Reilut viisi vuotta sitten MTL Viestintätoimistojen awards-työryhmä teki kipeän puristusreissun Viroon. Tavoitteena oli täydellinen vetäytyminen Viron maaseudulle ja loistelias ulostulo: Tadaa! Tässä se on - MTL Communications Awards -kilpailu!
Ai miksi reissu oli kipeä? Koska astuin yön aivomyrskyn jälkeen pimeydessä hieman harhaan, putosin polvilleni ja vasta parin päivän kotiin nilkuttamisen jälkeen sain kuulla nilkan nivelsiteiden olevan täysin poikki.
Seuraavat viisi kuukautta etenin kepeillä, käsien varassa. Sen seurauksena pääsin joulusaunassa esittelemään rehvakkaasti hauislihaksiani. Siinä lauteilla pullistellessa tajusin, että musta oli tullut sairaan vahva. Habaa on.
Sankari herää
Konkkasin ensimmäisessä MTL Communications Awards -palkintojuhlassa sauvoilla ja jalkaan sattui. Kyynel ei tullut silmään fyysisestä kivusta, vaan henkisestä onnesta.
Yhteisellä rutistuksella olimme luoneet jotain enemmän kuin kerran vuodessa jaettavat viestintätyöpalkinnot. Olimme sytyttäneet ammattiylpeyden, jatkuvan kehittymisen ja oman työn merkityksellisyyden liekin.
Hämmentyneitä hymyjämme asiakkaidemme kanssa ensimmäisten MTL Awardsien äärellä 2011. Kiitos koko mahtavalle tiimille, josta on kasvanut voittajia myös muihin viestintätoimistoihin.
Voittajien oli tietysti helppo hymyillä ja kiittää. Mutta kun ne, jotka eivät vielä palkintokorokkeelle päässeet, vetivät hihasta ja hehkuivat, ymmärsin jotain hämmentävän suurta tapahtuneeksi.
”Tajusimme awards-hakemusta kirjoittaessamme miten upeaa ja tuloksellista työtä olemme asiakkaallemme tehneet. Sen läpikäyminen yhdessä asiakkaan kanssa nosti molempien fiilistä ja sitoutumista yhteistyön jatkumiseen”.
Vetäydyin vessaan pyyhkimään kyyneliä. Olin päässyt mahtavien sankareiden joukkoon.
Habaa riittää
Nyt viisi vuotta myöhemmin meidän ja monen muun suomalaisen viestintätoimistojen seinillä on useita palkintoja. Kotimaassa lihasten ja erityisesti sankariuden kasvattaminen on avannut luontevan tien mitata omaa osaamista kansainvälisillä kentillä.
Pari viikkoa sitten kävin tiimimme kanssa Lontoossa loisteliaassa ICCO Global Awards -kilpailussa pokkaamassa palkinnon maailman parhaimmasta B2B-viestintätyöstä.
Sama työ palkittiin tänä vuonna myös MTL Communications Awards -kisassa kansainvälisen viestinnän kategoriassa. [Asiakkaamme oli iZettle, jonka läpimurto Suomessa onnistui ja huipennuksena myös kansainvälinen näkyvyys yhdessä maailman merkittävimmistä startup-tapahtumista, Slushissa. Storify-koosteesta voi lukea Slush-operaatiostamme lisää.]
Maailman paras! No huh. Sitä ei olisi tapahtunut ilman habaa, jonka kotikentiltä saimme.
Voittaminen iskee
Istuin viime viikolla iltaa hyvän ystäväni, voittamisen asiantuntija Cristina Anderssonin kanssa. Uskalsin kaiken voittamisen ja juhlahumun keskellä tunnustaa, että voittaminen tuntuu vaikealta. Miten sitä pitäisi oikein voittaa?
Minusta on mahtavaa tehdä tuloksellista työtä upeille asiakkaille. Tehdyn työn ja tulosten kirjaaminen awards-hakemukseen tuntuu itsessään jo voittamiselta. Ihan sama antaako joku ulkopuolinen tuomaristo työllemme arvoa vai onko se jotenkin vähemmän tai enemmän kuin joku toinen työ.
Tuntuu, että tärkein palkinto on jo saatu, kun oman työn merkityksellisyyden on analysoinut. Arjessa emme aina edes huomaa tuloksia ja niiden merkittävyyttä.
Tarvitsemme siis hetken, jolloin istumme alas ja kirjaamme ylös onnistumisemme. Toisaalta onhan se ihan mahtavaa, kun sitä omaa menestystä verrataan muihin mahtaviin töihin ja oma työ voittaa. Vetää hiljaiseksi.
Voittamiskonsultilta voi onneksi kysyä, että miten mun pitäisi voittaa?
”Oletko katsonut miten voittaja reagoi voittamisen hetkellä? Hän vain putoaa polvilleen”.
Olen päässyt voittajien joukkoon.
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran MTL:n blogissa joulukuussa.
MTL Communications Awards 2015 -kilpailun töiden jättöaika on torstaina 7.1.2016. Ilmoita viestintätyösi täällä.