Sallamaari Muhonen 28.6.2018 14:21

Perinteisen median toimintamallit kohtasivat sosiaalisen median toimintatavat

Social Media Week Los Angeles Angela Seits PMG

Vaikuttajat ovat havahtuneet oman yleisösuhteensa arvoon ja sen vaalimiseen. Nyt he etsivät vaihtoehtoisia julkaisualustoja. Tähän saakka vloggareiden, bloggareiden ja instatähtien luoma sisältö on jäänyt alustojen, kuten Facebookin, Instagramin ja Youtuben, omaksi. Alustayhtiöiden omia tavoitteita palvelevat algoritmimuutokset ovat vaikeuttaneet vaikuttajien mahdollisuutta pitää yhteyttä yleisöönsä ja tietysti myös saada mainostajakumppaneiden kanssa sovituille postauksille riittävä näkyvyys. 

Perinteisen median toimintamallit kohtasivat sosiaalisen median toimintatavat ja sikermän sometähtiä kesäkuussa Social Media Week -tapahtumassa Los Angelesissa. Miljoonayleisön itseilmaisulleen keräävä vaikuttaja on kuin media – ainakin siten kuin me vanhan koulukunnan markkinoijat ja mediantekijät sen ymmärrämme. Nyt yksi ihminen hoitaa alusta loppuun niin ”ilmoitusmyynnin”, mediabrändin rakentamisen kuin sisällönsuunnittelun ja tuotannonkin. SMWLA:ssa puhunut PR-jätti Edelmanin Sybil Grieb arvioi suorasanaisesti, että:

Brändiasiakkaan kannalta vaikuttajayhteistyö on itse asiassa edullista verrattuna perinteiseen mainostoimisto + elokuvatuotanto + musiikkituotanto + mediaostot -kuvion pyörittämiseen.

Escapex on ratkaisu somemaailman jättiyleisön omaaville vaikuttajille ja viihteen supertähdille. Oma sovellusalusta mahdollistaa tuotetun sisällön omistamisen, halutun tavoittavuuden sekä tietysti monta mahdollisuutta fanisuhteella rahastamiseen. Esimerkkeinä Escapex näytti maksulliset livelähetykset, kilpailut ja kommenttien nostot idolinsa nähtäväksi. 

Vaikuttajat myös haluavat yhdistää vetovoimansa mediaksi. Tänä kesänä käynnistyy tilausmaksupohjainen video-on-demand -palvelu Zeus. Mainoksettomassa ja tilausmaksullisessa palvelussa tullaan jakamaan videosisältöjä kolmelta supersuositulta perustaja-vaikuttajalta, joilla on ennestään yli 70 miljoonan yleisö. Vakavasti otettavaksi Zeuksen tekee myös sen yhteistyö SAG AFTRA:n eli vaikutusvaltaisen Screen Actors Guild and the American Federation of Television and Radio Artists -ammattiliiton kanssa. Riittävän suositut vaikuttajat ovat ilmeisesti jo jäsenpotentiaalia kunnianarvoisalle liitolle?

Sekä katsojan että sisällöntuottajan valinnat toteutuvat, kun katsoja voi valita, mitä sisältöjä haluaa katsoa, ja pystyy lisäksi omilla kommenteillaan ja palautteellaan vaikuttamaan siihen, millaista katsottavaa seuraavaksi saa. 

Tämä ei ole ollut mahdollista aiempien tilauspohjaisten palvelujen kuten USA:ssa suositun Hulun ja meilläkin tuttujen Netflixin ja HBO:n käyttäjille. On erittäin mielenkiintoista nähdä, onko Zeusin vuorovaikutusmahdollisuus sometähtiensä kanssa kuluttajien mielestä tilausmaksun arvoinen ominaisuus.

SMWLA:ssa puhuivat myös yli satavuotiaiden mediabrändien Varietyn ja National Geographicin edustajat. Nämä globaalit mediabrändit ovat selviytyneet voittajina digitaalisiin kanaviin siirtymisessä. National Geographicin ydin – maantiede upeina kuvina ja nyttemmin videoina – sekä Varietyn vahvuus viihdebisneksen ja globaalien supertähtien ykkösmediana ovat osuneet yksiin sosiaalisen median vetovoimatekijöiden kanssa. Varietyn markkinointijohtaja Dea Lawrence vakuutti myös arvonsa tuntevan median riittävästä nöyryydestä:

Varietylaiset käyvät läpi kaikki kommentit, mitä heidän podcasteihin ja somepostauksiin tulee, ja vastaavat myös niihin.

Yleisösuhde somessa otetaan tosissaan ja siihen panostetaan – miksei siis suomalaistenkin brändien ja medioiden kannattaisi? 

Netprofile Tourilla opittiin myös, että vaikuttajat eli influencerit eivät halua itseään kutsuttavan influencereiksi vaan mieluummin creatoreiksi tai content creatoreiksi – luojiksi tai sisällöntuottajiksi. Tarttuukohan tämä Suomessa somevaikuttajiin, joille tähän saakka vaikuttaja-termi on kelvannut kuin lisävakuutena markkinoijalle panostamisen tehokkuudesta?

 Ps. Jotta ympyrä sulkeutuisi, Facebookin uutisoitiin julkaisevan aikakauslehteä, eivätkä he ainakaan Guardianin mukaan halua itseään kutsuttavan kustantajaksi.

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista lataamalla uusi oppaamme: Vaikuttajamarkkinointi – opas onnistuneisiin yhteistyöprojekteihin. 

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin opas