Topi Kanniainen 14.11.2018 13:09

Netti on pian kolmekymppinen – Web Summitissa se huoletti

Lissabonin Web Summitissa vedottiin netin puolesta ja pohdittiin tulevaisuutta.

IMG_2668

Lissabonissa vuosittain järjestettävä Web Summit on valtavan suuri: paikalla oli noin 70 000 osallistujaa yli 150 maasta. Kuuntelin paikan päällä niin netin keksijää Tim Berners-Leetä, Britannian entistä pääministeriä Tony Blairia kuin lukuisia, lukuisia yritysjohtajia sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia.

Aiheiden kirjo oli laaja, mutta puheenvuoroissa oli yksi läpileikkaava teema: iso huoli siitä, millaista maailmaa luomme teknologialla ja kuinka varmistamme, että teknologia lisää eikä vähennä ihmisten hyvinvointia. Tätä teemaa nostivat esiin myös yritykset.

Erityisen kiinnostavaa oli monista puheenvuoroista välittynyt suoranainen politiikan ja säätelyn kaipuu. Esimerkiksi Microsoftin lakiasiainjohtaja Brad Smith peräänkuulutti kasvojentunnistusteknologialle kansainvälistä säätelyä.

Kasvojentunnistusteknologialla esimerkiksi valtio voi seurata kymmenien metrien tarkkuudella, missä ihminen liikkuu ja kenelle hän puhuu. Jo nyt teknologiaa käytetään esimerkiksi toisinajattelijoiden sortoon.

”Nyt pitää pysähtyä ja keskustella, millaisen maailman haluamme luoda”, Smith sanoi.

Samalla Smith avasi Microsoftin suunnitelmia laajemminkin. Microsoft aikoo luoda tuhansia rajapintoja, joilla tekoälyn voi integroida kaikkiin yhtiön tuotteisiin. 

Ihmiset eivät käytä teknologiaa ilman luottamusta

Teknologia kehittyy nyt ennennäkemätöntä vauhtia, ja nopea muutos luo myös epävarmuutta.

EU:n kilpailukomissaari Margrethe Vestager tiivisti epävarmuuden vertaamalla digitaalista tulevaisuuttamme vuoristorataan: ihminen nousee vuoristoradan kyytiin vain, jos hän kokee olonsa turvalliseksi.

Samaan aikaan teknologia on työn tuottavuuden ja sitä kautta hyvinvoinnin lisäämisen ytimessä. Jos epäluottamus valtaa alaa, ei uutta teknologiaa oteta käyttöön ja sen hyötyjä saada realisoitua.

Ehkä juuri siksi moni yritys puhui uraauurtavien teknologioiden sijaan yrityksen olemassaolonsa syystä [purposesta], jota teknologia palvelee. Tässä on tapahtunut radikaali muutos aivan viime vuosina.

Huoli netistä

Netti täyttää maaliskuussa 30 vuotta. Sen avulla on luotu valtavat määrät hyvää, mutta viime vuosina keskustelu on pyörinyt vaalivaikuttamisen, valeuutisten ja nettikiusaamisen ympärillä.

Netin keksijä Tim Berners-Lee iski tiskiin ensimmäisenä iltana ihan oikean uutisen. The Web Foundation on perustanut vetoomuksen, Contract for Webin, jonka tavoitteena on pitää netti avoimena, turvallisena ja saavutettavana. Symbolisen vetoomuksen oli allekirjoittanut ensimmäisenä iltana muun muassa Google ja Ranskan valtio.

The Web Foundation arvioi, että ensi vuonna puolella maailman väestöstä on pääsy internetiin. Monissa puheenvuoroissa toistui huoli siitä, millainen maailma rakentuu nyt ja lähivuosina niille, joilla ei ole pääsyä nettiin? Miten he pysyvät mukana, jos ja kun tekoäly ja robotit vievät työpaikkoja, ja kaikenlainen asiointi ja mahdollisuudet siirtyvät nettiin? 

Vieläkö propellihatun propelli pyörii?

Kyllä se pyörii. Lipan alla on vain astetta vakavammat ja vanhemmat kasvot.

Teknologiafirmat muovaavat kansantalouksia, kanssakäymistä ja kulutuskäytöstä. Nyt moni yritys on itsekin herännyt oman roolinsa suuruuteen.

Teknologiayritysten viestinnälle, markkinoinnille ja johtoryhmille Lissabonista kaikui vahva viesti: tunnistakaa oma roolinne maailmassa.

Alalla sidosryhmien tunnistaminen on ollut paikoin lapsenkengissä. Siinä missä esimerkiksi kaivosfirmat tunnistavat sujuvasti sidosryhmänsä ja asioivat niiden kanssa, alkaa moni teknologiayrityksen markkinointi- ja toimitusjohtaja tavailla vain sanaa ostopäättäjä.

Ilmainen vinkki: niitä on muitakin.

Nyt viimeistään on aika avata, miten sinun yrityksesi muuttaa maailmaa. Muuten joku muu tekee sen puolestasi.

Netprofilelaiset matkustavat joka vuosi lukuisiin konferensseihin eri puolilla maailmaa oppimaan uutta. Kokosimme Markkinointiviestintä murroksen kourissa -oppaaseemme #NetprofileTourin opit.

Lataa Netprofile-tour opas