotettava.
- Innovoi ketterästi.
- Toteuta ainutlaatuisia ja yksilöllisiä kokemuksia.
- Toimi reaaliajassa.
Vaikka yritysjohtajat tunnistavat näiden asioiden merkityksen, he myöntävät samaan hengenvetoon, että erittäin harvan yrityksen toiminnassa ne toteutuvat hyvin ja koko organisaation laajuisesti. Vain 12 % osaa ennakoida uudet mahdollisuudet, 9 % innovoi ketterästi, 14 % antaa läpinäkyvän ja luotettavan vaikutelman, 11 % toteuttaa yksilöllisiä kokemuksia ja 12 % toimii reaaliajassa.
Lisäksi Gartner ja IDC kertovat, että yli 7 miljardia ihmistä ja vähintään 30 miljardia laitetta on tuottanut vuoteen 2020 mennessä 44 tsettatavua dataa (44 biljoonaa gigatavua). Tämä on nopeasti johtamassa maailmaan, jossa lähes kaikkia elämäämme liittyviä asioita ohjataan tiedolla. Vaikka yritykset tietävät, että tästä datasta voisi saada liiketoimintahyötyjä, 49 % myöntää, etteivät he tiedä miten sen tekisivät:
- Vaikka 70 % sanoo saavansa uusia näkemyksiä datasta, vain 30 % pystyy toimimaan tämän tiedon perusteella reaaliajassa.
- 52 % myöntää, etteivät he hyödynnä käytössään olevia tietoja tehokkaasti tai että he hukkuvat informaatiotulvaan.
- Vain 24 % sanoo olevansa ”erittäin hyvä” muuttamaan datan käyttökelpoisiksi näkemyksiksi ja tiedoksi.
Vaikka yritykset valmistautuvat täyttämään asiakkaiden muuttuvat odotukset, maailma kehittyy aina vain nopeammin. Institute For The Future on ennustanut merkittäviä muutoksia siinä, miten teknologia muokkaa maailmaa vuoteen 2024 mennessä. On havaittu vahvoja signaaleita, että olemme siirtymässä kohti maailmaa, jossa lähes kaikkia elämän osa-alueita ohjataan tiedon avulla.
Yksilöt ja yritykset myyvät, lahjoittavat ja vaihtavat tietoa avoimilla markkinapaikoilla. Esineet heräävät eloon ympärillämme, ja niistä tulee yhä tietoisempia, responsiivisempia ja yhdistyneempiä. Tekoäly laajentaa päätöksenteon mahdollisuuksia ennennäkemättömillä tavoilla. Tietoa välitetään ja vastaanotetaan useiden aistien kautta. Yritysten asiakkaat voivat valvoa yksityisyyttään paremmin uusien työkalujen avulla. Tässä uudessa maailmanjärjestyksessä arvo siirtyy tuotteista ja palveluista siihen tietoon, jota ne tuottavat.
“Informaatiosukupolvi vaatii enemmän yrityksiltä, joiden kanssa he ovat tekemisissä”, sanoo Oula Maijala, Suomen EMC:n maajohtaja. “Pilvimaailmaan syntyneet yritykset asettavat uudenlaisia odotuksia, ja vakiintuneiden yritysten on määriteltävä itsensä uudelleen, jotta ne pystyisivät sopeutumaan muutokseen ja pysymään ajankohtaisina.”
“Tehtävämme on antaa käytännöllinen näkemys maailmaan, joka muuttuu nopeasti, sekä auttaa muuttamaan näkemykset toiminnaksi”, sanoo Institute For The Futuren tutkimusjohtaja Rachel Maguire. “On välttämätöntä, että tutkimme järjestelmällisesti myös pitkän aikavälin vaikutuksia tänä aikana, jolloin informaatio on kaiken tekemisemme keskipisteessä. Tämä vaatii meitä jatkuvasti sopeutumaan tavoilla, joita emme vielä osaa kuvitellakaan. Ne yritykset, jotka ymmärtävät parhaiten, miten informaatiota hyödynnetään, johtavat yhtä historiamme merkittävimmistä murroksista - jos ne vain itse osaavat valmistautua tähän tehtävään.”
Tutkimustapa
Tutkimuksen tekivät EMC:n toimeksiannosta Institute For The Future ja Vanson Bourne. Vanson Bourne pyysi 3600 yritysjohtajaa 9 eri toimialalla 18 maassa määrittämään, mitä tekijöitä vaaditaan menestykseen nyt ja seuraavien kymmenen vuoden aikana. Institute for the Future johti tutkimusta, jossa tunnistettiin uuden digitaalisen maailman tärkeimmät muutosvoimat. Tutkimuslomake ja muutosvoimien määritelmät perustuvat yli 40 vaikutusvaltaisen päätöksentekijän ja asiantuntijan syvähaastatteluihin ja työpajoihin. Tähän joukkoon kuului vaikuttajia akateemisesta maailmasta, liike-elämästä, voittoa tavoittelemattomista organisaatioista ja ajatuspajoista.
Lisätietoja tutkimuksesta englanniksi:
Information Generation -sivusto
Tiivistelmä
Katsaus (Institute for the Future)
Tutkimustulokset (Vanson Bourne)
Infografiikka
Lisätietoja suomeksi:
Oula Maijala, maajohtaja, EMC
puh. 040 820 0024, oula.maijala@emc.com
EMC on maailman johtavia tallennus- ja pilviratkaisuiden toimittajia. EMC:n innovatiiviset tuotteet ja palvelut vauhdittavat pilvipalveluiden murrosta ja auttavat yrityksiä säilyttämään, käsittelemään, suojaamaan ja analysoimaan tietoa helposti, luotettavasti ja kustannustehokkaasti. EMC:n liikevaihto vuonna 2014 oli 24,4 miljardia dollaria. www.emc.fi
Tällainen on informaatiosukupolvi:
Olemme osa digikansalaisten yhteisöä, joka elää maailmanlaajuisessa tietoverkossa. Olemme aina online ja kaikki maailman tieto on ulottuvillamme. Toimimme verkossa sitoutuneemmin kuin koskaan ja olemme merkittävä osa jatkuvasti laajentuvaa informaation ekosysteemiä.
Digitaalinen maailma ei pysähdy koskaan. Uuden digitaalisen elämäntavan myötä myös odotuksemme ovat muuttuneet. Vaadimme yrityksiltä enemmän ja nopeammin, ilman keskeytyksiä ja kompromisseja.
Me kaikki olemme informaatiosukupolvea.