Finnish Comms Awards 2018: Tällä menestyksellä tuodaan vielä poikia kotiin ulkomailtakin

18.06.2018

FinnishCommsAwards

Jokainen hymy, onnenkyynel, ryhmähalaus ja voittoplakaatin heilutus liikutti minut kyyneliin asti, kun viestintätoimistot ja asiakkaat kokoontuivat torstai-iltana 14.6. Finnish Comms Awards -viestintäkisan gaalaan. Tänä vuonna palkinnot jaettiin ennätyksellisen suuren 170-henkisen yleisön edessä. 

Netprofile menestyi kisassa hienosti. Olimme finalistien joukossa kaikkiaan neljällä asiakastyöllä kuudessa kategoriassa. Yritys- ja organisaatioviestintä -kategorian voiton toimme kotiin DNA Busineksen kanssa myyntiä kasvattaneella sisältömarkkinoinnilla. Talous- ja sijoittajaviestinnän kategorian poika pääsi saunomaan kanssamme Transfluentin onnistuneen joukkorahoituskampanjan vuoksi. 

FinnishCommsAwards_Transfluent_stageKovan kisan tärkeiden viestintätyökategorioiden voittaminen herkistää ja vetää nöyräksi. Finalistien osalta kisa oli äärimmäisen korkeatasoinen.

Jokainen finaaliin päässyt työ on ollut toimiston ja asiakkaan välisestä yhteistyöstä kummunnut menestys. Jokaisen voiton takana on myös monipuolista ammattitaitoa ja jäätävän kovaa intohimoa, molemmilta.

Päätuomarina voin vakuuttaa, että erinomaisia töitä jäi myös palkitsematta. Eikä se harmita pätkääkään, koska niillä irtoaa vielä useita voittoja kansainvälisillä areenoilla. Viestinnän taso on Suomessa maailman huippua. Moni nyt palkituista töistä on palkittu jo kansainvälisesti ja lisää on varmasti tulossa. Olemme jo kahdeksan vuotta koko viestintätoimialana tehneet intensiivistä työtä nostamalla kotimaassa töitä esiin ja juhlimalla yhdessä menestyksekästä viestintätoimistotyötä. Se on myös näyttänyt tietä kansainvälisiin kisoihin. 

Perustimme salaliiton: Hyvän puhumisen salaliiton

Itse asiassa olemme MTL Viestintätoimistojen hallituksessa rakentaneet tätä voittoisaa hetkeä jo yhdeksän vuotta yhdessä. Finnish Comms Awardsin gaala on huippu tarinassa, joka alkoi vuonna 2009 laaditusta toimialastrategiasta. 

Minut valittiin MTL viestintätoimistojen puheenjohtajaksi tönimisellä. En hommaan halunnut. Lopulta suostuin, mutta asetin puheenjohtajuudelle yhden ehdon: laadimme kaikki yhdessä viestintätoimistojen toimialastrategian. 

Dialogi alkoi tyhjältä pöydältä, jossa oli vain yksi kysymys: mitä meidän pitäisi tehdä? Päätimme aloittaa siitä, ettemme lähtökohtaisesti nakertele toistemme pitsapaloja vaan kasvatamme koko pitsan kokoa.

Strategia sai nimekseen Hyvän puhumisen salaliitto: päätimme alkaa puhua toisistamme hyvää selän takana. 

Kenellekään ei kai tule yllätyksenä, että se on sitä kovinta PR:ää. Teemme itsellemme ja toisillemme sen, mitä yleensä teemme muille. Teemme suutarin lapselle nyt kuulkaa sellaiset kengät, että niillä kävelee vielä pitkin poikin maailmaa, hienoimmilla punaisilla matoilla. Suomesta tulee viestintäosaamisen mahtimaa ja kaikki tulevat sen tietämään.

Strategian ytimessä on ammattitaidon ja -ylpeyden kehittäminen 

Aloimme jalkauttaa strategiaa kolmella kärkihankkeella. Toimistojen toiminnan laatua kohensimme laatuprojektilla, jonka tuloksena kymmenkunta toimistoa osallistui oman laatujärjestelmän luomiseen, ja ne auditoitiin vuonna 2010.

