Välillä viestinnän ammattilaisenkin päätä huimaa. Digitalisaatio, median muutos ja tekoäly mullistavat jatkuvasti tapaa, jolla kommunikoimme, ja viestijän on pysyttävä muutoksessa mukana. Uuden oppiminen on arkea, ja eilen relevantti tieto voi olla tänään jo vanhentunutta.
Työelämän virrassa navigoiminen ei ole helppoa. Viestijän tulisi pitää katse maailmassa ja sen tapahtumien vaikutuksissa omaan tekemiseen. Samalla informaatiotulva peittää alleen tärkeitä signaaleja, ja muutoksen suuntaa voi olla vaikea hahmottaa. Mitä oikeasti tapahtuu ja mitä se merkitsee oman työn kannalta? Mihin osaamiseen tulisi panostaa, ja minkä voi jo unohtaa? Help?
Koostinkin viestijän avuksi listan, joiden avulla voi ottaa tulevaisuuden työelämän haltuun. Tietyillä metataidoilla on nyt ja tulevaisuudessa edelleen kysyntää. Erinomainen uutinen on, että meillä viestijöillä nämä taidot usein ovat jo hallussa!
Viestijän työkalupakki tulevaisuuteen
Ihmisymmärrys
Informaatiotulva on todellinen haaste. Viestinnän ammattilaisen on kyettävä suodattamaan olennainen tieto epäolennaisesta ja jäsentämään monimutkaisetkin asiat selkeiksi viesteiksi. Siksi ihmisymmärrys on viestinnän ammattilaisen tärkein työväline. Onnistunut viestintä vaatii syvällistä ymmärrystä siitä, mitä yleisö ajattelee, tuntee ja tarvitsee. Tätä tulee myös koko ajan kehittää, sillä yhteiskuntamme ja väestörakenteemme muuttuu kiihtyvällä tahdilla. Viestinnän onnistuminen monikulttuurisessa ympäristössä vaatii perinteisten toimintatapojen ja ajatusmallien haastamista.
Ympäristöosaaminen
Ilmastonmuutosta ja luontokatoa vastaan on työskenneltävä läpi yhteiskunnan. Viestijälle se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että oman organisaation ympäristövaikutukset ja se, miten niitä hillitään, tulee olla selkärangassa. Kun poliittisia päätöksiä tehdään tuskastuttavan hitaasti, toimijuus siirtyy muualle, kuten liike-elämään. Vastuullisuusvaatimukset kiristyvät, ja on myös viestinnän tehtävä osata vastata niihin liittyviin kysymyksiin – ja ajaa ympäristövastuullisuutta eteenpäin omassa organisaatiossa.
Teknologinen ymmärrys ja tekoälyn hyödyntäminen
Teknologia kehittyy huimaa vauhtia, ja tekoäly on tullut jäädäkseen. Viestijän ei tarvitse olla koodari, mutta perusymmärrys teknologian mahdollisuuksista ja rajoituksista on välttämätöntä. Tekoäly tehostaa työtä monin tavoin, ja se kannattaa ottaa haltuun mieluummin ennemmin kuin myöhemmin - joskin samalla täytyy säilyttää inhimillinen näkökulma. Viestijän olisi hyvä olla kartalla myös tietoturvasta paitsi omalta osaltaan myös organisaation laajuisesti. Viestintä voi esimerkiksi vahvistaa yrityksen luotettavuutta tuomalla läpinäkyvyyttä kyberturvallisuuden ja henkilötietojen käsittelyyn.
Toimiminen monipaikkaisessa työyhteisössä
Juuri nyt kipuillaan etä- ja toimistopäivien suhteesta, mutta tosiasia on, että hybridityö on tullut jäädäkseen. Tasapaino ja toimivat työtavat löytyvät ajan kuluessa. Sujuva vuorovaikutus, ideointi ja töiden tekeminen paikasta riippumatta vaativat uusia taitoja sekä työntekijöiltä että johdolta – ja viestijän rooli siinä välissä on erinomaisen tärkeä. Viestijän tulee vahvistaa vuorovaikutusta, lisätä koko organisaation viestintäosaamista ja luoda keinoja, joilla kohtaamisia syntyy luontevasti, olivatpa työntekijät toimistolla tai etäpisteellä. Kun siinä onnistutaan, sekä tyytyväisyys että tuottavuus kasvavat. Win-win!
Mediaosaaminen ja medialukutaito
Journalismi on murroksessa: sisältö on muuttumassa tuotteesta palveluksi. Somessa tekijyyden itselleen omineet sukupolvet vaativat medialta keskustelua ja yhteisön rakentamista. Etenkin nuoresta yleisöstä on tullut aktiivisia osallistujia ja sisällöntuottajia. Samalla mediakenttä on pirstaloitunut ja muuttuu jatkuvasti. Viestijän on hallittava sekä perinteinen media että sosiaalinen media, ymmärrettävä algoritmien logiikkaa ja pysyttävä perillä median uusimmista trendeistä.
Medialukutaitoa tarvitaan väärän tiedon välttämiseksi. Generatiivisen tekoälyn aikakaudella tiedon omistajuus hämärtyy, joten kriittinen ajattelu ja lähteiden tarkistaminen nousee arvoon arvaamattomaan.
Strateginen ajattelu
Viestijän on nähtävä metsä puilta. Syvällinen ymmärrys yrityksen liiketoiminnasta ja tavoitteista mahdollistaa viestinnän, joka tukee strategiaa ja vie organisaatiota kohti päämääriään. Kun tiedät, mihin suuntaan iso laiva liikkuu, voit suunnitella viestit niin, että potkurit porskuttavat voimakkaammin ja nopeammin kohti määränpäätä. Kokonaiskuvan hahmottaminen auttaa myös priorisoimaan ja keskittymään olennaiseen.
-----
Kun nämä taidot ovat hallussa, viestinnän ammattilainen ei ainoastaan selviydy muutoksen keskellä, vaan voi nousta suunnannäyttäjäksi ja vaikuttajaksi omassa organisaatiossaan. Muutos on väistämätöntä, mutta oikeilla taidoilla se avaa uusia, hedelmällisiä mahdollisuuksia.
Näkemykset viestijän tulevaisuuden taidoista pohjautuvat ProComin viestintäpäivä Plussaan, johon osallistuin syyskuussa. Plussassa käsiteltiin työelämän ja viestinnän muutoksia, ja kuinka niihin kannattaa varautua. Osallistuminen oli osa Netprofilen Grow-ohjelmaa, joka antaa jokaiselle Netprofilen työntekijälle mahdollisuuden kehittää osaamistaan itse valitsemastaan aiheesta.
Jos organisaatiossasi omat kädet eivät riitä strategiseen viestinnän tekemiseen, ota Netprofilen ammattilaiset avuksesi! Lue lisää viestinnän palveluistamme täältä.