Tilastollisesti lyhyet copyt purevat paremmin somessa kuin pitkät jaarittelut. Ytimekäs ja vakuuttava copy saa lukijan kiinnostumaan unohtamatta tekstin tavoitetta, eli sitä, miten sillä halutaan vaikuttaa lukijaan.
Joissakin kanavissa, esimerkiksi Twitterissä, somecopyn merkkiraja on kiinteä 280 merkkiä, jolloin copysta tulee väkisinkin sopivan lyhyt. Myös muissa kanavissa lyhyet copytekstit ovat pop.
Copyn tavoite on yleensä saada lukija tekemään jotain, kuten klikkaamaan, reagoimaan, kommentoimaan tai katsomaan video. Tarkoituksena on herättää kiinnostus, kysyä ja haastaa. Jos copy saa aikaan keskustelua, se on onnistunut.
Mitä siis kannattaa ottaa huomioon?
1. Sisällytä kiinnostavin juju ytimekkäästi postauksen kärkeen, haluathan kiinnittää kohdeyleisösi huomion saman tien. Erityisen pitkissä sisällöissä voi olla montakin jujua. Silloin voit kaikin mokomin tehdä useita erilaisia copy-variaatioita ja antaa kanavan päättää, mikä parhaiten toimii.
2. Kirjoita somecopy niin, että se puhuttelee valitsemaasi kohdeyleisöä. Useasti somesta etsitään ratkaisuja ongelmiin, joten copyssa voi tuoda esille esimerkiksi kohderyhmälle relevantin ongelman ratkaisuineen.
3. Mieti copya kirjoittaessasi, mihin somekanavaan se on menossa. Esimerkiksi LinkedInissä ihmisiä puhutellaan eri sävyllä kuin Facebookissa tai Twitterissä. Instagramissa puolestaan tyyli on edellisiin kanaviin verrattuna hieman rennompi ja leikkisämpi. Copysta voi tehdä erilaiset variaatiot eri kanaviin.
4. Hyödynnä ihmisiä, sillä ne kiinnostavat myös somessa. Jos sisällöstäsi löytyy kiinnostava henkilö tai siellä on houkutteleva lainaus joltakulta, käytä ihmeessä näitä hyödyksi. Jos mainittu henkilö, taho tai yritys löytyy somekanavista, voi sen myös tagata mukaan copyyn.
5. Lisää aiheeseen liittyvät hashtagit copyyn niissä kanavissa, joissa koet niiden olevan hyödyksi. Mainittakoon ainakin Twitter, jossa hashtagilla varustettu twiitti päätyy kyseisiä aihealueita seuraavien feediin ja saa näin enemmän näkyvyyttä. Sopivia hashtageja löydät esimerkiksi kirjoittamalla avainsanoja kanavien hakukenttään. Internetistä löytyy myös useita hashtag-työkaluja, jotka auttavat valinnassa.
6. Mausta loistava somecopysi vielä kuvalla tai videolla! Visuaalinen postaus napakalla copylla höystettynä erottuu somevirrasta paremmin.
Copyjen kirjoittaminen voi tuntua aika ajoin vaikealta. Silloin auttaa, kun keskittyy tekemään työn suunnitelmallisesti ja harkiten. Parhaat copyt syntyvät, kun niihin käytetään myös aikaa ja luovuutta!
Kaipaatko asiantuntevaa apua somecopyjen suunnitteluun?