Jenni Ahlapuro 28.11.2019 13:21

Case: Yrittäjän digiakatemia toi digitaidot kaikkien yrittäjien saataville

dna_yrittajien_digiakatemia_dnafi_yrittajille_hero_2700x1490

Kun asiakkaamme DNA Business kaipasi lisäpontta pienyrittäjien tavoittamiseen, vastasimme kutsuun empimättä. Asiakkaan tutkimuksessa oli havaittu, että kohderyhmälle tärkeitä motivaattoreita ovat muun muassa työelämässä menestyminen, arvostuksen saaminen verkostonsa sisällä sekä taloudellinen menestys. 

Suomen Yrittäjien keväällä julkaiseman pk-yritysbarometrin mukaan kuitenkin vain joka kymmenes yrittäjä on digitalisoinut liiketoimintaansa merkittävästi. Lisäksi Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan noin 70 prosenttia yrittäjistä näkee digiosaamisessaan merkittäviä puutteita. 

Digitaalinen yhdenvertaisuus on DNA:lle erityisen tärkeää, ja me jaamme saman näkemyksen – yrittäjillä on oltava mahdollisuus nauttia digitalisaation eduista koulutustaustasta tai asuinpaikasta riippumatta.

Koska tarpeet ja motivaatiot kohtasivat, päätimme pureutua kohderyhmään varsin konkreettisia liiketoiminnan digioppeja tarjoavan Yrittäjän digiakatemian voimin. Uusien taitojen lisäksi maksuttoman verkkokoulutuksen suorittajat saisivat osaamisestaan todisteeksi diplomin. 

Digitaitoja maksuttoman verkkokoulutuksen voimin

Yrittäjän digiakatemia on maksuton verkkokurssi, jossa opiskellaan videoluentoja katsomalla tai niiden puhtaaksi kirjoitettuja käsikirjoituksia lukemalla. Akatemia opettaa olennaisimmat asiat tietoturvasta, somemarkkinoinnista, pilvityökaluista ja yrittäjälle tärkeistä laitteista – käytännössä siis ne perusasiat, joilla pääsee digin hyödyntämisessä alkuun. 

Esimerkiksi somemarkkinoinnin kurssin käytyään yrittäjällä on hallussaan konkreettista osaamista ensimmäisen mainoskokeilun toteuttamiseen. 

Koulutuksen suunnittelussa huomioitiin pienyrittäjien toiveita, jotta sisällöstä saataisiin kohderyhmälleen mahdollisimman hyödyllistä. Koimme tärkeäksi sen, että jokaisella olisi mahdollisuus saada helposti haltuunsa perusteet, joiden pohjalta voi jo tehdä parannuksia oman yrityksensä toimintaan tai saada pohjaa jatkokouluttautumista ajatellen. 

Projekti polkaistiin käyntiin vauhdilla heti kesälomien jälkeen ja jo syyskuun alussa julkaistiin kurssin ensimmäinen osio. Me Netprofilella vastasimme projektista ja sen sisällöstä, mediatyöstä ja somekampanjoista. Mainostoimisto Kuubi tuotti visuaaliset sisällöt, Mediatoimisto Voitto display-kampanjan ja Faros & Com rakensi meille mainion oppimisympäristön.

Miten homma eteni?

Yrittäjän digiakatemia lanseerattiin tavoitteen mukaisesti Yrittäjän päivänä 5.9., jolloin oppimisalustalle pääsi jo testaamaan tietämystään yrittäjän tietoturvasta. 17.9. mennessä julkaisuun olivat päässeet myös sosiaalista mediaa, laitteita ja sovelluksia, sekä pilvipalveluita käsittelevät koulutukset. Hommat eivät kuitenkaan loppuneet vielä tähän.

Somekampanjoilla heräteltiin kiinnostusta sitä mukaa, kun uusia koulutuksia ilmestyi oppimisalustalle. Display-kampanjaa puolestaan käynnisteltiin, kun Yrittäjän digiakatemia oli kokonaisuudessaan julkaistu. 

Radio Novan kanssa tehty sisältöyhteistyö oli eetterissä syyskuun loppupuoliskolla, jonka aikana juontajat Anssi ja Niina perehtyivät akatemian saloihin iltapäivisin muutaman päivän ajan. Rekisteröitymisissä näkyikin välittömästi piikki yhteistyön alettua. 

Tärkein onnistumisen mittari ovat tietenkin rekisteröityneet ja koulutuksen loppuun saakka suorittaneet käyttäjät. Iloksenne voin kertoa, että kurssille vuodeksi 2019 asettamamme tavoitteet ovat jo hyvää vauhtia täyttymässä, vaikka ensimmäinen osa julkaistiin vasta muutama kuukausi sitten. Jo nyt voikin sanoa, että Yrittäjän digiakatemia on löytänyt yleisönsä ja sen tarjoamille opeille on ollut tilausta. 

Tutustu tarkemmin Yrittäjän digiakatemiaan osoitteessa yrittäjändigiakatemia.fi

Innostuitko sinäkin Yrittäjän digiakatemiasta? Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Tutustu palveluihimme