Juha Frey 11.11.2016 14:15

Chatbot päivittää brändin ja median

cnn-chatbot_chatbotsmagazine.png

Viestisovellusten suosio kasvaa vauhdilla. Whatsappin, Messengerin, Snapchatin ja monien muiden niiden kaltaisten palveluiden kautta viestit kulkevat sujuvasti eri aiheista eri ihmisten kanssa - sen sijaan, että ne kerrottaisiin Facebookin, Twitterin tai Linkedinin kautta kerralla kaikille.

Toisin sanoen: juuri kun opit, että kaikki on aina julkista, se ei pidäkään enää paikkaansa.

Mitä enemmän ihmisen maailma pyörii viestisovelluksissa, sitä vaikeampaa on hahmottaa yksisuuntaisen viestinnän pointtia. Kun yritys tai vaikka media kertoo yleisölleen jotain, miksei siltä voisi myös kysyä jotain?

Puoli yhdeksän uutisiin tottuneelle kansanosalle ajatus voi olla outo, mutta millenniaaleille sitäkin luontevampi: push-viestinnän rinnalle tarvitaan pull-viestintää.

Samaan aikaan puheen merkitys korostuu käyttöliittymissä vauhdilla, jota on Suomesta käsin vaikea hahmottaa: melko harva laite tai sovellus kun haastelee härmäksi. Englantia puhuvassa maailmassa yhä suurempaa osaa sovelluksista ohjataan jo nyt puheella: kännykässä ja läppärissä juttukumppani on Siri, kotona Alexa, ja lisää tulee.

Muutoksen suunta on selkeä, ja vauhti on sitä kovempi, mitä nuoremmilta ihmisiltä kysyy. Jos media ja brändit haluavat olla elämässä läsnä, niiden on osattava viestiä kaksisuuntaisesti, ja ohjauksen pitää onnistua tekstin lisäksi äänen avulla.

Media ja yritykset ovat jälleen aivan uuden asian äärellä. Juuri kun sisällöt opittiin tuomaan sosiaalisen median kanaviin, pelisäännöt ovat jälleen muuttumassa. Modernin markkinoinnin Inbound-tapahtumassa viesti on selvä: vastaus on chatbot.

Suomeksi voitaisiin puhua myös vaikkapa keskusteluboteista tai vain boteista. Kyse on ohjelmistoista, jotka osaavat tulkita pyyntöjä, toimia niiden mukaan, oppia valinnoista ja ehdottaa jatkotoimia.

Chatbotien viestinnän sävy on usein korostetun rento. Ne haluavat sanoa, että ei tässä koneita olla, vaan kavereita.

Yksinkertaisimmillaan chatbot on suoraviivainen kysymys-vastaus-ohjelmisto, joka toimii ennalta määriteltyjen sääntöjen mukaan. Sano ”sää Helsinki”, ja saat säätilan Helsingissä. Tällaiset sovellukset ovat kuitenkin juuri ja juuri lähtökuopissa verrattuna siihen, mitä odotettavissa on.

Chatbotien suunta on kohti muodikasta tekoälyä - AI eli Artificial Intelligence - jossa on koko ajan vähemmän ”tekoa” ja vastaavasti yhä enemmän ”älyä”. Käytännössä AI mahdollistaa sen, että chatbot voi oppia käyttäjän valinnoista, ja osata siten tarjota jatkuvasti parempia sisältöjä ja juuri silloin, kun ihminen niitä kaipaa.

Kansainvälinen media on jo vahvasti chatbot-liikkeessä mukana, esimerkiksi Messengerissä toimii CNN-chatbot ja Slackissä HBR-chatbot. Monet yritykset kuopivat lähtötelineissä. Ja jos esimerkiksi palaveriaikojen sopiminen tuntuu hankalalta, Amy auttaa tavalla, joka saa epäilemään, että tuossa vieressä se istuu.

Jos Inbound16-tapahtuman puhujia on uskominen, chatbotit ovat seuraava iso juttu. Oletko mukana?

Tilaa Netprofilen uutiskirje!

 (kuva: Chatbots Magazine