Ida Vehnämäki 21.1.2025 8:04

Kontsaa kaivattais – eli kuinka saada sisällöntuotanto käyntiin?

Mitä tehdä, kun firman blogi kumisee tyhjyyttään? Mitä sanoa, kun tuntuu, että kaikki tärkeä on sanottu jo? Mistä kaivella ideoita somepostauksiin? Jos yksikään näistä kysymyksistä tuntuu tutulta, olet tullut oikeaan paikkaan. Viestintäkonsulttimme Ida vinkkaa, miten viestinnän ja sosiaalisen median sisältörattaat saadaan liikkeelle! 

 
Mihin sisältöä tarvitaan? 

Sisällöntuotanto on yksi parhaista tavoista kertoa yrityksen tuotteista tai palveluista, erottua kilpailijoista ja vahvistaa yrityksen brändiä. Silti sisältöjen parissa työskentelevät voivat jopa joutua tilanteeseen, jossa tekeminen kohtaa kiivasta vastarintaa. Mitä tähän voi oikein sanoa?  

Hyvä sisältö ei vain houkuttele potentiaalisia asiakkaita, vaan rakentaa parhaassa tapauksessa myös luottamusta ja asiantuntijamielikuvaa. Olipa kyseessä kansainvälinen teknologia-alan B2B-yritys tai pienempi putiikki, asiakkaat etsivät ratkaisuja ongelmiinsa – ja juuri tässä sisällöllä on merkittävä rooli.  

Sisällöntuotanto tukee hakukonenäkyvyyttä, mikä saa yrityksesi löytymään helpommin verkossa. Lisäksi se tarjoaa myyntitiimille materiaalia, jota voi hyödyntää myynnin tukena. Ilman sisältöä yrityksen ääni jää helposti jalkoihin. Panostamalla strategiseen ja laadukkaaseen sisällöntuotantoon voit varmistaa, että yrityksesi erottuu massasta.  

Sisällöntuotannon aloittaminen nollapisteestä 

Jos yrityksesi on vasta aloittamassa sisällöntuotannon, kannattaa tavoitteet asettaa realistisesti: muutamalla somepostauksella tai parilla blogilla ei ole odotettavissa vielä asiakasvirtaa ovesi taakse. Myös aiheen valinta ja sen kehystäminen on tärkeää, sillä ohjelmistosi uusi tekninen ominaisuus ei välttämättä resonoi laajemman yleisön kanssa. 

Sisällön tuottamisen kannattaakin lähteä asiakkaistasi. Millaisia ongelmia asiakkaasi kohtaavat? Entä millaisilla tavoilla sisältö voisi tuoda heille lisäarvoa? Mieti tarkkaan kohdeyleisösi ja käytä kieltä, jota he ymmärtävät. Jokainen tietoturvaratkaisusta kiinnostunut asiakas ei välttämättä ymmärrä kaikista teknisimpiä termejä. 

Oman yrityksen sisäistä osaamista on fiksua hyödyntää: myyjät, asiakaspalvelijat ja asiantuntijat ovat arvokas resurssi sisältöihisi. Toimivan sisältökoneiston luominen on maraton, ei sprintti – siksi siihen kannattaa laittaa aikaa ja panostaa sen kehittämiseen matkan varrella. 

Tyhjästä on paha nyhjästä – mistä siis saada inspiraatiota? 

Aihevalinnoissa yksinkertainen on usein kaunista: on erittäin kannattavaa kertoa tarjoamastanne tuotteesta tai palvelusta useamman kerran. Vaikka saman asian höystäminen uudestaan ja uudestaan uusilla kulmilla voi tuntua kuluneelta, suurin osa potentiaalisista asiakkaistasi ei ole vielä koskaan kuullut siitä. Tietenkin uusista asioista on aina kannattavaa ja järkevää kertoa, mutta aina mitään uutta kerrottavaa ei ole. 

Erittäin toimivia sisältöjä kerta toisensa jälkeen ovat esimerkiksi vinkkisisällöt, joissa asiantuntija kertoo näppärät ohjeensa asian kuin asian selättämiseksi – esimerkiksi juuri kuten tässä blogissa. Numerot, ennusteet ja syventävät tekstit toimivat myös hyvin. Esimerkiksi alakohtaiset uutiset, tapahtumat tai uudet teknologiat voivat toimia inspiraation lähteenä.  

Ei vain tänään, vaan myös ensi viikolla! 

Sisällöntuotannon suurin haaste on sen aloittaminen, mutta sen jatkuvuuden ylläpitäminen ei myöskään ole helppoa. Avainasia jatkuvuuteen on suunnitelmallisuus ja resursointi. Yksi toimiva keino tähän on sisältökalenteri, josta selviävät tulevien julkaisuiden aikataulu sekä aihe. Jokaiselle julkaisulle on syytä merkata myös vastuuhenkilö, sillä mystinen joku ei aina ole saatavilla. 

Kaikkea sisältöä ei tarvitse luoda alusta asti: päivittämällä vanhoja tekstejä, kierrättämällä suosittuja postauksia ja muuntamalla artikkeleita videoiksi yrityksellesi riittää monikanavaista sisältöä pidemmäksikin aikaa. 

Automaatiota ja teknologiaa kannattaa hyödyntää, sillä somejulkaisuiden ajastaminen ja sisältöaiheen pallottelu tekoälyn kanssa helpottaa työtä. Sisällöntuotanto ei myöskään ole yksilölaji – jaa vastuuta tiimisi kesken ja delegoi. Pidä huolta rutiineista: varaa säännöllisesti aikaa ideointiin ja kirjoittamiseen, jotta sisällöntuotantokoneisto ei pysähdy.  

Apua, kädet ja aika loppuvat kesken 

Tuntuuko, että omassa organisaatiossasi on liian vähän osaamista tai aikaa sisältöjen tuottamiseen? Hätä ei ole tämän näköinen! Ei ole mikään häpeä turvautua ulkopuoliseen apuun. Osaava viestintätoimisto tuo sisällöntuotantoon paitsi osaamista, myös ulkopuolista näkökulmaa ja tehokkuutta.  

Ulkopuolinen apu voi huolehtia aina sisällöntuotannosta sen julkaisuun ja markkinointiin asti. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi blogikirjoitusten, asiantuntija-artikkeleiden, somepostauksien, uutiskirjeiden tai verkkosivutekstien kirjoittamista ja niiden kampanjoiden rakentamista.  

Näiden lisäksi viestintätoimiston rooli on usein myös toimia sparraajana, yhteistyökumppanina ja huolia kuuntelevina korvina. Toimisto auttaa yrityksiä löytämään oman äänensä ja varmistaa, että sisältö on linjassa brändin arvojen ja tavoitteiden kanssa. Lopputuloksena on tehokkaita ja kohderyhmää puhuttelevia sisältöjä, jotka tukevat liiketoimintaa konkreettisesti. 

Pääsetkö näillä vinkeillä alkuun? Jos kaipaat ammattilaisten tukea sisällöntuotantosi starttaamiseen tai parantamiseen, Netprofilen asiantuntijat ovat tukenasi! 

Kuva: Kelly Sikkema on Unsplash