Growth hacking on terminä ollut jo pitkään varsin trendikäs, mutta sen käytännön merkityksestä ja hyödyistä liikkuu kaduilla monenlaista juttua. Olin itsekin alkuun vähän epäileväinen, että näinköhän tässä on taas keksitty uusi hienompi sama kuvaamaan samaa, mitä on tehty jo muinaisen Rooman ajoista lähtien.
Hiljattain osallistuin kuitenkin erinomaiselle growth hacking -kurssille. Kävi ilmi, että periaatteessa kyse on ihan normaaleista asioista: oikeiden kohderyhmien tavoittamisesta oikeissa kanavissa, oikeilla viesteillä ja oikeaan aikaan. Siis ostoputken optimoinnista ja lisämyynnistä.
Itsekin saatat nyt ajatella, että tätähän me teemme joka päivä.
Kurssin erinomaisuus ja käytännön hyödyt tulivat siitä, että saimme kokeilla valtavaa määrää työkaluja, joiden avulla yllä mainitut toimet hoituvat käden käänteessä. Tässä ovat omat suosikkini!
- Crystal knows – LinkedIn-profiilien syvälliseen stalkkerointiin
Crystal knows on sovellus, joka analysoi ihmisen – siis esimerkiksi prospektin, päätöksentekijän tai uuden pomon – persoonaa LinkedIn-profiilin perusteella. Analyysi paljastaa millainen ihminen on kyseessä, mistä hän motivoituu ja miten hänen kanssaan kannattaa kommunikoida. Latasin sovelluksen ja tein analyysin omasta profiilistani sekä parista asiakkaastani. Tulokset olivat pelottavan tarkkoja.
Vinkki: Ilmaisversioon sisältyy vain 10 analyysiä, joten käytä ne harkiten!
- Usabilityhub – nettisivujen nopeaan käytettävyystestaukseen
Usabilityhubissa voi testata omien copyjen, kuvien ja saittirakenteen selkeyttä ihan oikeiden käyttäjien avulla. Itse kokeilin testiä, jossa testaajat näkivät markkinointiautomaatioon liittyvän tuotesivumme 5 sekunnin ajan ja sen jälkeen heidän piti kertoa, mistä palvelusta oli kyse ja miksi se kannattaisi hankkia. 90 % ymmärsi asian oikein, joten en käyttänyt enempää aikaa tämän sivun optimointiin!
Vinkki: Sopiva määrä testaajia on 10 per testi, jolloin yhden testin hinnaksi tulee 10 dollaria.
- Outgrow – interaktiiviseen markkinointiin
Outgrown avulla voi helposti ja nopeasti rakentaa laskureita, kyselyitä ja chatbotteja markkinointitoimien tueksi. Otin käyttöön viikon mittaisen ilmaisversion ja rakensin laskurin, jolla hinnoistamme kiinnostunut prospekti voi helposti laskea hinnan somekampanjalleen ja tämän jälkeen pistää tilauksen sisään.
Testaamme vielä laskurin toimivuutta, mutta sillä välin päätimme nopeiden kokeilujen hengessä julkaista toisen uuden kokeilun: ilmaisen sosiaalisen median auditoinnin rajalliselle määrälle halukkaita. Tutustu palveluun ja ota yhteyttä, jos kiinnostuit!