Podcastit ovat B2B-yritysten parissa nyt kuuminta hottia, eikä ihme. Niiden avulla tavoittaa ennen kaikkea työssä käyviä aikuisia ja ne soveltuvat myös vaikeiden asioiden ruotimiseen päinvastoin kuin lyhyet mainosvideot tai nopeasti silmäiltävät uutiskirjeet. Jo puolen tunnin jaksossa ehtii käsitellä valittua aihetta monelta kantilta ja tarvittaessa useampien asiantuntijoiden kanssa.
Vaan mitä kaikkea pitää huomioida, kun aloittaa oman podcastin? Kokosin avuksesi joukon kysymyksiä, jotka auttavat alkuun oman yrityspodcastin suunnittelussa!
- Mitä aihetta podcast käsittelee? Mikä on sarjan nimi ja lyhyt kuvaus, joka houkuttaa kuulijat sarjan pariin?
- Kenelle sarja on suunnattu? Mikä on kohdeyleisön lähtötietämys aiheesta? Kuunteleeko kohdeyleisö jo podcasteja vai täytyykö heidät tutustuttaa aiheeseen?
- Mikä on podcastin tavoite ja miten sitä mitataan? Haluatko saavuttaa tietyn kuulijamäärän vai kasvattaa brändinne tunnettuutta valitsemanne kohderyhmän keskuudessa?
- Mikä on podcastin tyyli ja äänimaailma? Onko se humoristinen, asiallinen, kriittinen vai jotain muuta? Ovatko sarjan äänielementit futuristisia, klassisia, energisiä vai uhkaavia?
- Millainen formaatti podcastilla on? Onko studiossa esimerkiksi vakiojuontaja ja 3 vaihtuvaa vierasta, vai matkustaako toimittajamainen juontaja ympäri Suomea selvittämässä aiheeseen liittyviä asioita? Mistä osioista jaksot muodostuvat? Miten ne alkavat ja loppuvat?
- Mikä on jaksojen määrä ja kuinka usein ne ilmestyvät? Teetkö ja julkaisetko 5 jaksoa yhdellä kertaa vai onko kyseessä jatkuva sarja, johon julkaistaan uusi jakso kerran viikossa? Missä jaksot nauhoitetaan ja kuka hoitaa niiden editoinnin?
- Tuleeko podcastiin vieraita? Kuinka monta? Samaan aikaan vai erikseen? Mistä he löytyvät ja maksetaanko heille osallistumisesta? Miten huolehditaan tekijänoikeuksista?
- Tuleeko podcastiin tunnusmusiikkia tai ääniefektejä? Tuotetaanko ne itse vai otetaanko äänipankista?
- Missä kaikkialla podcast julkaistaan? Podcasteja löytyy esimerkiksi Podbeanista, Soundcloudista, Suplasta, Spotifysta ja Youtubesta.
- Miten podcast kuvitetaan? Onko sarjalla oma logo ja kullakin jaksolla omat kansikuvat? Millä kuvilla sarjaa ja jaksoja markkinoidaan?
- Tarvitaanko sarjan markkinointia varten ääni- tai videointroa?
- Perustetaanko sarjalle omia sometilejä ja varataanko niiden markkinointiin budjettia?
- Tehdäänkö sarjalle omaa verkkosivua ja Google-mainontaa?
- Missä muualla sarjaa markkinoidaan? Mitä materiaaleja tätä varten tarvitsee? Millainen budjetti varataan?
- Tarjotaanko podcastissa mainostilaa muille tai pyöritetäänkö sen sisällä omia mainoksia?
+1 Ahdistaako vastata näin moneen kysymykseen? Eikö voisi vaan avata suutaan ja puhua mikkiin? Kyllä voi, kun etsii avukseen osaavan kumppanin!
Olemme mieluusti avuksi, mikäli kaipaat sparrausta yllä mainittujen – tai jonkun muun podcasteihin liittyvän – pohdinnassa.
7 askelta: Näin onnistut sisältömarkkinoinnissa – Lataa opas!
Kiinnostaako sisältömarkkinointi muutenkin kuin podcastien osalta? Lataa Netprofilen B2B-teknologiayrityksille suunnattu opas, jossa paljastamme seitsemän askelta sisältömarkkinoinnissa menestymiseen!
Kuva: Jonathan Farber, Unsplash