Netprofile Tourin tämän vuoden opintokohteeksi valitsemani Prahan markkinointifestivaali peruuntui keväältä, mutta järjestyi onneksi verkkotapahtumana syyskuun alussa. Odotin kai jonkinlaista Teamsin kautta striimattua Power Point -tykitystä, joten yllätyin melkoisesti, kun ilmeni, että järjestäjät olivatkin lähettäneet tuotantoryhmänsä kuvaamaan kaikkia puhujia henkilökohtaisesti.
Tunti kerrallaan heistä jokainen kertoi ajatuksiaan markkinoinnin trendeistä muuttuneessa maailmantilanteessa kuka kotisohvaltaan, kuka mistäkin kohteesta käsin. Videot olivat erittäin laadukkaita, lähetys lähes katkeamaton ja kunkin osion jälkeen puhujille oli vielä mahdollista esittää kysymyksiä Q&A-sessioissa Slidon kautta. Täytyy sanoa, että formaatti toimi oikein hyvin. Puhujille oli annettu reilusti aikaa esittää ajatuksensa rauhassa ja puheenvuorot olivat erittäin antoisia.
Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, joten tässä siis tiivistetysti parhaat vinkit suoraan alansa huipuilta.
1. Luovuus
Luovuudesta useita teoksia kirjoittanut Dave Trott korosti heti festivaalin aluksi sitä, kuinka tärkeää on olla erilainen ja ajatella toisin kuin muut. Vain 4% mainonnasta muistetaan ja parhaiten onnistuvat ne, jotka uskaltavat ottaa riskejä. ”Markkinajohtajia ei kannata matkia, sillä sama kaava, joka toimii yhdelle, ei toimi muille”, kuului hänen neuvonsa. Uteliaisuuden ja riskinottokyvyn merkityksen nosti esiin myös digitaalisen murroksen kulttuurillisia edellytyksiä pohtinut Tom Goodwin.
2. Yksinkertaisuus
VCCP:n Rob Estreitinhon puheenvuoro tarjosi kiintoisan näkökulman antropologiaa opiskelleille, sillä hän pohti osiossaan liminaalisuutta, jolla siis tarkoitetaan kulttuuritieteissä rajatilojen käsitettä. Markkinoinnissa puhutaan hänen mukaansa liikaa kuolemasta – milloin lehtien, milloin Facebookin – vaikka menneestä löytyy edelleen paljon opittavaa ja se on edelleen vahvasti läsnä. Hän harmitteli digitaalisten ja perinteisten markkinointikanavien eriytymistä, siiloutunutta ajattelua, sirpaloituneita kanavastrategioita sekä turhia mittareita. ”Ei kannata tehdä asioista liian monimutkaisia, vaan hyväksyä, että elämme keskellä uutta ja vanhaa”, oli hänen ykkösvinkkinsä.
3. Pitkäjänteisyys
Käyttäytymistieteisiin perehtyneen Richard Shottonin aiheena oli tottumusten voima ja vaikutus yksilön valintoihin. Hän muistutti, että tottumuksista on hyötyä lähinnä silloin, kun ympäristö on vakaa. Niinpä nykyisessä maailmantilanteessa ei kannata missään nimessä nipistää markkinointibudjetista, vaan keskittyä eri yleisöjen tarpeisiin muuttuvassa tilanteessa. ”Onnistumiset edellyttävät sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä myös viestinnässä ja markkinoinnissa”, kuului hänen neuvonsa.
4. Vaikuttavuus
Les Binet ja Peter Field tunnetaan markkinoinnin vaikuttavuuden asiantuntijoina ja siitä he puhuivat myös tällä kertaa. Heidän viestinsä oli tasapainon merkitys pitkän ja lyhyen aikavälin kampanjoiden suunnittelussa. Hyvä kaava on ns. 60/40 eli resurssien jako siten, että 60 % käytetään brändäykseen ja 40 % aktivoivaan mainontaan. Brändäys on pitkän tähtäimen työtä, kun taas aktivoinneilla tarkoitetaan lyhyitä kampanjoita, joissa keskitytään määrättyihin viesteihin. ”Digimarkkinointi on jo niin tehokasta, että säästöt kannattaa nyt suunnata brändin rakennukseen”, oli heidän vinkkinsä lähitulevaisuuteen.
5. Kokonaisvaltaisuus
Mainonnan kohdentaminen on digitaalisessa ympäristössä helpompaa kuin koskaan, mutta samalla mainoksiin on alettu myös väsyä, eikä niihin enää reagoida yhtä herkästi. ”Milloin näit viimeksi niin hyvän digimainoksen, että se todella pysäytti”, kysyi Ana Milicevic (Sparrow Digital). Hänen mukaansa katseet pitäisi kääntää nyt viimeistään teknologiasta kokonaiskuvaan, sillä mainonta on aina osa asiakaskokemusta. Ketä tavoitellaan, ketkä kaikki kilpailevat saman asiakkaan huomiosta ja mitkä tarinat puhuttelevat eri asiakassegmenttejä?
Kirjoitettavaa olisi riittänyt vielä vaikka kuinka, mutta jos kysymyksiä heräsi, ole ihmeessä yhteydessä tai jätä kommentti ja jatketaan siitä. Tsekkaa lisäksi Twitteristä tapahtumahäsä #mktfest.