Liisa Yli-Ojanperä 23.8.2024 8:53

Inhouse-viestijä hyppäsi konsultin saappaisiin – mikä muuttui?

Ennen Netprofilelle siirtymistään projektipäällikkömme Liisa työskenteli eri yritysten viestintäosastoilla eli niin sanoituissa inhouse-tiimeissä. Miten viestintätyö eroaa toimisto- ja inhouse-maailmoissa? Entä mikä on kiinteä osa viestijän arkea riippumatta työympäristöstä? Mitä hyötyä inhouse-taustasta on viestintätoimiston asiakastyössä?

Ehkä suurin yllätys viestintätoimistossa itselleni on ollut se, miten vähän työ on yllättänyt. Kummassakin työssä vaaditaan kirjoitustaitoa, strategista ajattelua, priorisointikykyä, kohderyhmien tuntemusta, ihmissuhdetaitoja ja projektinhallintaosaamista. Asioita tupsahtelee pöydälle toisinaan hyvinkin yllättäen ja päivän suunnitelmat uusiksi laittaen.

Viestijältä vaadittava perusosaaminen ja työn sisältö ovat hyvin samanlaisia riippumatta siitä, työskentelenkö ison organisaation viestintäosastolla vai alle 30 henkilön viestintä- ja markkinointitoimistossa. Solahtaminen viestintäkonsultoinnin maailmaan on tuntunut yllättävän luontevalta.

Siinä missä nykyistä työtäni kutsutaan asiakastyöksi, mielestäni viestinnän työ on aina asiakaskeskeistä: kaikki sisällöt luodaan aina jollekin asiakas- tai kohderyhmälle, ja toisaalta inhouse-viestijällä on usein organisaation sisällä kymmeniä eri tahoja, joiden toiveita on syytä kuunnella ja tarpeita täyttää. Kutsun näitä viestintäfunktion sisäisiksi asiakkaiksi.

Viestintä on palveluammatti, olivat asiakkaat sitten saman tai eri työnantajan palveluksessa.

Inhouse-viestijä tuntee organisaation jokaisen kolkan

Yksi merkittävä ero inhouse-viestinnän ja viestintäkonsultoinnin välillä on se, että inhouse-viestijä on huomattavasti tiiviimmin kytköksissä työnantajansa liiketoimintaan. Talon sisäinen viestijä pysyy siis tiukemmin kartalla oman organisaationsa historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Hän ymmärtää, mitä mieltä kukin avainhenkilö ja henkilöstö yleisesti on asioista, millaista keskustelua tietystä ilmaisusta on käyty johtoryhmätasolla ja millaisia asioita vaikkapa toisessa maassa sijaitsevassa konsernin päämajassa pidetään tulevan kvartaalin tärkeimpinä prioriteetteina.

Toisaalta tähän kaikkeen organisaation sisäiseen kärryillä pysymiseen kuluu merkittävästi työaikaa ja henkistä kapasiteettia. Siksi viestintätoimisto on inhouse-viestijälle loistava kumppani.

Konsultti tarjoaa ulkopuolisen arvokasta näkemystä

Hyvä viestintäkonsultti pystyy aina tarjoamaan asiakkaalleen jotakin uutta ajateltavaa, näkökulmaa tai mielenkiintoisia esimerkkejä toisenlaisista keinoista tavoittaa kohderyhmiä. Koska viestintäkonsultti työskentelee useiden eri asiakkaiden kanssa, syntyy hänelle luontaisesti laajempaa kokemusta erilaisista tavoista suunnitella, johtaa ja toteuttaa viestintää. Tätä kokemusta hän pystyy myös käyttämään asiakkaidensa hyväksi.

Koska viestintätoimistossa käytännössä kaikki kollegat ovat viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia, hyviä näkemyksiä ja osaamista on jatkuvasti ympärillä. Viestintäalan, mediakentän ja somealustojen trendejä, muutoksia ja ilmiöitä seurataan koko firman voimin ja hyödynnetään asiakastyössä. Teknologia-alan B2B-yrityksiin erikoistuneena toimistona meillä Netprofilella seurataan erityisen tarkkasilmäisesti myös teknologian kehitystä, uusia innovaatioita ja alasta käytävää julkista keskustelua.

Viestintäkonsultti voi siis tarjota organisaation syövereissä navigoivalle inhouse-viestijälle erittäin arvokasta näkemystä nousevista ilmiöistä, mediaympäristön muutoksesta ja vaikkapa eri kohderyhmien tavoittamisesta.

Konsultille on kuitenkin huomattavasti etua inhouse-taustasta. Se auttaa ymmärtämään sitä moniulotteista olosuhteiden, realiteettien, paineiden ja vaikuttavien asioiden kudelmaa, jossa asiakkaat päivittäin toimivat. Mitä paremmin ymmärrän asiakkaan toimintaympäristöä, sitä paremmin pystyn häntä auttamaan.

Jos kaipaat apua tai uutta näkemystä viestintätyöhön, ota meihin yhteyttä