Hanna-Maria Lifländer 19.11.2021 14:59

Pärjäämmekö enää ilman emojeita?

Kävin hiljattain lounaalla entisen työkaverin kanssa, jonka kanssa keskustelu sivusi WhatsApp-ryhmiä. Hänellä oli osuva huomio emojien merkityksestä tänä päivänä. Hän on mukana WhatsApp-ryhmässä, jossa viestitellään puolituttujen kesken. Hän on sitä seuratessaan kokenut, että emojien käyttö tuntuu ryhmässä sen verran olennaiselta, että viestiä ei voi oikein enää edes lähettää niitä käyttämättä.

Emojit tai hymiöt ovat totta tosiaan arkipäiväistyneet osaksi viestintäämme. Ne auttavat sekä tulkitsemaan viestin sävyä että ilmaisemaan tunteita. Etäpalavereissa ne voivat olla pieni, mutta tuikitärkeä ele kiittää tai osoittaa huomiota. Etäjohtajalle ne ovat tärkeä apuväline tehostaa viestintää erityisesti nuorten kanssa.

Unicode-standardiin on lisätty tähän mennessä yli 3600 emojita. Uudet emojit julkistetaan vuosittain, ja viimeisin päivitys tehtiin syyskuussa 2021. Uutuudet saadaan käyttöön laitepäivitysten myötä pikkuhiljaa tämän jälkeen. Lisäyksistä löytyy tällä kertaa mm. kuplia, peilipallo ja trolli. Viime vuosina on panostettu vahvasti varsinkin diversiteetin kasvattamiseen.

Suosittujen emojien sanotaan peilaavan aikaansa. Kuitenkin niiden käytössä on sekä maakohtaisia että sukupolvieroja, joista ehkäpä tunnetuin on itkuhymiö. Z-sukupolvelle se ilmaisee naurua, vanhemmille kuitenkin surua. Monimerkityksisiä ja mielipiteitä jakavia kuvakkeita riittää, tunnetuimpina esimerkkeinä ehkäpä ne munakoisot ja persikat. Jotta sanoma välittyy varmasti oikein, on hyvä vähän tutkia selitteitä ennen vieraiden kuvakkeiden käyttöä esimerkiksi Emojipedian sivuilta.

Emojeilla tehoa viestintään

Miten emojeita voisi sitten hyödyntää paremmin organisaatioviestinnässä? Mikäli organisaation sisäisen viestinnän kanavaksi on valittu esimerkiksi Teams tai Slack, emojeita löytyyy niin reaktioiksi kuin käteväksi lisämausteiksi itse viesteihin. Slackiin on helppo myös lisätä omia emojeita silloin, kun standardivalikoima ei tunnu riittävän.

Muutama nyrkkisääntö on kuitenkin hyvä aina muistaa. Emojeita kannattaa käyttää, mutta kohtuudella, ei liikaa. Aivan kaikkiin asiayhteyksiin ne eivät myöskään sovi. Esimerkiksi virallisissa viesteissä emojeiden käyttö ei ole vielä kovin tavanomaista ja ne myös synnyttävät helpommin väärinymmärryksiä. Kannattaa muutenkin pysähtyä aina pohtimaan, kenelle viestin kohdentaa ja minkä ajatuksen tai tunteen emojilla haluaa välittää.

Ulkoisessa viestinnässä oiva paikka testailla emojeita on sosiaalinen media. Sopivassa kontekstissa ne elävöittävät tekstiä ja vahvistavat viestiä. Emojeilla voi myös helposti korvata vaikkapa listausten ranskalaisten viivat. Lisäksi niin Facebookissa kuin Linkedinissä niillä voi mitata vaikkapa brändin vuorovaikutusta – millaisia reaktioita päivitykset ovat herättäneet. Kannattaa kokeilla, mikä toimii.

Sunnuntaina 21.11. vietetään YK:n julistamaa Maailman TV-päivää. Sen kunniaksi tässä lopuksi vielä pieni emojiharjoitus: arvaatko kuvakkeiden perusteella mikä suosittu suomalainen TV-ohjelma on kyseessä?

emojiharjoitus

Vastaukset: 1. Masked Singer 2. Linnan juhlat 3. Tanssii Tähtien Kanssa 4. Suomen Turku julistaa joulurauhan 5. Haluatko miljonääriksi 6. Farmi Suomi 7. Huvila & Huussi 8. Suomen huutokauppakeisari 9. Kuppilat kuntoon, Hans Välimäki! 10. Sohvaperunat

Mikäli haluat pysyä kärryillä Netprofilen kuulumisista, tilaa uutiskirjeemme – se ilmestyy sopivan harvoin mutta on täynnä pelkkää asiaa.