Juha Frey 6.5.2025 8:58

Insight Track 2025 -raportti: Tekoäly tehostaa viestintää ja markkinointia – mutta mistä löytyy kilpailuetu?

Tekoäly ei ole lunastanut siihen ladattuja odotuksia viestinnässä ja markkinoinnissa. Operatiivista tehokkuutta on saatu, mutta strateginen hyöty ja kilpailuetu ovat jääneet haaveiksi, paljastaa Netprofilen tuore Insight Track 2025 -raportti 

Raporttia varten haastatellut pohjoiseurooppalaiset viestinnän ja markkinoinnin johtajat kertovat merkittävistä tuottavuushyödyistä etenkin sisällöntuotannossa, käännöksissä ja osin hallinnollisissa tehtävissä. Suurempiin linjoihin – kuten prosesseihin tai strategisiin valintoihin – tekoäly on vaikuttanut toistaiseksi vain vähän.  

”Viestinnässä ja markkinoinnissa on vain vähän niin samanlaisina toistuvia tehtäviä, että tekoälyn skaalaetuihin päästäisiin kunnolla kiinni”, toteaa Netprofilen toimitusjohtaja Juha Frey. ”Tekoälyn hyödyntäminen on ihmisriippuvaista iterointia, jossa tuottavuus kasvaa, mutta ihmistyön tarve ei suoraviivaisesti vähene. Algoritmit yhdistelevät menneisyyttä, joten uutta luovaan strategiseen ajatteluun tarvitaan inhimillistä näkemystä.” 

Usko tekoälyn hyötyihin on Suomessa korkealla 

Kvalitatiivisiin haastatteluihin ja verkkokyselyyn pohjautuva Insight Track 2025 -raportti tarkastelee tekoälyn hyödyntämisen tilaa viestinnän ja markkinoinnin toimialalla Suomessa ja laajemmin Pohjois-Euroopassa.  

Suomessa usko tekoälyn strategisiin hyötyihin on kansainvälistä tasoa korkeammalla, ja työkalut nähdään kilpailuedun tuottajina. Netprofilen asiantuntijat haastavat raportissa ajatuksen kilpailuedun kestävyydestä. Kun kaikki saavat käyttöönsä samat työkalut ja algoritmit, ne eivät itsessään tarjoa eväitä erottautumiselle.  

”Laajojen kielimallien integroiminen osaksi viestinnän ja markkinoinnin arkea on vielä alkutaipaleella”, Frey toteaa. “Edelläkävijät hyötyvät tehokkuuseduista lyhytaikaisesti, kunnes muut ehtivät mukaan. Syvällisempi transformaatio vie pidempään kuin aluksi uskottiin.” 

Insight Track -raportti ennakoi tekoälytyökalujen integroituvan luonnolliseksi osaksi kaikkien viestintä- ja markkinointitiimien jokapäiväistä toimintaa. Kaikilla käytössä oleva ja kaikkiin sovelluksiin integroituva tekoäly nostaa tehokkuutta ja tuottavuutta kautta linjan. Eteneminen on asteittaista: seuraavaksi nousevia alueita ovat sisältöjen hypersegmentointi, markkinoinnin analytiikka sekä liiketoimintadatan hyödyntäminen. 

”Kannustamme alamme ammattilaisia rohkeuteen kokeilla ja ottaa käyttöön nopeasti uusiutuvia työkaluja. Samalla korostamme kirkkaan strategiseen ajattelun merkitystä, jotta varmistetaan, että tavoitteet ohjaavat työkaluja ja prosessit pysyvät hallittuina”, Frey linjaa. “Olennaista on ymmärtää sekä potentiaali että riskit. Nopeille omaksujille on tarjolla hetkellistä kilpailuetua, kunnes tekoäly on kaikkien käytössä.” 

“Pysyäkseen edellä täytyy liikkua nopeasti kuin valo.” 

 

Lataa Insight Track 2025 -raportti!

 

Insight Track 2025 on toinen osa Netprofilen viestinnän ja markkinoinnin trendejä luotaavassa raporttisarjassa. Netprofile analysoi viestintä- ja markkinointialan muutoksia erityisesti B2B-teknologia-alan näkökulmasta. Edellinen Insight Track 2024 raportti palkittiin arvostetussa kansainvälisessä EMEA Sabre Awards -kilpailussa Certificate of Excellence -tunnustuksella. 

 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: 

Juha Frey, toimitusjohtaja 
juha@netprofile.fi