Aleksi Airaksinen 11.5.2021 10:28

10 vinkkiä yrityksen kesäsomeen

Kesällä yrityksen työntekijät lomailevat, ja monissa paikoissa suvi on hiljaisempaa aikaa. Siksi onkin hyvä miettiä erityisen tarkkaan jo ennakkoon, minkälaisia postauksia aikoo kesällä julkaista.

Netprofilen omaa somea kevään ajan pyörittäneenä saatoin välillä törmätä ongelmaan, että mitään äärettömän ajankohtaista sometettavaa ei ole. Tämän vuoksi sometekemisen kannattaa olla suunniteltua, ja ideoitakin olisi hyvä olla tallessa sukanvarressa. Lähtökohtaisesti kaikki sisällöt toimivat kaikissa kanavissa, mutta esimerkiksi somecopyt on syytä toteuttaa jokaisen alustan ehdoilla.

Yrityksen somesisällöillä on usein myös päämääriä, kuten yleisön sitouttaminen tai liikenteen ohjaaminen verkkosivuille. Postauksia suunnitellessa kannattaakin pohtia erilaisten tavoitteiden suhdetta toisiinsa ja peilata myös yrityksen tavoitteita.

Tässä 10 vinkkiä ja esimerkkiä Netprofilen somesta yrityksen somesisältöihin:

Omat blogit ja uutiset: Jos yrityksesi tuottaa nettisivuille blogisisältöjä ja uutisia, kannattaa näitä ehdottomasti hyödyntää ja nostaa somessa. Näin laadukas blogi saa lukijoita ja sosiaalisen median kanavat sisältöä. Näkyvyyttä parannat entisestään, kun laitat pienen summan rahaa julkaisujen mainostamiseen. Mielenkiintoinen blogi on hyvä keino saada somen selailija klikkaamaan yrityksen verkkosivuille.

Muu nettisivujen sisältö, kuten oppaat: Onko yrityksesi nettisivuilla jotain ladattavaa sisältöä, kuten oppaita? Miltä kuulostaisi lead gen -kampanjat LinkedInissä? Saat yrityksellesi kampanjasta leadeja Näillä voit saada esimerkiksi uutiskirjeellesi uusia tilaajia, ja tilaajat saavat upean oppaasi sähköpostiinsa jätettyään yhteystietonsa. Kesälomalla ihmisillä on aikaa lukea pitkiäkin sisältöjä, joten lomasesongit kannattaa käyttää hyödyksi.

Työntekijöiden esittely: Tuntevatko asiakkaasi tekijöitä työn takana? Tuo yrityksesi persoonia esille esimerkiksi kerran viikossa tai pari kertaa kuussa toistuvalla esittelyllä. Me Netprofilella toteutimme tämän ystäväkirjana, mutta tyyli on vapaa ja mieluiten juuri teidän näköisenne.

Erilaiset merkkipäivät: Kalenteri on pullollaan erilaisia merkkipäiviä, joita saa ja kannattaakin hyödyntää. Valitse näistä kuitenkin tarkoin juuri sinun yrityksellesi relevantit päivät ja pidä huoli, että sisällöt ovat aitoja ja huolella tehtyjä. Ontto naistenpäivän tervehdys voi myös kosahtaa omaan nilkkaan. Esimerkiksi me halusimme juhlia ihmisen avaruusajan alkua huhtikuussa, kun ensimmäisestä avaruuslennosta tuli kuluneeksi 60 vuotta. 

Rekryt ja uudet työntekijät: Kaipaako tiimisi vahvistusta tai aloittiko teillä uusi tiimiläinen? Kerro molemmista somessa. Nimen ja työtehtävän lisäksi on aina kiinnostavaa raottaa verhoa uuden tyypin persoonaan – harrastaako hän esimerkiksi jotakin jännittävää lajia, kuten miekkailua? Tuoreena esimerkkinä tässä vaikkapa visuaalinen suunnittelijamme Marja.

Toimistoeläimet: Eläinkuvat saavat ihmiset hullaantumaan internetissä. Jos sinä tai työkaverisi omistatte lemmikin (tai sellainen vierailee luonasi ahkerasti), someta ihmeessä söpöstä (etä)työystävästä.

Vinkkipostaukset: Jaa seuraajillesi vinkkejä esimerkiksi yrityksesi alaan liittyen. Näissä voit hyödyntää myös esimerkiksi Instagram Storyn osallistavia elementtejä tai Twitterin, Linkkarin ja Facebookin kyselyominaisuuksia. Viime aikoina olemme vinkanneet muun muassa, kuinka saat Linkkari-profiilistasi entistä paremman tai miten huolehdit (etä)työergonomiasta.

 

Oma työkulttuurinne: Pidittekö tiimin sisällä kehitysaamupäivän? Teittekö jotain siistiä yrityksen virkistyspäivässä? Oliko työpaikalla syytä juhlaan? Kerro näistä kaikista somessa ja luo samalla positiivista työnantajamielikuvaa.

Uutiskirjeen sisällöt: Nosta somessa uutiskirjeesi sisältöjä, mutta älä suinkaan paljasta kaikkea. Houkuttele seuraajasi tilaamaan uutiskirjeesi teaser-postausten avulla, joissa vinkataan juuri tarpeeksi herättelemään lukijan mielenkiinto aiheisiin.

Kannattaa myös tsekata täältä Pauliinan vinkit kesäkauden sometukseen!

Tuntuuko siltä, että kaipaat apua sometekemiseen?

OTA YHTEYTTÄ »

Kuva: Aleksi Airaksinen