Digiviestintä on sekuntipeliä, jossa ratkaisevat aitous ja vuorovaikutteisuus

26.04.2018

lucas-davies-594508-unsplash (1)

Kuvittele Lontoon maamerkki Big Ben. Kellotornilla on pituutta yhteensä 96,3 metriä. Arviolta tuon verran päivityksiä, kuvia ja videoita näkyy jokaisen somekäyttäjän uutisvirrassa keskimäärin joka ikinen päivä. Hurja kilpailu näkyvyydestä, eikö? 

Luku tuli esille Lontoon Digital Marketing World Forumissa, jossa kävin Netprofile Tour -opintomatkalla. Keinot massasta erottautumiseen muodostivat tapahtuman keskeisen teeman, sillä sosiaalisen median sisältöjä luodaan jo enemmän kuin niitä ehditään kuluttaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi yhden Facebook-päivityksen parissa vietetään keskimäärin 2,5 sekuntia, joten viesti pitää puristaa todella tiiviiseen. 

Mitä tämä edellyttää viestinnältä ja markkinoinnilta? 

Avainsana, joka toistui monissa puheenvuoroissa, oli aitous (authenticity). Onnistunut viestintä on brändin itsensä näköistä ja oloista, linjassa yrityksen arvojen kanssa, rehellistä ja läpinäkyvää.  

Parhaat sisällöt ovat paitsi aitoja, myös vuorovaikutteisia. Facebookin algoritmin tuoreimman uudistuksen myötä kanava suosii yhä enemmän ns. merkityksellisiä sisältöjä, joihin reagoidaan. Tällä hetkellä erityisen hyvin toimivat visuaaliset sisällöt. Varsinkin videot lisäävät reaktioita kaikissa kanavissa, myös LinkedInissä.  

Samalla myös oikeanlainen kohdennus on tärkeämpää kuin koskaan. Sisällöt pitää räätälöidä kuhunkin kanavaan ja kullekin yleisölle sopiviksi. Tässä avuksi ovat data ja analytiikka. Usein tarvittavaa tietoa ei kuitenkaan osata tunnistaa eikä esittää helposti ymmärrettävässä muodossa. Alkuun ainakin pääsee, kun määrittelee, minkälaista tietoa tarvitaan ja varmistaa oikeat työkalut, joita myös osataan käyttää.  

Entä sitten tulevaisuudessa? Suurin kiinnostus kohdistuu nyt Amazon Echon kaltaisten puheohjattavien laitteiden mahdollisuuksiin. Puhehaut yleistyvät ja moni on jo täydentänyt kanavapalettiaan Alexa-taidoilla, jotka vastaavat osaltaan kuluttajien tarpeeseen säästää aikaa. Äänen ja puheohjauksen hyödyntäminen oli muuten vahvasti esillä myös SXSW-teknologiatapahtumassa.    

Muista disruptiivisista teknologioista mainittiin mm. tekoäly, jonka vaikutus näkynee selkeimmin siinä, miten asiakaspersoonat ja -tarpeet tunnistetaan jatkossa. Chatbotit nopeuttavat asiakaspalvelua ja lisäävät läpinäkyvyyttä. Esimerkiksi pikaruokaketju Shake Shack vähensi sometukitiiminsä työmäärää valjastamalla chatbotit vastaamaan useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Lisäksi sivuttiin erilaisia AR/VR-sovelluksia mm. verkko-ostosten apuna. 

Toki uudet teknologiat edellyttävät aina malttia, sillä on turha rakentaa sellaisen varaan, jolle ei löydykään käyttäjiä. On silti tärkeää pilotoida ja kokeilla uutta ennen kuin kilpailijat ehtivät edelle, sillä hyvästä asiakaskokemuksesta tulee helposti uusi normaali. Esimerkkinä lentoyhtiö Norwegian, joka tarjosi ensimmäisenä ilmaisen Wi-Fi-yhteyden. Mitä tapahtui? Odotukset muita lentoyhtiöitä kohtaan kasvoivat saman tien. 

Kuva: Lucas Davies / Unsplash 

Netprofile tour

Tagit: some, asiakaskokemus, Markkinointiteknologia, analytiikka, data, tekoäly, chatbot, markkinointiviestintä, #netprofiletour

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter