Netprofile 15.10.2021 17:56

Netprofilen ja Helsinki Business Hubin luoma ’90 Day Finn’ palkittiin parhaana sisältömarkkinointikampanjana Digital Communication Awards 2021 -kilpailussa

Kansainvälinen Digital Communication Awards -kilpailu palkitsee digitaalisen viestinnän huippuja. Parhaan sisältömarkkinointikampanjan palkinnon voitti ’90 Day Finn’ -kampanja, jonka taustalla ovat Netprofile ja Helsinki Business Hub. 
 
Suomi tarvitsee osaamiseen perustuvaa maahanmuuttoa ja kansainvälisiä investointeja. Globaali kilpailu osaajista, investoinneista ja yrityksistä kytkeytyy entistä enemmän yhteen. Helsinki Business Hubin (HBH) tehtävä on markkinoida pääkaupunkiseutua kansainvälisille korkeasti koulutetuille huippuammattilaisille, sijoittajille ja yrittäjille erottuvalla ja mieleen painuvalla tavalla.

Syksyllä 2020 syntyi ajatus panostaa erityisesti Piilaakson teknologiaosaajiin. Pandemia, metsäpalot ja ennalta arvaamattomat presidentinvaalit loivat epävarmuutta kalifornialaisten arkeen. Moni huippuosaaja pohti, voisiko elämä jossain muualla olla rauhallisempaa, turvallisempaa, puhtaampaa.

90 Day Finn -kampanja tarjosi inspiroivan vastauksen: ”Suomi on ainutlaatuinen turvasatama myös poikkeusolojen keskellä! Voit todeta sen itse, kun tulet ja tutustut Suomeen kolmen kuukauden ajan.” HBH halusi käynnistää houkuttelukampanjan siten, että tutustujiksi valittaisiin noin 15 ammattilaista, ja että valinnat voitaisiin tehdä vielä ennen vuoden loppua.

"90 Day Finn syntyi vastaamaan uuden normaalin tarpeisiin. Halusimme selvittää, olisiko meidän mahdollista kiinnittää samanaikaisesti parhaiden kansainvälisten osaajien, yrittäjien ja sijoittajien huomio. Ajatuksena oli pilotoida ideaa, jossa osaajat pääsisivät kokemaan elämää Helsingissä”, kertoo Helsinki Business Hubin liiketoimintajohtaja Johanna Huurre

Tarinan voimaa ja tarkkaa kohdentamista

Netprofile konseptoi kampanjan, ideoi sille tunteita herättävän nimen ja tuotti kohdeyleisöä puhuttelevat teksti- ja videomateriaalit vain kolmessa viikossa. Strategisesti tärkeäksi viestiksi nostimme tunnetason inhimillisen koskettavuuden: Suomessa työ ja elämä ovat tasapainossa. 

HBH asetti kampanjan tavoitteeksi saada tuhat relevanttia hakemusta korkeasti koulutetuilta teknologia-alan ammattilaisilta, sijoittajilta ja yrittäjiltä.

“Tavoitteen saavuttaminen tuntui lähes utopistiselta syksyn 2020 pandemiapimeydessä. Koko konsepti oli rakennettava ja toteutettava puhtaasti digitaalisina verkossa. Monin kerroin odotukset ylittänyt kampanja ja tämä kilpailuvoitto osoittavat, että Teams-palavereissakin voi syntyä voittavia luovia ideoita! Etsimme työn ja elämän tasapainon Suomesta löytäneitä huippuammattilaisia kertomaan, miksi he ovat valinneet juuri tämän maan. Kohdensimme nämä tarinat artikkeleissa ja videoissa oikeille yleisöille somessa ja lähestyimme myös mediaa”, Netprofilen viestintäkonsultti Sanelma Helkearo kertoo. 

Kampanjasta tuli huikea menestys. Viesti ohjelmasta kiiri ympäri maailmaa, ja Helsinki Business Hub sai viidessä viikossa kaikkiaan yli 5 300 hakemusta – yli viisi kertaa enemmän kuin oli tavoiteltu. Alun perin Piilaaksoon kohdistettu kampanja levisi orgaanisesti ympäri maailmaa. Ja mikä parasta, hakijoiden korkea laatu ylitti kaikki odotukset. 

”Kampanja otettiin vastaan suorastaan hämmentävällä innostuksella. Sen lisäksi, että saavutimme tavoitteemme hakijamäärän osalta, olemme hyötyneet kampanjasta myös sen jälkeen: Osaajat ja yrittäjät ympäri maailmaa tiedustelevat yhä, kuinka pääsisivät mukaan ohjelmaan tai voisivat muuttaa Suomeen", iloitsee Helsinki Business Hubin viestintä- ja markkinointijohtaja Vera Hallikainen.

Lisätietoja:

'90 Day Finn' - Helsinki Business Hub

Digital Communication Awards 
 

  • Content Marketing -kategorian voittaja 2021 

  • Campaign of the Year - Associations & Institutions -kategorian finalisti 2021