Suomessa on eniten markkinointiteknologian yrityksiä suhteessa asukaslukuun, kertoo tuore katsaus. Hienoa, mutta onko meillä aihetta paukutella henkseleitä?
Hieno juttu, ajattelin itsekin, kun luin, että Suomi on matkalla markkinointiteknologian suurvallaksi. Ihailin itse katsausta, yritysten määrää ja katsauksen kaunista grafiikkaa. Mutta kyyninen minäni heräsi saman tien inttämään. Vai suurvallaksi? Kas kun ei Solvallaksi, Ruotsin maineikkaaksi raviradaksi. Ehkä siellä yksi kova ohjastaja onnistuu kerran voittamaan, loput luuskat tuskin ikinä pääsevät edes pilttuusta radalle.
Olisin väärässä, jos väittäisin, että markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset alkavat jo väsyä markkinointiteknologiaan. Netprofilen väki ei kyllästy – kunhan innovaatiot auttavat tekemään töitä entistä paremmin, eivätkä käänny rasitteeksi.
Mutta hypetys väsyttää, jopa herättää kyynistä naureskelua. Asiakkaiden ovet eivät avaudu enää sillä, että sanan teknologia rinnalle lätkäisee sanan markkinointi.
Avaus Marketing Innovationsin ansiokas ja yllättävä katsaus listasi 117 Suomessa syntynyttä martech-yritystä. Kun näitä suurvallan taimia katsoo, näyttää vähemmän lupaavalta.
Suuri osa on pieniä, Tekes-rahan turvin käyntiin polkaistuja startuppeja, joilla on yksittäinen ratkaisu käyttäjän tarpeisiin. Yhden tempun Tekes-hevosen on todella vaikea pärjätä, etenkin jos se temppukin on tehty jo muualla paremmin. Jos joukko startteja löisi temppunsa ja varsinkin osaamisensa ja resurssinsa yhteen, voisi syntyä jotakin oikeasti maailmalla menestyvää. Mutta tämän todennäköisyys ei ole kovin korkea.
Markkinoinnissa on jo nähty paljon teknologiaa, ja koko ajan tulee tarjolle uutta. Kilpailu on kivikovaa. Menestys edellyttää ainutlaatuista teknologiaa, joka tuo todellista lisäarvoa markkinoinnin ja viestinnän tekijöille ja ostajille.
Olen kuitenkin teknologiafriikki ja ikuinen optimisti. Jos jokin suomalainen martech-innovaatio joskus todella lyö läpi, se on mahtava saavutus.
Mikään markkinointiteknologia ei muuta perustotuuksia. Se ei puhalla eloon tylsää sisältöä eikä oikaise ontuvaa lauserakennetta. Parhaimmillaan se taas vahvistaa ja tekee mitattavammaksi sen, että hyvin kohdistettu hyvä sisältö toimii, kohdistamaton tuuba ei.
Ja kuten aina ennenkin, mikään teknologia ei myy itse itseään. Myös markkinointiteknologia pitää kyetä markkinoimaan. Se vaatii rahaa ja aikaa, ei vain Suomessa vaan ympäri maailmaa. Kiinnittävätkö innokkaat kehittäjät ja pääomasijoittajat tähän tarpeeksi huomiota?
Toivottavasti Suomen huippuasema ei ole vain yhden mittarin harhan luoma ilonaihe. Karu fakta on, että markkinointiteknologian bisnesmenestyksen vertailussa toinen sinivalkoisen lipun maa, Israel, pärjää paljon paremmin. Sieltä tulee vakuuttavaa teknologiaa yrityksiltä, joilla on aivan eri luokan eväät kansainvälistyä: reilusti rahaa ja tiiviit kontaktit Pohjois-Amerikkaan.
Syyskuun puolivälissä saan tilaisuuden omin silmin katsastaa tilanteen. Matkustan #Netprofiletour-vuorollani Kölniin, jossa järjestetään alan vuotuinen huipputapahtuma dmexco.
Odotan, että suomalaiset markkinointiteknologian kehittäjät ahkeroivat siellä tehdäkseen suurvalta-asemasta totta. Kerron havainnoista myöhemmässä blogissani!
Photo by rawpixel.com on Unsplash