Noora Väänänen 17.11.2017 12:03

5 oppia kohti Instagram-menestystä

Blogi_instagram.png

Sosiaalisen median kanava Instagram on kovassa kasvussa. Kasvua on muun muassa ennustanut Annalect Finland, jonka Instagram-kuluttajatutkimuksen mukaan Instagram-käyttäjien määrän odotetaan vuonna 2017 Suomessa nousevan 1,4 miljoonasta 1,6 miljoonaan. Kanavan kiihtyvän kasvun innoittamana osallistuin Hilary Rushfordin Instagram-webinaariin, jonka lupauksena oli Instagram-yritystilini räjähdysmäinen kasvu.

Mainoksia Hilary Rushfordin ilmaisesta Instagram-webinaarista oli pongahtanut eteeni usein Instagram- tai Facebook-uutisvirrassa. Hilary lupasi esittää webinaarissaan viisi tapaa, joiden avulla Instagram-tilillesi saisi enemmän seuraajia ja sitä kautta voisi kasvattaa liiketoimintaa. Tuote, palvelu tai brändi pystyisivät kaikki hyödyntämään hänen oppejaan. Päätin viimein antaa esitykselle mahdollisuuden.

Hilaryn webinaari kesti lopulta yli 2 tuntia, jonka aikana hän kertoi itsestään, webinaarinsa menestyksestä, luvatut viisi opetusta parempaan Instagram-profiiliin ja viimeisenä tietysti hänen muista, maksullisista palveluistaan. Sisältö oli kokonaisuudessaan hyvin ajateltu. Hän puhui paljon (ja nopeasti), tarjosi ladattavia materiaaleja webinaarin sisällön tueksi ja huomioi yleisöään tasaisin välein.

Hilaryn webinaari oli yllättävän inspiroiva, ja hänen oppinsa auttoivat kiinnittämään huomiota kohtiin, jotka helposti unohtuvat. Hän painotti erityisesti, kuinka Instagram-tilisi tarkoitus on olla yhteydessä seuraajiisi ja konvertoida heidät asiakkaiksesi. Tässä Hilaryn inspiroimat kiteytykset Instagram-tilin aloittamiseen tai kohentamiseen:

  1. Esittelytekstillä on merkitystä
    Monet ajattelevat, että kukaan ei lue Insta-tilisi bioa: väärin. Instagram-tilisi tulee välittömästi kertoa, mitä tarjoat seuraajillesi. Ajattele Instagram-esittelytekstiäsi markkinointifunnelin yläosana. Kerro kuka olet, mitä Instagram-tilisi sisältää, mitä seuraajasi saavat sinun seuraamisestasi, ja tarjoa heille jotain. Hilaryn mukaan saavutat enemmän sitoutumista, kun tarjoat yleisöllesi ”champagne”. Voit tarjota vaikkapa webinaarin, ladattavan materiaalin tai tarjouskoodin. Tarjottavalla sinänsä ei ole merkitystä. Kun annat yleisöllesi heti ensimmäisenä jotain, saat vastapainoksi helpommin itsellesi jotain.
  1. Jokaisella postauksella tulee olla tarkoitus
    Julkaisemasi sisältö on yrityksesi tarina. Jokainen kuva tai video, jonka julkaiset Instagramissa on osa brändisi tarinaa ja kertoo sen identiteetistä. Julkaise laadukkaita ja visuaalisesti toimivia kuvia. Harkitse tarkkaan, onko sisältösi parempi kuvapostauksena vai sopiiko se paremmin Insta-tarinaksi. Käytä julkaisuun liittyviä hashtagejä, lisää sijainti ja merkitse muut tilit, jotka näkyvät julkaisussasi.

  2. Pidä huolta visuaalisuudesta ja tilisi kokonaiskuvasta
    Instagram-tilisi on yrityksesi verkkolehti, joka kertoo seuraajillesi visuaalisen tarinan siitä, minkälainen olet. Yksittäinen postaus on merkittävä, mutta yhtä merkittävä on tilisi kokonaiskuva. Mieti ennen kuin julkaiset kuvan, onko se visuaalisesti ristiriidassa profiilisi kokonaiskuvan kanssa. Valitse kuvillesi yhtenevä värimaailma, käytä vain tiettyjä filttereitä ja kuvaustyylejä. Yleisösi pitää pysyä ymmärtämään visuaalinen tarinasi yhdellä vilkaisulla.

  3. Tee yhteistyötä algoritmin kanssa
    Instagramin algoritmi tahtoo näyttää sinulle parhaan mahdollisen sisällön. Algoritmi näyttää sinulle 30% seuraamastasi sisällöstä, jonka se laskee merkityksellisemmäksi. Algoritmiin vaikuttaa, mihin kellonaikaan julkaiset sisältösi, kuinka moni ja miten nopeasti reagoi julkaisuusi, kuinka kauan julkaisusi seurassa viihdytään ja kuinka usein tiliäsi katsotaan. Instagram-käyttäjät eivät vain selaile sisältöä, vaan he etsivät tietoa ja tekevät ostopäätöksiä sen perusteella. Älä siis taistele algoritmia vastaan vaan hyödynnä sitä omien tavoitteidesi saavuttamiseksi.

  4. Suunnittele tarkoituksenmukaisesti ja strategisesti
    Kaiken edellä mainitun onnistuminen vaatii suunnittelua. Instagramissa on turha kuluttaa aikaa ilman tarkoituksenmukaista toimintaa ja strategiaa. Sadoista ostetuista seuraajista ei ole yrityksellesi hyötyä. Kun rakennat yhteisön brändisi ympärille, saavutat todellista arvoa. Käytä siis aikaa suunnitteluun: mitä, milloin ja kenelle julkaiset. Laadi yrityksellesi aikataulu ja sisältösuunnitelma, joka perustuu Instagram-tilisi analytiikkaan, trendeihin sekä oman yrityksesi tavoitteisiin.

Instagram voi tuntua haastavalta varsinkin silloin, kun yrityksen pääliiketoiminta ei ole erityisen trendikäs tai valmiiksi visuaalisesti houkutteleva. Hilaryn mukaan Instagram on puoliksi luovuutta ja puoliksi tiedettä. Oli siis tuotteesi tai palvelusi mikä tahansa, Instagram tarjoaa mahdollisuuksia kasvattaa yrityksesi mainetta.

New Call-to-action