Janina Javanainen 4.10.2024 11:15

5 tärkeintä oppia Nordic Business Forumista viestinnän ammattilaisille

Vuosittainen Grow-ohjelmamme kannustaa netprofilelaisia osallistumaan omaa kehitystään ja kasvuaan tukeviin koulutuksiin tai tapahtumiin. Valitsimme tänä vuonna kollegani Liisa Yli-Ojanperän kanssa Grow-kohteeksi Nordic Business Forumin. Olemme molemmat NBF:n keltanokkia, eli olimme tapahtumassa ensimmäistä kertaa. Mitä tapahtumasta jäi käteen viestintäammattilaisen näkökulmasta, ja menisimmekö paikalle uudestaan? 

Vuoden 2024 Nordic Business Forum tarjoili vaikuttavan puhujakattauksen FBI:n panttivankineuvottelija Chris Vossista TED Talk -guru Adam Grantiin. Intensiivisen kaksipäiväisen tykityksen jälkeen päämme oli täynnä niin inspiraatiota, innostusta kuin hämmennystäkin – miten aivomme saavat pureskeltua tämän kaiken ja jäsenneltyä opit konkreettiseen muotoon? Tässä paras yritykseni siitä. 

Unohda priorisointi – tee vain tärkeimmät asiat 

Ensimmäisen päivän strategiateemaiset puheenvuorot toistivat samaa pääviestiä: fokus, fokus, fokus. Priorisointi on ajanhukkaa, jos se tarkoittaa todellisuudessa sitä, että kaikki asiat on tehtävä, ja vain niiden järjestyksestä keskustellaan. Sama pätee myös viestinnän ammattilaisten arkeen: Keskity strategian kannalta tärkeimpiin toimenpiteisiin, kanaviin ja kohderyhmiin ja selkeytä viestinne ydin. Muutama pääviesti on parempi kuin sekalainen sillisalaatti vähän kaikkea. Todellista rohkeutta on sanoa ei niille ideoille, jotka eivät tue strategiaa, vaikka ne olisivatkin sinällään hyviä ja houkuttelevia ehdotuksia. Fokuksen merkityksestä puhui muun muassa hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Haarsae. 

Brändi on se, mikä sinulla on, kun sinulla ei ole mitään 

Yritysten kamppaillessa säästökuurien ja vähennystarpeiden paineiden alla, saattaa johdon leikkuri etsiä kohdettaan viestinnästä ja markkinoinnista. Mutta onko viestintä todella se paikka, josta kannattaa leikata? 

Bozoma Saint John kiteytti brändin merkityksen oivaltavasti: ”Hyvä brändi pelastaa sinut silloin, kun yritys epäonnistuu.” Jos siis brändiä ei ole tai se on heikko, niin mikä sitten pelastaa organisaatiosi? Niinpä, siinä on miettimistä meille kaikille – ja ehkäpä syy miettiä leikkauskohteita uudelleen. 

Nordic-Business-Forum_Grow_Janina-Liisa


Asiakaskokemus puhutti tänäkin vuonna
 

Ensimmäisen päivän kaksi viimeistä puheenvuoroa keskittyivät asiakaskokemuksen kehittämiseen. Organisaation eri osastojen tulisi puhaltaa tässä yhteiseen hiileen: vain yhteistyöllä varmistetaan se, että asiakas saa jokaisessa kohtaamispisteessään yrityksen kanssa ensiluokkaista palvelua, aina vessakäynnistä laskun saapumiseen. Tästä muistutti Steven Van Belleghem. 

Mutta mitä ensiluokkaisen asiakaskokemuksen luominen sitten oikein on? Will Guidaran mukaan hyvä asiakaskokemus syntyy tosiasiassa varsin pienistä, merkityksettömiltäkin tuntuvista seikoista. Guidara käytti käsitettä unreasonable hospitality. Jos me emme viestinnän ja vuorovaikutuksen ammattilaisina tunnista pienten tekojen suurta merkitystä, eli toisin sanoen suhteen luomisen merkitystä, niin kuka sitten tunnistaa?  

Aikaa ajattelulle, itsetuntemukselle ja kehitykselle 

Sosiaalityön tutkimusprofessori Brené Brown piti liikuttavan hyvän puheenvuoron rohkeudesta ja epävarmuuden sietämisestä. Hänen mukaansa rohkeus edellyttää haavoittuvuutta: rohkeutta ei ole se, ettei pelkää, vaan se, että tekee pelosta huolimatta.  

Brown näytti, kuinka ajattelulle voi ja pitää antaa aikaa – jopa yleisön edessä. “En ole koskaan vielä sanonut tätä ääneen. Ajattelen tämän nyt ensimmäistä kertaa”, Brown sanoi ja antoi yleisön tapittaa häntä odottavasti kaikessa rauhassa ennen kuin jatkoi ajatuksensa muotoilua. “En halua poistaa pelkoja tekoälyn uhkaa kohtaan sanomalla, että ainutlaatuinen inhimillisyys pelastaa meidät. Se on tekopyhää. Kaikki meistä eivät nimittäin ole kovin hyviä inhimillisyydessä.” 

Brownin mukaan tulevaisuudessa menestyvät ne, jotka tekevät paljon työtä itsetuntemuksensa eteen, ovat itseohjautuvia ja pystyvät tarkastelemaan omaa toimintaansa kriittisesti. Näitä taitoja tarvitsemme myös viestinnän ammattilaisina taiteillessamme uusien teknologioiden, paineiden ja odotusten ristitulessa. Meidän on tärkeää muistaa kehittyä: tekoäly ei vie työtämme, mutta ammattilainen, joka osaa hyödyntää tekoälyä, voi hyvinkin viedä. 

Isolla rahalla iso tapahtuma – vai saisiko samaa myös pienemmällä summalla? 

Viides ja viimeinen oppi liittyy koko tapahtumaan. Kuinka luodaan tapahtuma, joka oikeasti säväyttää? 

Vaikuttaa siltä, että Nordic Business Forumin järjestäjät ovat hakeneet inspiraatiota tapahtuman tyyliin ja järjestelyihin isommilta, kansainvälisiltä lavoilta. Ja niin kuuluukin. Mahtipontiset kappaleet starojen astuessa lavalle, ihastusta herättävät valoshow’t sekä upeat laulu- ja akrobatiaesitykset kuuluivat pakettiin. Juontajaksi oli hankittu aina yhtä hupaisa Pep Rosenfeld. 

Jokainen tapahtuma ei tietenkään sisällä kymppi- tai satojen tonnien budjettia, mutta tarkkaan harkituilla yksityiskohdilla ja pienillä asioilla on myös tapahtuman järjestämisessä yllättävän paljon merkitystä. Tuolien asettaminen lomittaisiin riveihin mahdollistaen hyvän näkyvyyden lavalle, rintapieleen asetettavat verkostoitumiseen kannustavat lempipuheenaiheet ja lämmin vastaanotto saapuessa viimeistelivät onnistuneen tapahtuman. 

Vaikka juontajan viimeinen nousu valjaiden varassa katonrajaan epäonnistuikin, edes se ei saanut yleisöä muuttamaan mielipidettään siitä, että tapahtumasta jäi päällimmäisenä ajatuksena mieleen vau. 

 

Pysy kuulolla Netprofilen tuoreimmista uutisista ja tilaa uutiskirjeemme