Netprofile 24.10.2024 13:00

Suomalaiset hakevat apua stressiin ja riittämättömyyden tunteisiin – johtaja uupuu hiljaisuudessa

Monet suomalaiset kokevat mielenterveysasioiden käsittelyn vaikeaksi työterveyshuollon kautta. Auntien teettämä kysely paljastaa, että suuri osa työntekijöistä etsii keskusteluapua mieluummin työterveyden ulkopuolisista matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista, joissa avun saanti koetaan nopeammaksi, yksityisemmäksi ja vähemmän stigmatisoivaksi.

Auntien kyselyyn vastasi reilu tuhat Auntien palveluita käyttänyttä henkilöä, joista suomalaisia oli 921 (87 %). Vastaajista suurin osa käytti matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita stressin (44 %) tai ylisuorittamisen ja riittämättömyyden tunteen (25 %) vuoksi. Työmäärästä selviäminen oli kolmanneksi suurin syy hakeutua keskusteluapuun (22 %). 

Tutkimuksessa moni kertoi, että matalan kynnyksen palvelut tarjoavat arvokasta tukea tilanteissa, joissa oma olo on huono, mutta ei vielä vaadi sairauslomaa tai intensiivistä hoitoa. Nämä palvelut koetaan erityisen hyödyllisiksi, koska ne ovat helposti saavutettavia ja tarjoavat anonyymin kanavan keskustella mielen hyvinvoinnista. 

Vastauksista kävi ilmi, että työterveys mielletään työnantajan edustajaksi. Monet työntekijät sanoivat, että he eivät halua kääntyä työterveyshuollon puoleen pelätessään, että keskustelut kirjataan potilastietoihin tai päätyvät työnantajan tietoon. 

”Työterveyden mielenterveyspalveluiden käyttöön näyttää liittyvän korkea kynnys, joka estää ihmisiä hakemasta apua ajoissa. Jaksamisen haasteisiin on äärimmäisen tärkeää puuttua jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kun tukea haetaan ajoissa, ihmisellä on vielä voimavaroja tehdä hyvinvointia lisääviä muutoksia omaan arkeensa”, sanoo Auntien toimitusjohtaja Immo Salonen

“Tutkimuksemme mukaan työterveyteen mennään vasta sitten, kun tilanne on jo kriittinen. Siksi tarvitaan palveluja, joiden pariin on helppoa ja nopeaa päästä.”

Henkilöstön hyvinvointi tärkeää – johtajan jaksaminen jää taka-alalle

Tutkimuksen mukaan 55 prosenttia johtajista kokee, että henkilöstön hyvinvointi on yrityksen keskeinen prioriteetti. Vastaavasti henkilöstöstä vain 37 prosenttia kokee, että johto huolehtii heidän jaksamisestaan riittävästi. 

”Ero kokemuksessa kertoo siitä, että vaikka johtajat pitäisivät henkilöstön hyvinvointia tärkeänä, toimet eivät näy riittävästi työntekijöille. Asiasta ei puhuta tarpeeksi”, Salonen sanoo. 

Tutkimukseen vastanneista lähes neljännes (24 %) oli tiiminvetäjiä tai esihenkilöitä. Tutkimuksen mukaan vastuuasemassa olevat hakeutuvat matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden pariin usein positiivisista syistä, kuten itsensä kehittämisen tai johtamistaitojen parantamisen vuoksi. Kuitenkin lähes 60 prosenttia näistä käyttäjistä koki, että palvelut ennaltaehkäisivät työuupumusta. 

”Myös esihenkilö- ja johtotehtävissä olevat tarvitsevat selkeästi tukea ennen kuin tilanne kriisiytyy. Harva kuitenkaan uskaltaa puhua omasta jaksamisestaan avoimesti. Heillä ei ehkä ole käytössään riittäviä työkaluja käsitellä henkistä kuormitusta, ja avun hakemiseen liittyy edelleen stigma”, Salonen toteaa.

Peräti 84 prosenttia johtotehtävissä työskentelevistä kertoi, että matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ovat auttaneet heitä hallitsemaan stressiä ja parantaneet kokonaisvaltaista hyvinvointia.

“On tärkeää, että johtajilla on matalan kynnyksen kanava hakea apua ja tukea, jotta he eivät ajaudu tilanteeseen, jossa uupumus vaikuttaa koko organisaatioon. Johtajien pitkittynyt kuormitus ja avun puute johtavat pahimmillaan siihen, että he joko vaihtavat työpaikkaa tai joutuvat jäämään pitkille sairauslomille. Tämä heijastuu nopeasti yrityksen toimintaan”, Salonen sanoo.

Salosen mukaan työelämässä tarvitaan laajempaa kulttuurin muutosta. Mielenterveysasioiden käsittelyn tulisi olla yhtä normaalia kuin muidenkin terveysasioiden hoitaminen. 

"Tärkeintä on, että mielen hyvinvoinnista puhuminen on sallittua kaikilla organisaation tasoilla”, Salonen painottaa.

Lisätietoja:
Immo Salonen
044 505 1182
immo.salonen@auntie.io

Auntie tarjoaa henkilöstöstään välittäville työnantajille mielen hyvinvointia edistäviä palveluita, jotka parantavat tutkitusti työntekijöiden tyytyväisyyttä, tuottavuutta ja sitoutuneisuutta sekä vähentävät sairauslomien tarvetta. Erilaisiin työn ja vapaa-ajan kuormitustilanteisiin suunnitellut palvelupaketit sisältävät sarjan anonyymejä verkkokeskusteluita mielen ammattilaisten kanssa. Jo yli 500 organisaatiota kuudessa maassa tarjoaa henkilöstölleen Auntien ennaltaehkäiseviä, tarvepohjaisesti konseptoituja ja nopeasti käynnistyviä palveluita. Nopeasti kasvava suomalainen Auntie on perustettu vuonna 2015, ja sen palvelut auttavat ja sparraavat ihmisiä tiukoissa tilanteissa 25 eri kielellä. https://auntie.io/fi/