Digitaalisen tiedon määrä kaksinkertaistuu kahden vuoden välin, ja kaksi kolmasosaa tästä valtavasta datapaljoudesta syntyy tavallisten ihmisten toiminnan tuloksena. Kysymys siitä, kuinka paljon näkyvyyttä yrityksillä ja julkisilla tahoilla voi olla yksityisten ihmisten toimintaan tietoverkossa on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan.
EMC on julkistanut Privacy Index -tutkimuksen tulokset, jossa selvitettiin millainen käsitys ihmisillä on oikeudestaan yksityisyyteen verkossa. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 15 000 ihmistä eri puolilta maailmaa.
Keskeinen havainto oli se, että ihmiset haluavat teknologian tarjoamat edut tarvitsematta tinkiä yksityisyydestä. Esille nousi kolme kiinnostavaa ristiriitaisuutta, jossa kuluttajat kuitenkin toimivat eri tavalla kuin ajattelevat:
- Haluan kaiken -ristiriita. Kuluttajat tahtovat kaikki digitaalisen teknologian mukanaan tuomat hyödyt, mutta eivät halua tinkiä yksityisyydestään niitä saadakseen. 91 % arvosti tiedon helppoa saatavuutta, mutta vain 27 % olisi valmis tinkimään yksityisyydestään helppouden hyväksi.
- En tee mitään -ristiriita. Vaikka yksityisyyteen kohdistuvat riskit koskettavat monia, kuluttajat eivät tee käytännössä mitään yksityisyytensä suojaamiseksi. 62 % ei vaihda säännöllisesti salasanojaan, eikä 39 % suojaa mobiililaitteitaan lainkaan salasanalla. Vastuu sälytetään tietoja käsitteleville tahoille, kuten valtiolle ja yrityksille.
- Sosiaalisen jakamisen ristiriita. Sosiaalisen median käyttäjät sanovat arvostavansa yksityisyyttä, mutta jakavat samalla valtavasti henkilökohtaisia tietojaan - siitäkin huolimatta, etteivät he luota siihen, että palveluntarjoajat osaisivat tai haluaisivat pitää huolta heidän yksityisyydestään.
Ihmiset käyttäytyvät verkossa myös eri tavalla sen mukaan, mitä he ovat tekemässä. Esimerkiksi viranomaisten kanssa asioitaessa 50 % vastaajista voisi tinkiä yksityisyydestään saadakseen parempaa palvelua, kun taas nettikauppoja käytettäessä vastaava luku oli vain 29 %.
Kaiken kaikkiaan luottamus yksityisyyteen on maailmanlaajuisesti erittäin alhainen, ja tulevaisuuden näkymät vaikuttavat vielä synkemmiltä. Peräti neljä vastaajaa viidestä oli sitä mieltä, että yksityisyyden suoja heikkenee seuraavien viiden vuoden aikana.
Lue lisää ensimmäistä kertaa toteutetusta Privacy Indexistä osoitteessa http://www.emc.com/campaign/privacy-index/index.htm
Lisätietoja:
Oula Maijala, maajohtaja, EMC, puh. 040 820 0024, oula.maijala@emc.com
Toni Stubin, Netprofile, puh. 040 865 6560 emc@netprofile.fi
EMC on maailman johtavia tallennus- ja pilviratkaisuiden toimittajia. EMC:n innovatiiviset tuotteet ja palvelut vauhdittavat pilvipalveluiden murrosta ja auttavat yrityksiä säilyttämään, käsittelemään, suojaamaan ja analysoimaan tietoa helposti, luotettavasti ja kustannustehokkaasti. EMC:n liikevaihto vuonna 2013 oli 23,2 miljardia dollaria. www.emc.fi