Varsinkin uudelle sometilille seuraajien hankkiminen voi aiheuttaa päänvaivaa. Sitoutuneiden ja laadukkaiden seuraajien hankinta ei ole 100 metrin pikamatka, vaan ennemmin maraton. Se vaatii pitkäjänteistä ja järjestelmällistä työtä sekä kärsivällisyyttä. On myös tärkeää, että somekanavien perusta on kunnossa – eihän taloakaan rakenneta ilman kunnon perustuksia.
Miten seuraajamäärän saa kasvuun? Seuraavaksi esittelyssä viisi vinkkiä, joiden avulla nostat sometiliesi suosion pilvenpiirtäjän korkeuksiin!
1. Postaustahti
Somessa harvemmin seurataan vain seuraamisen ilosta, joten tilillä täytyy tapahtua, että ihmiset sitoutuvat kanavaan. Postaustahdin tulee olla säännöllinen, jolloin julkaisusi nousevat ihmisten somevirtaan useasti. Hyvä tahti määrittyy monen tekijän summasta, mutta sanoisin, että noin 3-5 kertaa viikossa on jo todella hyvä määrä. Tässä apuna voi käyttää julkaisukalenteria, jonka voi rakentaa perinteisesti vaikkapa Exceliin tai käyttää esimerkiksi Trello-taulua tai Teamsin Action Plania.
2. Sisältö
Sisällön tulee olla laadukasta, ajankohtaista ja kohderyhmälle sopivaa. Helppo vinkki on, että aina kun lisäät jotain nettisivuille, sen voi jakaa myös somessa. Lisäksi uskaltaisin väittää, että kaikki sisällöt sopivat kaikkiin kanaviin ja mikäli haluaa, niin copyteksteillä voi tehdä erottuvuutta julkaisujen tyyleihin.
3. Sidosryhmät
Somessa kannattaa harrastaa myös puutarhurointia. Luo lista sellaisista tahoista, joita havittelet seuraajiksi. Benchmarkkaa millaista väkeä kilpailijat tai sidosryhmät seuraavat ja ota siitä mallia. Seuraa rohkeasti tililläsi alasi avainhenkilöitä.
4. Ristiin markkinointi
Somekanavia kannattaa markkinoida ristiin sekä somekanavissa että muissa näkymisen paikoissa. Esimerkiksi Facebookissa voi hyvin kehottaa seuraajia ottamaan myös Twitter-tili haltuun ja toisinpäin. Lisäksi on tärkeää muistaa lisätä somekanavien linkit esimerkiksi sähköpostin allekirjoitukseen, verkkosivuille sekä uutiskirjeisiin.
5. Ulkoasu
Somekanavissa huomiota herättävät erityisesti visuaaliset julkaisut. Kuvat ja videot toimivat yleensä pelkkää tekstiä paremmin: panosta siihen, että julkaisuissasi on aina jokin kuva. Hashtagien merkitystä ei kannata väheksyä: etenkin Twitterissä, Instagramissa ja LinkedInissä niillä voi olla merkittävä rooli julkaisun näkyvyydessä. Huomioi, että hashtagien tulee olla relevantteja sekä yrityksellesi että yleisöllesi. Optimaalinen määrä hashtageja on 3-11.
+1 Promot
Orgaaniset postaukset ovat erittäin tärkeitä sivun aktivoimiseksi, mutta harvoin pelkästään niillä menestyy. Someen kannattaa panostaa aikaa ja rahaa, jo pienikin summa on parempi kuin ei mitään ja sillä voi saada moninkertaistettua postauksesi ja tilisi näkyvyyden.
Kuva: Aleksi Airaksinen