Jirimiko Oranen 30.7.2024 10:11

Miten teknologiaviestintä muuttuu? Ja mitä Eskolla on sen kanssa tekemistä?

Netprofilen tuore raportti vahvistaa, että teknologiayritysten asiakkailla on käytössään enemmän tietoa kuin koskaan aikaisemmin. Tämä tarkoittaa veristä kilpailua bisnesrelevantin sisällön ajatusjohtajuudesta.  

Kisan voi voittaa kertomalla poikkeuksellisia tarinoita innovaatioista, jotka aidosti ratkaisevat asiakkaan ongelmia.   

Otsikon Esko on myös olennainen osa voittavaa kaavaa. Jos Esko käsitteenä ei avaudu, lue hieman pidemmälle.  

Mitä ympärillämme tapahtuu? 

Asiakaskokemus on astunut uudelle aikakaudelle. Asiakkaat odottavat kaupankäynnin olevan vaivatonta ja nopeaa – huolimatta siitä, että ostosyklit ovat talouden matalasuhdanteessa pidentyneet.  

Luottamus jyrää. Yhä useammat yritykset haluavat ostaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja yhdeltä kumppanilta. Selkeys, hallittavuus ja kattavuus ovat avainasemassa myyntiprosessissa. Monimutkaisessa todellisuudessa asiakkaat etsivät strategista kumppania, joka osaa näyttää tien menestykseen. 

Aito kumppani tuo tehoja. Sen sijaan että asiakkaat keskittyisivät suoraan hintasäästöön, he arvostavat yhä enemmän yhteistyötahoa, joka vahvistaa liiketoiminnan tehokkuutta.  

Erityisesti IT-palvelumarkkina on nyt saturoitunut. Tarjonta ylittää usein kysynnän. Se tekee asiakkaista entistä valikoivampia. Todennettu suorituskyky on erottava tekijä. 

Kolme koota – kyber, kestävyys ja koneäly 

Kyberuhat ovat marssineet reteästi viestintä- ja markkinointistrategioiden näyttämölle. Kyberturvallisuus on osa yritysvastuun ydintä. Kyberuhkien potentiaalinen vaikutus liiketoimintaan on valtava. Huonosti hallittu kyberkriisin viestintä voi käytännössä lopettaa yhtiön liiketoiminnan. 

Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesta toiminnasta on tullut liiketoimintayhteisön perusodotus, ei erottautumistekijä. Viherpesua suitsiva EU-regulaatio ohjaa voimakkaasti markkinointiviestintää. Oleelliseksi nousevat kestävyyspyrkimysten aitous ja kolmannen osapuolen validoimat todisteet toimenpiteiden vaikutuksista. 

Tekoäly puolestaan on kuin taskulaskin. Samanlaisia pelkoja ja toiveita, joista nyt puhumme AI:n yhteydessä, liittyi aikoinaan jälkimmäiseen. Molempiin kannattaa suhtautua samalla tavalla: arjen työvälineenä.  

Nykyisten tekoälymallien tehokäyttäjät ovat nopeasti havainneet niiden sovellettavuuden rajoitteet. AI voi esimerkiksi tehdä huonosta kirjoittajasta keskinkertaisen, mutta ei sen enempää. Koneälyn koostamat viestit tapaavat olla geneerisiä, ja asiakaspolun hienovaraiset kohtauspisteet saattavat jäädä saavuttamatta.  

Minne menee viestintä? 

Regulaatio vaikeuttaa viestien kohdentamista verkossa. Tämä kuitenkin tarjoaa myös mahdollisuuden uusiin ratkaisuihin. Viestien on tavoitettava oikeat kohderyhmät tarkemmin kuin koskaan. Tarinoiden on puhuteltava oikeita yksilöitä. 

Viestinnällä ja markkinoinnilla on oiva tilaisuus toimia sillanrakentajana asiakastarpeiden, myyntitarinoiden ja käyttäjäkokemuksen välillä. B2B:ssä ostaja on yhä useammin bisnes, ei pelkkä IT. On korkea aika siirtyä liiketoiminnallisesti merkitykselliseen ja tunteisiin vetoavaan tarinankerrontaan.  

Sisällöntuottajien täytyy syvällisesti ymmärtää kohdeyleisönsä ja hänen tulee osata kohdebisneksen kielenkäyttö. Relevantti sisältö oikeaan aikaan oikeassa paikassa on menestyksen tae. 

Entäs se Esko? 

Maailma muuttuu, Eskoseni, todetaan suomenkielisen kirjallisuuden kantavanhemman Aleksis Kiven näytelmässä Nummisuutarit vuodelta 1864.  

Nummisuutarien päähenkilö Esko lähtee kosintamatkalle aikeenaan naida ihana Kreeta. Matkallaan Esko kuitenkin kohtaa vastoinkäymisiä. Hänet johdetaan harhaan ja hänen rahansa viedään. Kreetakin on jo luvattu toiselle kosijalle.  

Esko joutuu palaamaan kotiin tyhjin taskuin ja särjetyin sydämin. 

Näytelmän teemoja ovat rakkaus, yhteisön paineet ja muutoksen vääjäämättömyys. Eskon isä lohduttaa poikaansa lauseella "Maailma muuttuu, Eskoseni", muutosvastarinnan turhuutta painottaen. Lause on suomalaisen kirjallisuuden lainatuimpia.  

Vaikka Esko matkallaan ei saavuta alkuperäistä tavoitettaan, hän oppii uutta itsestään ja ympäröivästä maailmasta.   

Moni teollisuudenala, ei vähiten teknologia, on viimeiset pari vuotta ollut Eskon matkalla. Takkiin on tullut ja realismia on päästy harjoittelemaan liiaksi asti. Muutos toimintaympäristössämme on dramaattinen. 

Matalasuhdanne ei kuitenkaan ole ikuinen. Käänne on kohta käsillä. Ja kasvumarkkinan voittajat rakennetaan nyt.  

Viestinnän ja markkinoinnin tärkein kysymys juuri nyt: onko organisaatiosi valmis tekemään Eskot, ratsastamaan yli muutoksen aallonharjan, voittavan B2B-teknologiaviestinnän ja markkinoinnin siniselle merelle?  

Lisäajatuksia löydät Insight Track 2024 -raportistamme

Netprofile haastatteli raporttia varten 21 pohjoiseurooppalaista B2B-teknologia-alan organisaatioiden viestinnän ja markkinoinnin johtajaa. Kartoitimme heidän näkemyksiään viestinnän ja markkinoinnin suunnasta seuraavan kolmen vuoden aikana, vuoteen 2027 saakka. Raportin voit ladata luettavaksesi täältä: Insight Track 2024

 

Lataa raportti ja lue lisää