Lisätty todellisuus eli AR tarkoittaa uuden älykkään, personoidun ja kontekstisidonnaisen tiedon tuomista täydentämään arkipäiväistä elämää. Ero VR-teknologiaan eli virtuaalitodellisuuteen on immersiivisyyden asteessa: läpinäkyvät AR-linssit eivät estä normaalia liikkumista ja tekemistä, toisin kuin täysin suljetut VR-lasit.
Kuten Pokémon Go:n kehittäneen Niantic Labsin toimitusjohtaja John Hanke SXSW:ssä korosti, AR mahdollistaa ihmisten aktivoimisen ylös kotisohviltaan ja ulos autoistaan. AR:n ansiosta ihmiset liikkuvat paikoissa joissa he eivät muuten kävisi, puhuvat ihmisille joita he eivät muuten tapaisi, ja käyttävät liikkuessaan palveluita, joista eivät muuten edes tietäisi.
Kun VR:n ajatellaan olevan pääasiassa pelejä ja viihdettä, AR on niiden ohella liiketoimintaa, markkinointia, suorituskykyä ja arkipäivän älykkyyttä. Lisätty todellisuus lupaa helpottaa ja parantaa suoriutumista jokapäiväisissä asioissa lukemattomin tavoin – kuten älypuhelimet kuluneen vuosikymmenen aikana.
Esimerkiksi lääkärin näkökenttään voidaan tuoda potilaan tärkeät elintoiminnot, remonttimies näkee putkia katsomalla mitä missäkin kulkee ja mihin suuntaan, ja moottoripyöräilijä saa kirjaimellisesti silmät selkäänsä.
Teknologiaennusteissa arvioidaan, että AR tulee olemaan seuraavan sukupolven älykkäiden laitteiden käyttöliittymien perusta.
Esimerkiksi Apple on vihjannut vahvasti tuovansa AR-ominaisuuksia seuraavan sukupolven iPhoneen - minkä kilpailijat tulkitsevat yritykseksi säilyttää iPhone tarpeellisena jatkossakin. Esimerkiksi Microsoft puolestaan rakentaa kaiken tarvittavan logiikan sisään omiin Hololens-laseihinsa niin, ettei erillistä kapulaa enää tarvita - ja tämä on taatusti vasta alkua.
Miksi lisätyn todellisuuden pitäisi kiinnostaa meitä Suomessa nyt? Esimerkiksi siksi, että teknologia kehittyy nyt nopeaa tahtia kohti massamarkkinoita, kehitystyössä liikkuu huimia summia rahaa, ja ihmisten käyttäytyminen voi muuttua nopeammin kuin uskommekaan.
Kun massamarkkinat eivät ole vielä käynnissä eivätkä kilpailijat kaukana edellä, on juuri otollinen hetki perehtyä siihen mitä ja milloin lisätyn todellisuuden teknologia mahdollistaa. Samalla on erittäin luontevaa pohtia, miten uuden teknologian avulla voisi jatkossa kohdata omat asiakkaat entistä elämyksellisemmin tai tukea omaa henkilöstöä tekemään työnsä yhä sujuvammin ja laadukkaammin.
The State of VR in 2017 -raportissa siteeratun tutkimuslähteen mukaan markkinoijista vain seitsemän prosenttia hyödyntää lisättyä todellisuutta tällä hetkellä, ja neljäsosalla asia on harkinnassa. Entä loput?
Oletukseni on, etteivät markkinoijat ole vielä tulleet ajatelleeksi millaisia mahdollisuuksia tarjolle on tulossa. Oletko sinä?
VR- ja AR-innovaatioiden vauhti ja rahoitus on vahvasti keskittynyt Aasiaan: siksipä suuntaamme sinne seuraavaksi myös itse ja viemme mukanamme joukon pohjoismaisia startup-yrityksiä sekä muita aiheesta kiinnostuneita. Nopeat ehtivät vielä mukaan Nordic Reality Asian VR Tourille!