Topi Kanniainen 10.9.2019 13:31

Algoritmi tietää, minne shoppailijan katse kiinnittyy

 
Shift_blogi_Netprofile

Tänä vuonna Netprofile oli Turussa järjestetyn Shift Business Festivalin kumppani. Olimme Turussa kaksi päivää koko firman voimin tapaamassa tuttuja ja tuntemattomia. Yksi kiinnostava tuttavuus oli tekoälystartup RealValuen perustaja Anupam Kundu, jonka keksinnön avulla kaupat voivat paremmin palvella asiakkaitaan.

RealValue on tekoäly-startup, jonka konenäköalgoritmit tunnistavat esimerkiksi kaupan valvontakamerakuvasta sukupuolen, iän, mielialan ja etnisyyden. Lisäksi ohjelma tunnistaa kasvot, hiustenvärin, vaatetyylin ja sen, mihin huomio kiinnittyy.

Ennen kuin viuhautat Orwell-kortin hihastasi, kannattaa muistaa, että kyse on suurista, anonymisoiduista tietomassoista. Kasvojentunnistusdata on tiukasti anonymisoitua, jolloin henkilörekisteriä ei muodostu.

Teknologiasta hyötyvät etenkin kaupat, ja parhaimmillaan teknologian avulla on kasvatettu myyntiä jopa kymmeniä prosentteja.

Yhtiön tuotetta voi käyttää valvontakameroilla, jolloin kauppa saa tietää, millaisia asiakkaita kaupassa käy ja muun muassa sen, missä kohdissa asiakkaat pysähtyvät.

”Jos asiakkaat säännönmukaisesti kiertävät yhden hyllyn, he voivat pitää sen valikoimaa itselleen epäolennaisena tai esimerkiksi liian kalliina”, Kundu sanoo.

Data tuo myös näyteikkunoiden merkityksen näkyväksi. Teknologian avulla ammattitaitoinen somistaja voi osoittaa työnsä arvon liiketoiminnalle.

Tieto auttaa kauppoja paremmin ymmärtämään asiakkaitaan ja sitä, mitä he hakevat.

Moni asia on mullistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta kivijalkakaupassa asiointi hoituu yhä samalla tavalla kuin sata vuotta sitten. Samaan aikaan yksi hairahdus lippalakkeja myyvän firman sivuille takaa, että koko internet on tapetoitu lippalakkimainoksilla seuraavat kaksi viikkoa.

Perinteiset tavaratalot ovat kärsineet jo vuosia verkkokaupan paineesta. Kiivas kilpailu verkossa nakertaa marginaaleja, kun asiakkaat voivat helposti hakea halvimman hinnan tuotteelle mobiilisti.

Tavaratalot eivät katoa, mutta elämyksellisyyden rooli jatkaa kasvuaan. Kundu nostaa esimerkiksi New Yorkissa sijaitsevan Showfieldsin elämyksellisen tavaratalon, jonne pääsee muun muassa liukumäkeä pitkin sisään.

”Haluamme mieleenpainuvan kokemuksen ja haluamme sen nyt. Ihmiset haluavat kytkeytyä brändiin. Jatkossa kyse on yhä enemmän kokemuksesta tuotteen sijaan”, Kundu sanoo.

 

Kaipaatko mieleenpainuvaa ja vaikuttavaa viestintää? Me autamme mielellämme!

Tutustu palveluihimme