Toisinaan minä ja kollegani kuulemme asiakkaan suusta hyvin innostavat alkusanat: ”Tulimme teille, koska muista toimistoista mikään ei tuntunut ymmärtävän teknologiaa”. Seuraavaksi täytyy tietenkin osoittaa, että meillä on toisin ja että sillä on väliä. Miksi teknologiasta viestiminen todella on oma taiteenlajinsa?
Tulevaisuudessa teknologiaviestintää tarvitaan yhä useammassa yrityksessä. Osviittaa antaa kulunut sanonta: ”pian jokainen firma on teknologiafirma”. Väite tietenkin liioittelee rankasti. Useimmille yrityksille teknologia säilyy liiketoiminnan ja koko bisnesidean kannalta tukitoimintona, vaikka käytössä olisi hurjasti huipputekniikkaa.
Osalle teknologia on se juttu. Niille ei ole yhdentekevää, miten niiden ratkaisuista kerrotaan asiakkaille, sidosryhmille ja medialle. Niiden viestintä osuu tarkemmin maaliin, kun viestien tekijät pystyvät tulkitsemaan teknologian kohderyhmän kannalta oikealle kielelle. Siksi nämä yritykset kaipaavat teknologiasta jyvällä olevaa viestintäkumppania.
Ööh, mutta eihän teknologia saa olla vaikeaa?
Teknologiaviestinnän erityisyyden voi totta kai helposti kyseenalaistaa. Menestykseen pyrkivä teknologia ei saa olla hankalaa eikä se saa vaikeuttaa käyttäjiensä elämää millään tasolla. Kuluttajina olemme kaikki tottuneet vaatimaan helppoutta ja vaivattomuutta.
Loogisesti myös teknologiaan liittyvän markkinointiviestinnän pitää olla helposti ymmärrettävää.
Mitään viestiä ei kuitenkaan kannata yrittää välittää minnekään, jos ei ensin itse käsitä, mistä on kysymys. Useimmiten huipputekniikan käsittämiseksi ei tarvita Nobel-tason ymmärtäjää, mutta wanha maalaisjärki ei sekään tapaa riittää.
Asiakkaan toimialan, ideoiden ja tekemisen ymmärtäminen ja tulkintataito vaativat alalla kuin alalla harjaantumista, rutiinia ja pelisilmää. Silloin viestijä pystyy oikeasti haastamaan asiakkaan, tunnistamaan, mikä tässä nyt on se pihvi, josta halutaan ja kannattaa kertoa, millä tavalla ja kenelle.
Miksi teknologiassa helppo on vaikeaa?
Helppo viestiminen teknologiasta on monta pykälää vaikeampaa kuin vaikkapa kaikille tutusta ruoasta viestiminen. Esimerkiksi jonkin keksinnön paras huippuasiantuntija ei ole automaattisesti paras viestijä. Puhe todennäköisesti pursuaa oman alan ammattijargonia.
Äskettäin opin helppouden kannalta kiehtovan käsitteen: Simplified Technical English, lyhennettynä STE. Suomeksi tämä yksinkertaistettu tekninen englanti tarkoittaa standardia, jolla voi kirjoittaa teknisiä dokumentteja kuten erilaisia käyttöoppaita. Ideana on tuottaa yhdenmukaista ja samalla lukijalle helposti ymmärrettävää tekstiä. Tavoitteena on esimerkiksi varmistaa, että lentokonemekaanikko ei käsitä ohjetta väärin ja tee kohtalokasta virhettä.
STE:n tavoin teknologiaviestinnän pitää karttaa vaikeita lauserakenteita, minimoida adverbit, adverbiaalit ja adjektiivit.
Hyvä teknisen dokumentoinnin kieli suosii aktiivimuotoisia verbejä. Standardinmukaisen kielen kirjoittajien tueksi on olemassa automatisoituja tarkistustyökaluja, jotka voi liittää suoraan tekstinkäsittelyohjelmaan. Kunpa joku kehittäisi automaattisen työkalun suomenkielisen teknologiaviestinnän kielenhuoltoon!
Mistä teknologiafirma löytää viestintäratkaisuja?
Mistä teknologiafirma sitten löytää ratkaisuja oman viestinnän tarpeisiin? Vinkkejä on toivotonta löytää googlaamalla vinkkejä englanniksi. Haku ”technology communication” tuottaa odotetun tuloksen, kasapäin sivuja, joilla käsitellään viestintäteknologiaa, eikä teknologiaviestintää. Suomeksi vastaava haku tuottaa sentään huomattavasti parempia osumia.
Viisainta on ottaa yhteyttä markkinointiviestinnän ammattilaiseen, jolle teknologia on tuttua. Perustamisesta asti Netprofile on erikoistunut nimenomaan asiakkaisiin, joiden bisneksen ytimessä ovat teknologiset innovaatiot tavalla tai toisella. Markkinointiviestinnän kentältä puuttui vuonna 1999 vastaava erikoisosaaminen, eikä sitä ole viljalti, kun ensi tammikuussa plakkariin tulee 20 vuotta.
Olemme imeneet itseemme teknologiaa ja kasvaneet suomalaisen ja maailman teknologiabisneksen mukana.
Me-muodolla tarkoitan omaa ja kollegoideni arvokkainta resurssia, joka sijaitsee korvien välissä. Sinne meillä kertyy joka päivä rutiinia ja kokemusta niin B2B- kuin B2C-teknologian markkinointiviestinnästä, eikä resursseja tärväänny perusteiden parissa. Pystymme nopeasti etenemään riippumatta siitä, miten mutkikas asia on käsillä.
Jatkamme valitsemallamme tiellä. Toivottavasti tiemme kohtaavat – jos ei vielä tänään, viimeistään huomenna!
Kuva: Glen Carrie, Unsplash