Toni Stubin 17.12.2019 15:12

Mitä markkinoit ihmisille, joilla on jo kaikkea

luca-laurence-vhQ4BTH6mj4-unsplash

Muutto on ihmiselle hyvä hetki tehdä tiliä sen hetkisestä elämästään. Siirretäänkö koko koti-irtaimisto uuteen paikkaan, vai olisiko nyt hyvä hetki katsoa, mitä ilmankin tulisi toimeen? Usein varaston nurkista löytyy kaikkea vanhoista lastenvaatteista opiskeluaikana hankittuihin CD-levyihin, joiden olemassa olon on ehtinyt vuosien saatossa jo unohtaa. Muutto on myös loistava tilaisuus heittää pois vanhaa turhaa painolastia ja miettiä, mille tavaralle on oikeasti käyttöä.

Marie Kondon kirjojen suosio on osoittanut, että monilla on tarve saada järjestystä elämäänsä ja vähentää tavarapaljoutta myös muutenkin kuin muuttojen yhteydessä. Harva kuitenkaan lähtee niin radikaaleihin kokeiluihin kuin sadalla tavaralla toimeen tulevat minimalistit. Kunhan nyt edes kirjahyllystä saisi siivottua pari metriä paperitavaraa pois.

Trendejä tutkiva Kjaer pitää ”enoughismia” yhtenä ensi vuoden tärkeistä suuntauksista (kerro, jos keksit tälle termille hyvän suomenkielisen nimen. Oma ehdotukseni on ”riittävismi”). Kun kaikkea on jo tarpeeksi ja usein myös liikaa, nykyihminen alkaa miettiä miten voisi järjestää elämänsä niin, että löytäisi onnellisuutta tavaran sijaan.

Uusien sukupolvien asenteet ovat viimein kääntämässä kulutuksen trendejä kestävään suuntaan. Jopa miljardiliikevaihtoa pyörittävien yritysten johtajat antavat lausuntoja, joissa nykymuotoisen kapitalismin todetaan tulleen tiensä päähän ja julistetaan uuden ja kestävämmän aikakauden alkua.

Miten markkinoija selviää uudessa maailmassa

Pienempään kulutukseen tähtäävä suuntaus pakottaa myös markkinoijia ajattelemaan monta asiaa uusiksi. Yhtälö ei ole helppo. Haluaisitko markkinoida elämyksiä? Jos niiden käyttämiseksi joutuu matkustamaan pitkiä matkoja tai jopa lentämään, niin ainakaan ympäristösyitä ei kannata markkinoinnissa käyttää.

Falskius haisee kauas, ja sometuomioistuimen tuomio on nopea ja armoton.
Hyvä uutinen markkinoijalle on kuitenkin se, että mitään uusia jippoja ei tarvitse keksiä. Paluu perusasioihin riittää: selvitä, mitä potentiaalinen asiakkaasi oikeasti haluaa, mitkä hänen arvonsa ovat ja miten sinun tuotteesi sopii näihin arvoihin. Seuraavassa kolme tärppiä muuttuvassa maailmassa luovimiseen:

  1. Yritykselläsi ja tuotteellasi pitää olla jokin tarkoitus (pro-tip: jos haluat erottua markkinointimassasta, älä sano ”purpose”), joka vastaa asiakaskuntasi arvomaailmaa. Arvojen täytyy myös olla aitoja ja perusteltavissa. Jos et oikeasti ole luontoystävällinen tai eettinen, älä edes yritä teeskennellä.
  2. Ole jatkuvasti selvillä siitä, miten tavoitat kohderyhmäsi juuri nyt parhaiten, ja suhtaudu kriittisesti vallitseviin toimintatapoihin. Joskus esimerkiksi on toimivampaa vähentää somemarkkinoinnin panostuksia ja käyttää tilalla vanhaa kunnon ulko- ja TV-mainontaa. Sähköisenä aikana myös perinteinen kirje saattaa yllättää iloisesti. Uskalla olla erilainen kuin muut ja uida vastavirtaan.
  3. Mieti tuotettasi tai palveluasi kriittisesti. Miten se auttaa tekemään maailmasta paremman paikan? Välitä tämä merkitys asiakkaallesi.


Näillä keinoilla saat toivottavasti markkinointiisi lisää merkityksellisyyttä! Jos olet kiinnostunut vaikuttajien käyttämisestä markkinointisi keinona, lataa oppaamme.

LATAA VAIKUTTAJAMARKKINOINNIN OPAS

Kuva: Luca Laurence, Unsplash