Tuomas Niska 23.9.2015 18:21

Tämän hetken 3 undergroundeinta markkinointitrendiä

Markkinat ovat nyt harvinaisen täynnä markkinointitrendejä. Palveluksena omaa trendiään vielä hakeville kokosin tähän kolme varteenotettavaa ehdokasta:

Hellbound marketing

Hellbound marketing on ikään kuin syvemmälle menevä versio inbound marketing -ajattelusta. Potentiaalinen ostaja ottaa itse yhteyttä markkinoijaan, mieluiten monta kertaa ja tuloksetta. Tärkeää on yhdistää luovasti passiivisuutta, epäloogisuutta, hiljaisuutta ja aggressiivisuutta - niillä saadaan asiakas ensin löysään hirteen, "myynnin kiirastuleen" ja siitä aikanaan lopulliseen kadotukseen.

Jo lämpimät liidit kerätään isoon patamustaan astiaan, jota kutsutaan myyntisuppiloksi tai konversiosuppiloksi. Siellä niitä tökitään hiilihangoilla, kärvennellään erivärisillä liekeillä ja kiusataan valheellisilla "jätä yhteystietosi, niin myyjämme ottaa teihin yhteyttä" -lupauksilla. Tätä kutsutaan hellbound-termein liidien torturoinniksi.

Lopulta, kun liidi on jo tulikuumana hehkuva kekäle, se voidaan tiputtaa lattiassa olevan luukun läpi ikuiseen kadotukseen, missä yksikään myyjä ei kylmäsoittokiireiltään ehdi suoda sieluparalle ajatustakaan.

Datiivimarkkinointi

Datiivimarkkinointi (dative marketing) on trendinä erittäin strateginen, mutta se vaikuttaa vahvasti myös taktisiin valintoihin. Sillä tarkoitetaan kaikessa yksinkertaisuudessaan, että markkinointia suunnitellessa pidetään koko ajan mielessä KENELLE ja MITÄ VARTEN sitä ollaan tekemässä. (Tiedän, miten hullulta tämä kuulostaa!)

Monelle oman toimintansa optimointiin viritetylle organisaatiolle datiivimarkkinointi on vielä täyttä science fictionia, mutta maailman edelläkävijäyrityksissä tämä ajattelu on tiettävästi jo lähes jokapäiväisessä käytössä.

Dada-driven marketing

Nyt esittelemistäni trendeistä tässä ollaan Suomessa kenties pisimmällä. Dada-driven marketing (dadaan perustuva markkinointi tai dada-pohjainen markkinointi) tarkoittaa sitä, että kaikki päätökset markkinointi-investoinneista perustuvat puhtaasti dadaan.

Tiedättehän: myydään saippuaa lehdistötiedotteilla tai asiantuntijapalveluita messubeibeillä, pannaan miljoona euroa tuotekehitykseen ja kymppitonni lanseeraukseen, luodaan kansainvälistä tunnettuutta ostamalla etusivu Belgian suurimmasta päivälehdestä tai tehdään muuttuneesta strategiasta yksi kahdeksan minuutin YouTube-video ja "odotetaan, että se menee viraaliksi".

Lämpimät onnittelut kaikille oman trendinsä löytäjille! Olkoon ismit teidän kanssanne.