Topi Kanniainen 4.11.2019 14:04

Johtajaa ahdistaa – ja syystä

IMG_0768

Vuoden paras etätyönäkymä löytyi Airbnb:n parvekkeelta.  

Vietin lokakuussa kaksi päivää aurinkoisessa Lissabonissa ikkunattomassa seminaaritilassa, jonne kokoontui Maailman viestintätoimistojen etujärjestön vuotuinen konferenssi ICCO Global Summit.

Tapahtuma oli täynnä brutaalin rehellisiä kertomuksia ja meheviä sotajuttuja viestinnän globaaleilta huipputekijöiltä, mutta yksi teema korostui yli muiden: salamannopeasti ja alati muuttuva toimintaympäristö, jossa johtajan on helpompi saada potkut kuin onnistua.

Oli hämmentävää kuulla sitaatti yhdysvaltalaiselta psykiatrilta, joka auttaa työkseen maailman suurimpien yritysten toimitusjohtajia heidän mielenterveysongelmissaan.

Hänen asiakaskuntansa keskeinen murhe on jatkuva pelko, koska voimakas muutos ja sen omaan työhön tuoma turvattomuus ovat koko ajan läsnä.

Johtajan asemaa nakertavat orastava suhdannekäänne, ennakoimaton ja nopeasti muuttuva kansainvälinen toimintaympäristö sekä kuluttajien ja muiden sidosryhmien tiukentuvat yritysvastuuvaatimukset.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on vietetty koko vuoden kestäneitä pomonvaihtoviikkoja. Pelkästään tammi-syyskuussa 1160 toimitusjohtajaa on jättänyt pestinsä, mikä on korkein luku sitten vuoden 2002. Merkillepantavaa on, että heistä viidennes johti teknologiayhtiötä.

Ilmastonmuutos vetää linjat uusiksi

Kasvavat vaatimukset ahdistavat johtajia, ja usein viestintätoimistot työskentelevät tämän ahdistuksen kanssa.

Yrityksiltä vaaditaan ”oikein toimimista” niin ympäristön kuin sosiaalisen oikeudenmukaisuudenkin osalta. Suuta ei voi enää sulkea ja vedota siihen, että osakeyhtiön ensisijainen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa.

Teemaa pohtinut viestintä- ja yhteiskuntasuhdetoimisto APCOn toimitusjohtaja Brad Staples huomautti, että moraalisesti oikein toimiminen ei ole enää PR-harjoitus vaan perustavanlaatuinen vaatimus johtajalle.

Ja kannattaa yrittää! Potkujen välttämisen lisäksi voi saada nimittäin mukavasti fyrkkaa. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat Nike ja Patagonia, mutta löytyy niitä ihan vaikka lähikaupan maitohyllyltäkin.

Esimerkiksi jalasjärveläinen meijeri Juustoportti on viime vuosina näkyvästi panostanut auditoituun tuotantoeläinten hyvinvointiin ja lanseerannut muun muassa vapaan lehmän maitotuotteet. Sen liikevaihto on kasvanut 10–20 prosenttia vuodessa, merkittävästi omaa markkinaansa nopeammin.

Kasvava joukko kuluttajia äänestää kukkarollaan. Kun rinnakkain ovat edullisempi, ympäristölle haitallisempi tuote sekä kalliimpi, ympäristöystävällisempi tuote, kohdistuu yhä useamman valinta jälkimmäiseen.

Kiinnostuitko? Tutustu viestintästrategiapalveluihimme.

Tutustu palveluihimme