Christina Forsgård 29.5.2019 23:26

Jokaisen voiton takana on tarina, jossa seikkailevat sankarit ja möröt

 Netprofile_Awards_2019_001
 
Miltä voittaminen tuntuu? Hämmentävältä, onnelliselta ja epäuskottavalta. Sitä pysähtyy miettimään, että tässäkö se nyt on? Olemme saavuttaneet huipun. Tarina on saanut parhaan mahdollisen päätöksen. Tällaisia ajatuksia risteili päässä kovatasoisessa MTL Viestintätoimistojen Finnish Comms Awards -kisassa, joka huipentui 28.5.2019 iltana Wanhassa Satamassa. Meidän, asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme osalta gaala päättyi huikeaan kultahippusateeseen – saavutimme peräti neljä voittoa!
 
Vuolaan palkintosateen äärellä helposti unohtuu, että jokaisen voiton takana on kovaa duunia ja kasvutarina, jossa on kaikki koukuttavan draaman elementit: haasteet, kivut, naurut, mahdottomuudet, onnistumiset, sankarit ja opit. Päällimmäisenä on mielessä kiitollisuus siitä, että matkalla onnistuttiin ja saavutettiin jotain merkityksellistä yhdessä. Kun tämän päälle vielä saa ulkopuolista arvostusta ja plakaatin käteen, se pysäyttää haukkomaan ilmaa. Vieläkin on happivajetta gaalaillan ihmeestä. 

Strategia on kuninkuuslaji – Martela muuttaa työympäristöt palveluksi

Jokaisen viestintätoimiston tavoitteena on onnistua ja menestyä strategisessa viestintäkonsultoinnissa. Ammattilaiset haluavat päästä näyttämään, että powerpointtien lisäksi osaamme liikuttaa sitä kuuluisaa neulaakin. Onnistumisen määrittää viime kädessä kuitenkin aina asiakas, jonka pitää saada liiketoimintaansa merkittävää ja tuntuvaa arvoa. Asiakaskokemuksen pitää tuntua myös sydänalassa – kyse on kumppanuudesta, luottamuksesta ja merkityksellisyyden kokemuksesta. 
 
Me pääsimme rakentamaan Martelan uuden liiketoimintastrategian narratiivia vuonna 2016, josta alkoi syvällinen ja tuloksellinen yhteinen matka. Huikeita onnistumisia on jo saavutettu vahvalla kumppanuudella, jossa molemmat ovat sitoutuneet tekemään strategiaa todeksi. Onneksi strategiakäännökset ovat kuin hyvä viini – kypsymisprosessi vaatii määrätietoista etenemistä ja oikeita olosuhteita – yhdessä kohti tavoitteisiin kulkemista. Vaikka nyt jo näillä näytöillä voitimme arvostetun strategisen viestintäkonsultoinnin kategorian, työmme jatkuu edelleen. Siitä iso kiitos!

Yritys- ja organisaatioviestintä vahvistaa liiketoiminnan kilpailukykyä

Monivuotinen yhteistyömme ohjelmistoyritys Nitorin kanssa sisältää monia toistuvia elementtejä, joissa olennaista on yhdessä valittujen strategisten viestien jalostaminen yhä uusiksi, kohderyhmiä puhutteleviksi sisällöiksi ja kampanjoiksi. Työtämme on liiketoiminnan tavoitteiden jalkauttaminen joka ikinen päivä. Se on myös luovimista, oppimista ja kyvykkyyksien hiomista kohti erikoistilanteiden vetoja.
 
Nitorin liiketoiminnnan kasvu riippuu rekrytoinnin onnistumisesta. Pääsimme rakentamaan huippuhienoon Esko Valtaojaa hyödyntävään S.E.D.I.-rekrykampanjaan kirurgintarkat kohdennukset, joilla oikea kohdeyleisö tavoitettiin, vakuutettiin ja aktivoitiin hakemaan Nitorille töihin. Rekrytointi käännettiin päälaelleen – työnhakija etsi nitorilaisista hänelle sopivaa tiimiä tähän tarkoitukseen rakennetulla vaalikoneella. 
 
Kampanjan tulokset olivat huikeat ja kilpailutyö päätyikin peräti kolmeen kategoriaan finalistiksi. Voitto sille lohkesi kovassa yritys- ja organisaatioviestinnän kategoriassa. Kiitos menestyksestä kuuluu koko huikealle tiimille, jossa nitorilaisten ja meidän lisäksemme sankarin viittaan saavat kietoutua myös Tehtaankatu Oy ja Pablo Films. Kiitos.  

 

Kun ihminen on paikalla – ihmeitä alkaa tapahtua ja puhetta riittää

 
Henkilöpalkintojen jakaminen ja vastaanottaminen tiimityöhön vahvasti perustuvassa viestintäkonsultoinnissa on tiukka paikka. Kiitoshan kuuluu koko joukkueelle. Toki niinkin. Mutta jokaisessa joukkueessa on vähän muista puurtajista poikkeavia tyyppejä – niitä vähän mystisiä bisneskaukaloiden mörköjä, joille normivedot eivät riitä ja niitä, jotka venyvät onnistumisiin juuri oikeassa paikassa.
 
Sellainen löytyi tuomareiden mukaan tänä vuonna meiltä. Netprofilen partneri Essi Isomäki valittiin Vuoden viestintäkonsultiksi. Kuvittele tähän iso juhannuskokko – tunteiden lieskat hipovat taivaita. Emme voisi Netprofilessa olla enempää samaa mieltä valinnan tehneiden tuomareiden kanssa. Tämä vasta toista kertaa Suomessa jaettava huomionosoitus solahtaa Essin cv:hen kuin se olisi ollut siellä aina. Hän on kaiken tähän palkintoon kuuluvan glorian arvoinen ja esimerkillinen ammattimme edustaja. 
 
Essi on tietysti ensimmäiseksi espoolainen (tämä pitää aina muistaa sanoa), sitten huippukollega ja päivystävä ihminen, joka ei jätä ketään yksin. Essillä on maagisia viestinnän metataitoja ja can do -asenne, jolla tehdään jatkuvasti ammatillisia ensimmäisyyksiä ja seikkaillaan uusissa hankkeissa uutta oppien. 
FinnCommsAwards_2019_100 
Essin gaalapuheesta tuli poimittua olennainen: ”Viestintäkonsultti ei ole mörkö, vaan asiakas on se mörkö. Me tehdään töitä, jotta asiakas pääsee laukaisemaan.”
Eipä sitä osuvammin voisi sanoa juuri nyt, kun möröt ovat kaikkien sankareiden huulilla. Asiakkaiden vuoksi me tätä työtä teemme. Me tarjoilemme paikkoja onnistua.
 
Siksipä on hienoa hehkuttaa sitä, että menestyksellisen gaalaillan kruunasi asiakkaamme Salesforcen maajohtaja Petteri Poutiaisen valinta Vuoden Spokespersoniksi. Oikeaan osoitteeseen meni. Asiapuhetta Petteriltä tulee ja sitä on ilo kuunnella.
 
Tuomariston perusteluihin on vaikea enää mitään lisätä: "Petteri Poutiainen on loistava esimerkki nykyajan ajatusjohtajasta. Oman kapean alansa keskustelun rohkea uudiFinnCommsAwards_2019_096staja. Moderni, kantaaottava johtaja ja aktiivinen viestijä.
Salesforcen suomalaisena keulakuvana hän on levittänyt tietoisuutta yrityksen ratkaisukeskeisestä lähestymisestä. Moderni johtaja, joka uskaltaa esiintyä ja ottaa kantaa."
 
Petteri todellakin pistää itsensä peliin, hänen isännöimänsä Älyradio-podcast kannattaa pistää seurantaan tästä

Teknologia-kategoriassa pääsimme myös finalistien joukkoon Lenovon ja Ehrenstråhlen kanssa. Voittoon asti ei yltänyt tällä kertaa maailman ensimmäinen senioreiden e-urheiluottelu, jossa suomalaiset Grey Gunnersit kohtasivat ruotsalaiset Silver Snipersit. Alle 70-vuotiailla ei tähän Counter Strike -räiskintämaaottelutiimiin ollut asiaa. Mutta tämäkin tarina jatkuu – sankareita riittää. We will be back! 
 
Olen suunnattoman onnellinen kaikkien viestintätoimistojen ja asiakkaidemme menestyksestä – finalisteista ja palkituista. Voitokkaat työt olivat esimerkillisiä osoituksia siitä, miten osuvalla viestinnällä menestytään ja muutetaan maailmaa. Nyt kahdeksannen kerran jaetut viestintäalan palkinnot ovat tuoneet hienolla tavalla esiin asiakkaan ja viestintätoimiston monipuolista, merkityksellistä ja tuloksellista yhteistyötä.
 
Jokaisessa tarinassa on sankareita, mutta myös niitä mörköjä, joista voimme tehdä legendoja. Se on paras palkinto.
 
New Call-to-action
 
Kuva: Peter Forsgård