Jodel on erityisesti 18-26-vuotiaiden korkeakoulutettujen nuorten käyttämä sosiaalisen median alusta. Monista muista somesovelluksista poiketen Jodelissa käyttäjät viestivät anonyymisti vain lähialueensa muiden jodlaajien kanssa. Mistä sovelluksessa oikein on kyse?
Mikä ihmeen Jodel?
Jodelissa viestitään 250 merkin mittaisilla jodlauksilla niille sovelluksen käyttäjille, jotka sijaitsevat 10 kilometrin säteellä. Jodel itse kuvailee olevansa ”hyperlokaali yhteisöalusta”. Viestiminen tapahtuu joko sovelluksen “main feedissä” eli etusivulla tai tiettyihin sisältöihin erikoistuneilla kanavilla. Main feediä voi ajatella samankaltaisena kuin Facebookin uutisvirtaa: siinä näkyvät käyttäjän seuraamat kanavakohtaiset sisällöt sekä käyttäjien tekemät, luokittelemattomat sisällöt.
Kommentoinnin lisäksi jodlauksia on mahdollista äänestää. “Upvotella” käyttäjä niin sanotusti tykkää jodlauksesta ja “downvotella” osoitetaan puolestaan tyytymättömyyttä tai erimielisyyttä. Kommentointi ja saadut tykkäykset kasvattavat käyttäjän karmaa, kun taas erimielisyydet ja ilmiannetut sisällöt vähentävät sitä. Karmalla tarkoitetaan sitä käyttäjän pistemäärää, jonka tämä on onnistunut kerryttämään omalla aktiivisuudellaan.
Mainonta Jodelissa
Jodelin toimintaa rahoittavat yrityksen itsensä mukaan sijoittajat, jotka uskovat yrityksen missioon yhdistää ihmiset paikallisella tasolla. Vuodesta 2018 lähtien alustalla on myös ollut mahdollista mainostaa. Yritys kertoo tarjoavansa alustallaan vahvaa sitoutumista: 87 % Jodelin käyttäjistä lukee siihen tuotettua sisältöä, 60 % osallistuu äänestyksiin ja 26 % luo sisältöä myös itse.
Yritys kertoo tarjoavansa apua mainosten suunnitteluun, teksteihin ja optimointiin. Lisäksi Jodel kertoo mainosten pääsevän korkeisiin CTR-lukemiin (click through rate), mutta ei tarjoa väitteen tueksi tarkempia lukuja. Erityisen kiinnostavaa Jodelissa mainostamisesta tekee kuitenkin se, että osa sen käyttäjistä ei ole laisinkaan muissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa tai Facebookissa.
Kannattavinta Jodel-mainonta voisi olla B2C-yrityksille, jotka haluavat tavoittaa alle 30-vuotiaat. Henkilökohtaisesti näkisin erityisen kiinnostavana Jodel-pohjaisen rekrytointi- tai employer branding -kampanjan. Suomen Jodelissa ovat mainostaneet muun muassa Telia, McDonald’s, Alko, Nordea, Fortum ja Pandoras.
Anonyymi yhteisö herättää huolta
Vuonna 2014 julkaistu sovellus oli alkujaan tarkoitettu korkeakouluopiskelijoiden viestintään kampusalueella, mutta vuoden 2018 jälkeen fokusta on hiljalleen häivytetty. Lähes 57 % Jodelin käyttäjistä on edelleen opiskelijoita. Sovelluksen ikäraja on 16 vuotta, mikä ei kuitenkaan estä tätä nuorempiakaan käyttämästä sovellusta yhtä lailla.
Sovelluksen anonymiteetti herättää tasaisin väliajoin huolta niin vaikuttajien kuin työnantajienkin keskuudessa. Kun minkäänlaista profiilia tai käyttäjätunnistetta ei ole, voi se näkyä negatiivisesti sisällön tasossa – ja aika ajoin näkyykin. Jodel ei kuitenkaan ole roskasisällön joutomaa, vaan yhteisöä ja sen keskustelua valvoo joukko moderaattoreita.
Moderointi tapahtuu niin yhteisön voimin kuin vapaaehtoisesti: moderaattoriksi pääsevät jodlaajat, joilla on sopiva määrä kerättyä karmaa sekä puhtoinen käyttöhistoria. Tavalliset käyttäjät ilmiantavat mielestään sääntöjä rikkovia sisältöjä ja arvioitava sisältö käy läpi usean moderaattorin paneelin. Moderaattoreiden palautteen jälkeen ilmiannettu sisältö joko jää esille tai se poistetaan.
Vaikka alustalla käydäänkin välillä huonon maun rajoilla, tarjoaa se käyttäjilleen parhaimmillaan niin neuvoja kuin tsemppausta kiperiin tilanteisiin.
Kiinnostaako Jodel, mutta sisältöpaljoudesta on hankala erottaa parhaat kanavat? Alla Netprofilen kanavasuosituslista!
@konttorilampaat – kanavalla julkaistaan kuvitteellisten yritysten sisäistä sähköpostivaihtoa
@kysynaisilta / @kysymiehiltä – kysy mieltäsi askarruttavia kysymyksiä
@huonoapalvelua – varoita kanssajodlaajia huonosta palvelusta
@jodelouija – Jodelin henget antavat vastauksen kysymykseesi
@mainostoimisto – joka kylän kuumimmat juorut ja mielipiteet paikallisista toimistoista
@viikoksipöydälleunohtunutvoi – miltä näyttää viikoksi pöydälle unohtunut voi
P.S. Lähes jokaiselle televisiosarjalle löytyy sen nimellä varustettu spekulaatiokanava!