Kisat kirittävät ja pakottavat pysähtymään

04.05.2018

james-thomas-125093-unsplash

Kuskatessani pari viikkoa sitten tytärtäni aamuhämärissä pitkin Pohjanmaata kohti harmonikkakilpailuja mietin, miksi ihmeessä soittimen soittamisessa pitää kilpailla. Eikö riittäisi, että musiikki tuottaa iloa itselle ja esiintymisen kautta muille?

Myös omassa työssäni markkinointiviestinnän hommissa ilon ja hyödyn tuottaminen asiakkaalle ja erilaisten julkitulojen kautta suuremmalle yleisölle on tärkeintä. Silti myös meillä Netprofilessa askarreltiin hiki hatussa kilpailuhakemuksia uudistuneeseen Finnish Comms Awards -kilpailuun. Mutta miksi?

Harmonikkakilpailuissa ja viestintämittelöissä syy kilpailemiselle on hieman erilainen. Yhteistä on se, että molemmissa kisat tarjoavat paikan tavata muita kisaajia ja alan ihmisiä. Yleensä omien ajatusten tuulettaminen ja muiden suorituksista oppiminen on aina hyväksi. 

Tärkein syy kilpailla kurtun soitossa kuitenkin on mielestäni se, että se motivoi harjoittelemaan enemmän kuin vain soittotunnilla käyminen. Kisat luovat kalenteriin pisteen, jota kohti jaksaa ahertaa.

Viestintätoimiston arjessa päätepisteitä on harvassa. Yleensä työ on pitkäjänteistä ja projektit etenevät lomittain. Viestintähommissa kisojen pointti mielestäni onkin maineen ja kunnian lisäksi pysähtyminen.

 

Kisat tarjoavat seesteisen hetken sekä asiakkaalle että toimistolle pysähtyä kertaamaan, mitä kaikkea upeaa yhteistyöllä on saatu aikaan.

 

Kaikissa viestintätoimistoissa tehdään hienoja juttuja. Konsultit, projektipäälliköt, harkkarit ja muut auttavat joka päivä asiakkaitaan pienissä ja suurissa haasteissa. Teot eivät välttämättä ole isoja ilotulituksia, mutta sitäkin tärkeämpiä asiakkaan liiketoiminnalle. Arjessa onnistumisia ehtii harvoin pysähtyä juhlimaan, seuraava deadline kun kurkistelee jo kulman takana.

Lapuan harmonikkakisoissa kaikki saivat pokaalin ja pehmolelun. Kilpailussa kaikki myös sijoittuivat vähintään viidennelle sijalle. Viestintäkisoissa vain parhaat palkitaan, mutta finalistiksi pääsee useampikin. Shortille pääsy lämmittää tietenkin, mutta hyvä fiilis tuli myös siitä, kun hakemus oli jätetty.

Finnish Comms Awardsiin hakemuksia jätettiin 101, joten ainakin niin monessa kohtaa joku on pysäyttänyt ravin hetkeksi ja todennut, että kylläpä muuten saatiin asiakkaan kanssa hieno juttu aikaiseksi! 

Netprofilen asiakkaat DNA Business, Martela, Tieto ja Transfluent ylsivät kisassa finaaliin. Tsemppiä kaikille kisaajille - 14.6. gaalassa julkistetaan voittajat, jännää! 

Kuva: James Thomas, Unsplash

New Call-to-action

Tagit: kilpailu

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter