Suomalainen televisiografiikan työkaluja kehittävä Softpix Oy ottaa jättiloikan, kun sen SPX Graphics -sovellus lanseerataan videopalaverisovellus Zoomin sovellusvalikoimassa. Sovelluksen avulla Zoomin käyttäjät voivat lisätä videostriimeihinsä televisio-ohjelmista tuttuja logoja, grafiikoita ja selitetekstejä. SPX Graphics -sovellus julkistettiin Zoomin tämänvuotisessa Zoomtopia-käyttäjätapahtumassa.
Softpix perustettiin vuosi sitten, mutta sillä on jo vakiintunut ja nimekäs käyttäjäkunta. Softpixin asiakkaita maailmalla ovat muun muassa BBC, Analog Way ja Tellyo, Suomessa YLE, Nelonen Media sekä Veikkaus. Softpixin työkaluja käyttää jo yli 4 000 ammattilaista.
Softpix lanseeraa SPX Graphics -sovelluksensa marraskuussa Zoom for Creators -alustalle, jonka kautta sisällöntuottajat saavat käyttöönsä valikoiman työkaluja Zoom-tapaamisten, -tallenteiden ja -livestriimien parantamiseen.
“Toivotamme SPX:n erittäin lämpimästi tervetulleeksi Zoom-sovellusten ekosysteemiin! SPX Graphics for Zoom -sovellus on jännittävä ja strateginen askel Zoomin jatkuvasti kehittyvässä yhteistyössä median ja suoratoistopalveluiden kanssa. SPX on erinomainen esimerkki Zoom Apps Layers -rajapinnan hyödyntämisestä. Palvelu tuo Zoomin asiakkaille helposti käyttöönotettavaa visuaalisuutta, reaktiivisia animaatioita sekä televisiotasoista grafiikkaa kokouksiin ja webinaareihin”, Zoomin Events Engineering Manager Andy Carluccio sanoo.
Softpix Oy:n teknologian takana on Tuomo Kulomaa. Hän aloitti SPX:n kehittämisen alkuvuodesta 2020, ja se julkaistiin saman vuoden syyskuussa. Kulomaa on tehnyt 25 vuotta yhteistyötä televisiografiikkaa käyttävien toimijoiden kanssa.
“Tähän asti palvelumme käyttäjät ovat olleet ammattikäyttäjiä, jotka ymmärtävät teknologiaa syvällisesti. Zoom-sovelluksemme tekee palvelusta kuluttajatuotteen, mikä muuttaa sen luonnetta. Meidän täytyy satsata siihen, että visuaalisia elementtejä on helppo lisätä tuote-esittelyyn, yrityspresentaatioon tai vaikka nettijoogatunnille”, Softpixin perustajaosakas Kulomaa sanoo.
Kulomaan mukaan yrityksen isossa visiossa tuote on kuin asuntojenvuokrausalusta Airbnb.
“Ajatuksena on, että kehittäjäyhteisö voi tuottaa graafisia ilmeitä meidän alustallemme ja Zoomin käyttäjä ostaa niitä sieltä omaan lähetykseensä. Tavoite on tehdä suorien lähetysten graafisten ilmeiden hankkimisen prosessista huomattavasti helpompaa kuin mitä se tänä päivänä on”, hän sanoo.
Softpixin toimitusjohtaja ja osakas Atte Varsta korostaa suomalaisittain erittäin harvinaisen julkistuksen merkitystä. Hän kertoo, että ennusteiden mukaan striimausmarkkinat tulevat kasvamaan lähivuosina monikertaisiksi.
“Olemme innoissamme päästessämme aloittamaan tätä yhteistä matkaa Zoomin kanssa. Liikkuvan kuvan käyttö lisääntyy niin yritysviestinnässä, opetuksessa, henkilöbrändin rakentamisessa kuin markkinoinnissakin. Helppokäyttöisen grafiikkasovelluksen puuttuminen markkinoilta on hidastanut ammattimaisen toiminnan kehittymistä. Tähän tarpeeseen SPX tuo ratkaisun. Softpixin asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ovat tulevaisuudessa niin yritykset, kuluttajat kuin myös alan palveluntarjoajat”, Atte Varsta toteaa.
Lisätietoja
Atte Varsta, CEO, atte@softpix.io, +358 40 668 6002
Tuomo Kulomaa, CTO, tuomo@softpix.io, +358 40 062 3480 (erityisesti SPX Graphics sovellukseen liittyvät kysymykset)
Softpix Oy
Softpix on suomalainen startup yritys, joka tuottaa livegrafiikkaratkaisuja. Tarjottavat palvelut sisältävät livegrafiikkaratkaisujen intergaatioprojektin, luovan suunnittelun, SPX-sovelluksen, ylläpidon ja operoinnin – tai ainoastaan osia palveluista, asiakkaan tarpeiden mukaisesti räätälöitynä. SPX Graphicsia käytetään ammattilais- ja kuluttajakäytössä mm. televisiossa, livestriimauksissa ja tapahtumissa. SPX Graphicsia hyödyntää tällä hetkellä yli 4000 ammattilaista ja organisaatiota ympäri maailman.