Joni Svärd 16.6.2023 9:34

5+1 yritysviestinnän trendiä - joko tikkaat koko rivin? 

Trendien ja ajan seuraaminen auttaa viestijää luomaan relevantteja, uskottavia ja ajankohtaisia viestejä, löytämään uusia mahdollisuuksia ja välttämään riskejä. Tässä blogissa listaan viisi tärkeintä, tai ainakin tärkeimmästä päästä olevaa sisällöntuotannon trendiä yritysviestintään. Kevätmarkkinoiden hengessä kaupan päälle vielä yksi bonustrendi:

1. Personointi: Yhä useammat yritykset käyttävät sisällön personointia luomaan kohdennettua ja sitouttavaa sisältöä. Personointi auttaa yrityksiä puhuttelemaan asiakkaitaan henkilökohtaisesti ja tarjoamaan juuri heille relevanttia sisältöä. Tämä voi johtaa parempaan sitoutumiseen ja korkeampaan myyntiin.

2. Automatisointi: Automaattiset sisällöntuotantotyökalut vapauttavat aikaa palkitsevampaan tekemiseen. Esimerkiksi, chatbot voi vastata usein kysyttyihin kysymyksiin tai sähköpost lähettää automaattisesti henkilökohtaisia tarjouksia asiakkaille tietyn käyttäytymisen perusteella.

3. Dataohjaus: Dataohjautuva sisällöntuotanto auttaa yritystä luomaan tarkempaa sisältöä, joka vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin. Analytiikan avulla yritys voivat selvittää, millainen sisältö toimii parhaiten ja optimoida sisältöstrategiaansa sen mukaisesti.

4. Ääntä ja kuvaa: Video- ja podcast-sisällöt ovat erittäin suosittuja ja sitouttavia. Ne tarjoavat yritykselle mahdollisuuden luoda helposti kulutettavaa ja viihdyttävää sisältöä, joka kasvattaa bränditietoisuutta ja sitouttaa asiakkaita.

5. Vastuullisuus: Yritykset ovat yhä enemmän tietoisia ympäristövastuusta ja haluavat vähentää ympäristövaikutuksiaan. EU puolestaan suitsii tulevassa Green Claims -direktiivissä katteetonta viherpesua. Mikäli yritys tähän syyllistyy, rangaistukseksi kaavaillaan sakkoa, joka on vähintään 4 % yrityksen liikevaihdosta. Tämä tulee väistämättä vaikuttamaan tyhjän markkinointipuheen dramaattiseen vähenemiseen ja verifioidun vastuullisuuden lisääntymiseen.

Tässä tulee vielä lupaamani bonus – Sisällön kuratointi. Sisällön kuratointi tarkoittaa valmiin sisällön löytämistä, kokoamista ja jatkojalostamista. Kuratointi auttaa yrityksiä luomaan nopeasti ja kustannustehokkaasti korkealaatuista sisältöä, joka hyödyntää jo olemassa olevia resursseja. Kannattaa suunnata katse aivan ensimmäiseksi oman yrityksen tuottamiin materiaaleihin ja miettiä, voisiko niistä remixata pienellä vaivalla tuoreen version.

Viestijä, joko nämä tuulet puhaltavat sinun työssäsi?

P.S. En uhallakaan listannut generatiivista tekoälyä, vaan linkkaan tutustumaan Netprofilen tekoälykoulutukseen.