Mittaustyöryhmä alkoi rakentaa onnistumisen mittareita, jotta tunnistaisimme miltä onnistunut viestintä näyttää. Tämän pohjalta rakensimme ensimmäisiä toimialan kotimaisia palkintoja ja palkitsemisen kriteerejä. Ensimmäiset MTL Communications Awardsit jaettiin vuonna 2011. 

Mutta vuonna 2017 kisamme oli tullut tiensä päähän. Jo vuonna 2014 päivittämämme Rajaton kasvu -strategia oli näyttänyt kyntensä, kun puheenjohtaja Sari-Liia Tonttilan johdolla saimme lopulta ICCO Global Summit -tapahtuman Suomeen 2017. Tapahtumasta tuli suurin koskaan järjestetty ICCO-tilaisuus, yli 300 osallistujaa yli 30 maasta. Summit oli ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja pienessä maassa. 

Nyt tehtäväksemme jäi päivittää vielä kisatkin tähän päivään. Maailma muuttuu. Tehtävänämme on huolehtia, että kasvamme mukana ja myös muutamme itse maailmaa. Finnish Comms Awards -kisaa lähdettiin rakentamaan rajattoman kasvun strategian mukaisesti. Kilpailun tarkoitus on ohjata viestintätyötä yhä vahvempaan rooliin organisaation kasvun ja menestyksen ytimessä. 

Sadan ja yhden työn jälkeen on helppo hymyillä: me viestintäammattilaiset saamme mitä haluamme. Kaikissa finaaliin päässeissä töissä näkyi strateginen ajattelu, vahva toimialaosaaminen, asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen, vastuullisuus ja monipuolinen viestintäosaaminen. 

Taso on maailmanluokkaa, kotikisavoittoon tarvitaan jo se pieni ylimääräinen

Finalistitöitä katsoessa on vaikea ymmärtää, millä voitto oikein irtoaa. Kuinka löytää paras, kun ammattitaito, oivallukset ja tulokset menevät kaikilla töillä läpi katosta? Ero finalistin ja voittajan välillä on siinä, että voittajan intohimo työhönsä kumpuaa ammattitaidosta ja terveestä ammattiylpeydestä, jolle on katetta. Tekemisessä myös näkyy aito kumppanuus asiakkaan kanssa, tätä työtä tehdään yhdessä.

Näiden lisämausteiden tunnistaminen ja tunnustaminen ei ole sattumaa, ne ovat osa rajattoman kasvun strategiaa. Viestintätoimiala nousee nextille levelille, kun teemme menestyksestä aidon joukkuelajin. 

On täysin keinotekoista rakentaa raja-aitoja ja pohtia voidaanko tässä nyt palkita toimisto, jos alkuperäinen idea on asiakkaan tai idea toimiston ja lopun teki asiakas itse. Palkinto kuuluu koko joukkueelle, joka menestyksen ja tuloksen teki. Kaikkien panosta tarvitaan työn eri vaiheissa.

FinnishCommsAwards_Suomi100Seurasin palkintojenjakoa eturivissä. Sain jakaa upealle Suomi 100 -työlle Vuoden viestintätyö -palkinnon. Pala oli kurkussa. Jokainen gaalan lavalle kiivennyt voittoisa tiimi, viestintätoimisto ja asiakas aiheutti ison läikähdyksen sydämessä. 

Suutarin lapsi on saanut kengät. Tunnustamme hyvän työn ansiot ja haluamme viestiä alamme huipuista yhdessä. Viestintäkonsulttikin on saanut mustan vyön – ammattitaidon aistii näistä tyypeistä. Kovaa porukkaa.

Kyyneleet valuivat poskille. Jos olisin katsonut gaalaa Facebook-livenä, olisin täyttänyt sen sydänemojeilla. Perhana, ettei samaa voi tehdä lavalla. Torstai oli toivoa täynnä, mutta myös uskoa ja ennen kaikkea rakkautta. Jokainen hymy on palkinto. Anna siis hymyn kiertää, se tulee luoksesi takaisin vielä suurempana.

Kaikki voittajat ja palkitsemisperustelut löytyvät täältä

 

Tagit: kilpailu, voittaja, markkinointiviestintä, talous- ja sijoittajaviestintä, MTL Communications Awards, Transfluent, yritys- ja organisaatioviestintä, viestintätoimisto, viestintä, Finnish Comms Awards, viestintäkilpailu, DNA, viestintäkonsultti

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter