Tottahan se on – somesta ei sisältö lopu, vaikka kuinka skrollaisi. Asiantuntijoita someviestintään sparratessani olen usein kuullut kysymyksen: kannattaako somekeskusteluihin enää lähteä mukaan, kun kaikki tuntuu jo olevan sanottu ja aiheet loppuunpureskeltu?
Toistuva vastaukseni on: kyllä kannattaa. Asiantuntijoiden henkilöbrändäyksestä ja sosiaalisen median hyödyntämisestä asiantuntijakuvan vahvistamiseen on saatavilla runsaasti kannustavaa luettavaa ja kuunneltavaa. Ydinajatus toistuu usein selkeänä: oman kokemuksen ja osaamisen jakaminen ei ole pelkästään henkilöbrändin rakentamista, vaan se rikastuttaa koko toimialaa merkityksellisten keskustelujen kautta.
Mikään ei korvaa sitä, että asiantuntija itse viestii kohdeyleisölleen, sillä jokaisella asiantuntijalla on ainutlaatuinen näkökulma ja tapa tarkastella ilmiöitä. Juuri se tekee heidän ajatuksistaan ja someviestinnästään kiinnostavaa.
Miten olla sekä omaperäinen että uskottava ?
Uskottavuus rakentuu tiedon, kokemuksen ja aitouden varaan. Omaperäisyys puolestaan syntyy tavasta käsitellä ja esittää asioita. Siksi on tärkeää löytää oma äänensä ja viestintätyylinsä. Nämä viisi vinkkiä auttavat sinua rakentamaan asiantuntijaprofiilisi sosiaalisessa mediassa!
- Löydä itsellesi luontevin tapa ja toimivin väylä viestiä. Kaikilla on oma tapansa jäsentää ajatuksiaan ja jakaa osaamistaan. Monille kirjoittaminen on luonteva lähtökohta, mutta asiantuntijaviestintä ei rajoitu pelkkään tekstiin. Keskustelut kollegoiden kanssa voivat auttaa kiteyttämään oivalluksia, ja osa asiantuntijoista innostuu eniten saadessaan puhua yleisölle, joko livenä tai kameran välityksellä. Testaamalla bloggaamista, tekstipohjaista somea, videoviestintää tai podcast-keskusteluja löydät oman tapasi tuottaa asiantuntijasisältöä someen.
- Avoimuus on luottamuksen avain. Kerro rehellisesti asiantuntijuutesi taustasta ja näkökulmastasi: mistä positiosta käsin kommentoit valitsemiasi aiheita? Tämä lisää uskottavuutta ja auttaa yleisöä ymmärtämään, miksi juuri sinun näkemyksesi on arvokas. Jaa myös käyttämäsi lähteet ja osallistu keskusteluun, sillä vuorovaikutus vahvistaa asiantuntijaprofiiliasi ja syventää luottamusta.
- Käytä esimerkkejä. Konkretia ja omakohtaiset kokemukset tekevät viestistäsi kiinnostavamman ja helpommin omaksuttavan. Esimerkit antavat kuulijoillesi kontekstia ja mahdollisuuden peilata omia havaintojaan ja oivalluksiaan. Ne tarjoavat tarttumapintaa ajatustenvaihtoon ja kokemusten jakamiseen, mikä lisää vuorovaikutusta ja sitouttaa kohdeyleisöäsi entistä paremmin.
- Älä rakenna asiantuntijuudestasi erillistä persoonaa. Ei ole väärin ottaa inspiraatiota niiltä, joiden esiintymistyyliä tai viestintää arvostaa, mutta asiantuntijan ei kannata omaksua roolia, joka ei tunnu omalta. Näyttelijät ja stand up -koomikot voivat luoda hahmoja, mutta asiantuntijan vahvuus on aitoudessa. Jos yrität esittää jotakuta toista, teet itsellesi karhunpalveluksen.
- Kirjoita luontevasti ja puhu omalla äänelläsi. Algoritmit suosivat alkuperäistä sisältöä, mutta ennen kaikkea ihmiset arvostavat aitoa ja luontevaa viestintää ja erilaiset ilmaisutavat puhuttelevat erilaisia kohderyhmiä. Kun kirjoitat kuten puhuisit, sisältösi erottuu ja samalla varmistat, että se tuntuu aidommalta kuin tekoälyn tuottama geneerinen teksti. Nykyisessä sisältötulvassa tämä ei ole lainkaan hullumpi kilpailuetu!
Asiantuntijuudellesi on somessa tilaa ja kysyntää – ja ensimmäiset askeleet ovat helpompia kuin uskotkaan. Me autamme mielellämme sinua niiden ottamisessa.
Kiinnostaako sinua saada enemmän irti LinkedInistä? Lue Merjan blogi ja nappaa 7 vinkkiä, joilla otat LinkedInin tehokäyttöön!
